نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

کیست مویی چیست؟

کیست مویی ضایعه پوستی است که با نام سینوس پیلونیدال یا موی برگشتی نیز شناخته می شود. کیست مویی ممکن است در دیگر بخشهای بدن مثل زیر بغل هم مشاهده شود،  اما معمولاً در نزدیکی مقعد ایجاد می‌شود.

کیست مویی سوراخ یا حفره ای زیر پوست است که معمولاً در چین خوردگی باسن و در نزدیکی مقعد ایجاد شده و می‌تواند با مو، عفونت و یا مواد زائد پر شود.

کیست مویی به دو نوع مزمن و حاد تقسیم می شود. اگر ضایعه عفونی شود، منجر به آبسه شده و حفره های عفونی زیر پوست ایجاد می‌کند.

علت کیست مویی چیست؟

علت کیست مویی به طور دقیق مشخص نیست، اما پزشکان بر این باور هستند که نوع سبک زندگی و بی تحرکی نقش عمده ای در ایجاد این بیماری دارد. به طور مثال این بیماری در رانندگانی که مدت طولانی از روز می‌نشیند بسیار شایع است. 

همچنین برگشت مو به داخل پوست یا رشد آن در خلاف جهت طبیعی می تواند منجر به بیماری شود

از جمله عواملی که خطر ابتلا به کیست مویی را افزایش می دهند، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • پرمویی و داشتن موهای ضخیم
  • بی تحرکی
  • استفاده مداوم از لباس های تنگ با الیاف غیر طبیعی که سبب سایش پوست میشود.

علائم کیست مویی

در بیشتر موارد تا زمانی که کیست مویی عفونی نباشد،مشکل جدی نبوده و  علامتی نخواهد داشت. اما و مغز عفونی شدن و ایجاد آبسه علایم زیر مشاهده می شود؛

  • احساس درد شدید در ناحیه باسن و مقعد
  • لمس توده متورم و یا سوراخ فرورفته روی پوست
  • قرمزی، التهاب و تورم
  • ترشحات خونی یا عفونی
  • بوی نامطبوع از مقعد و باسن
  • آبسه
  • بالا رفتن دمای بدن بر اثر عفونت

درمان کیست مویی

کیست مویی باید به سرعت درمان شود در غیر این صورت باید منتظر عوارضی از جمله تشکیل آبسه، عفونت های سیستمیک و یا حتی در طولانی مدت مدت آبسه باشید.

برای درمان این بیماری فقط از روش های جراحی استفاده میشود،زیرا هیچ دارویی قادر نخواهد بود، حفره کیست مویی را به طور کامل درمان کند. روش های متنوع در جراحی کیسه ای وجود دارد که مزایا و معایب خاص خود را دارا هستند. 

روش های خانگی نیز جزئی از روند درمان بیماری محسوب می شود، زیرا می توانند با کنترل عفونت و تسریع روند بهبودی قبل و بعد از جراحی کمک ویژه کنند. در ادامه به بررسی انواع روش های درمان بیماری می پردازیم:

درمان خانگی کیست مویی 

از جمله روشهایی که برای کنترل عفونت و درمان کیست مویی وجود دارد، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • کمپرس آب گرم : برای این روش شما می توانید از یک کیسه آبگرم استفاده کنید یا یک حوله را در سطل آبگرم خیس کنید و روی محل کیست قرار دهید. این عمل را میتوانید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در روز و برای چندین مرتبه تکرار کنید.  
  • روغن نارگیل : روغن نارگیل یکی از مواد طبیعی است که برای پوست بسیار مفید است. این ماده دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که به درمان کیست پیلونیدال کمک می کند.
  • جوش شیرین : جوش شیرین به کاهش تورم و تسکین التهاب پوست تحریک شده کمک می کند. همچنین، استفاده از سرکه در درمان میتواند به تسریع روند بهبودی به دلیل خواص ضد میکروبی سرکه کمک کند.
  •  سیر : این گیاه به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی شناخته می‌شود که برای درمان خانگی کیست مویی بسیار کاربردی است. نحوه استفاده از این ماده اینگونه است که هر روز یک یا چند سیر را له می کنید و به مدت چند دقیقه بوسیله گاز روی موضع بیماری قرار می‌دهید. بهتر است در حدود یک هفته این درمان را انجام دهید تا نتیجه بگیرید.
  • چای سیاه : چای سیاه با خواص ضد التهابی خود می‌تواند به طور موثری به کاهش درد و تورم ناشی از سینوس پیلونیدال کمک کند. ماهیت اسیدی چای سیاه از رشد و گسترش بیشتر کیست پیلونیدال عفونی جلوگیری می کند. یک چای کیسه ای را برای چند دقیقه در آب گرم خیس کنید و حدود ۱۵ دقیقه آن را روی کیست پیلونیدال قرار دهید.

 درمان کیست مویی با دارو

از داروهای مناسب کیست مویی می توانیم به داروهای مسکن و آنتی بیوتیک اشاره کنیم. داروهای آنتی بیوتیک در بهبود عفونت زخم موثر هستند و به نتیجه گیری بهتر و سریع تر از جراحی کمک می‌کند. در مورد داروی آنتی بیوتیک مناسب و دوز مناسب با پزشک مشورت کنید،تا بسته به میزان عفونت داروی مناسب تجویز شود.

جراحی کیست مویی با لیزر

بهترین روش از این فوری برای درمان کیست مویی با لیزر است. مردم لیزر با یک جلسه به کلینیک درمان بیماری مراجعه کنید تا به صورت سرپایی و بدون درد یا خونریزی برای همیشه این بیماری درمان شود.

با استفاده از اشعه و‌نور لیزر، ضایعه کیسه مویی به طور کامل،و بدون آسیب یا عوارض برای بافت های اطراف، تخلیه شده و از بین میرود.

لیزر با مناسب ترین هزینه و با کمترین میزان عود و عوارض بهترین روش درمان این بیماری شناخته می شود.

جراحی کیست مویی

برای جراحی کیست مویی به روش سنتی باید به بیمارستان مراجعه کنید تا تحت بیهوشی و با استفاده از تیغ جراحی،ضایعه کیست مویی تخلیه شود.

جراحی با این روش ممکن است و از آسیب به بافت های اطراف شده و احتمال عفونت نیز بیشتر خواهد بود در ضمن جراحی طول درمان بیشتری داشته و پوست برای ترمیم به زمان بیشتری نیاز دارد. در ضمن میتواند باعث به جای ماندن جای زخم و جراحی روی پوست شود که برای بسیاری از بیماران از جمله خانمها آزاردهنده است.
 https://express.adobe.com/page/v587Ad1KnfUg8/



:: برچسب‌ها: کیست مویی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

کرایو این زائده ها در زنان در نواحی مثل کشاله ران، واژن، مجرای ادرار، دیواره رحم و مقعد مشاهده می‌شود و در مردان نیز بر روی آلت تناسلی کشاله ران مقعد پوست اطراف ناحیه تناسلی قابل مشاهده است. این زائده های برجسته و خشن هستند و رنگ آنها مطابق پوست و کمی تیره تر از آن است.

این زائده های غیر سرطانی به شدت مسری و واگیردار هستند و با اولین تماس جنسی از یک شخص به شخص دیگر منتقل می شود. این بیماری اغلب در زنان و مردان کمتر از ۳۵ سال که از نظر جنسی فعال هستند، مشاهده می شود.

علت زگیل تناسلی

عامل به وجود آورنده زگیل تناسلی، نوعی ویروس به نام پاپیلومای انسانی یا hpv است. این ویروس که از انواع ویروس های dna دارد، بیش از ۱۰۰ نوع مختلف داشته و حدود ۴۰ نوع از آن می تواند باعث ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی شود و مابقی هم عامل ایجاد زگیل در دیگر نواحی بدن مثل دست و پا صورت است.

رایج ترین انواع عامل ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی می شوند، شامل ۶ ، ۱۱  تا ۱۶ و ۱۸ می شود. برخی از انواع ویروس ها خطرناک و مابقی بی خطر هستند. انواع خطرناک می‌توانند عامل ایجاد عوارضی مثل سرطان در زنان و مردان شوند.

همانطور که ذکر کردیم زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که با تماس جنسی انتقال پیدا می‌کند، بعد از وارد شدن ویروس به بدن در برخی از افراد باعث زگیل شده و در برخی دیگر هیچ نشانه ظاهری را ایجاد نمی کند، در موقع فرد ناقل ویروس شده و می تواند آن را به دیگران انتقال دهد، اما زگیل تناسلی مشاهده نمی‌شود.

علائم

علائم در بدن هر فرد فرد متفاوت می‌باشد، اما بیشتر نشانه های این بیماری که در اکثر افراد هم به یک شکل است، ظاهر شدن زگیل ها است. علائم و نشانه های ظاهری  زگیل عبارتند از؛

  • زائده های برجسته، توپر و سفت
  • در لمس خشن هستند.
  • رنگ زائده ها با توجه به رنگ پوست هر شخص شخص یا کمی تیره تر از از خواهد بود.
  • زائده ها شکل ظاهری برجسته و گنبدی شکل دارند و اندازه زائده ها از یک میلیمتر تا یک سانتی متر متفاوت است.
  • زائده ها شبیه گل کلم هستند و ممکن است خوشه ای و یا تکی باشند.

سایر علائم و نشانه هایی که ممکن است، همراه با زگیل ها مشاهده شود، عبارتند از:

  • حساسیت در آن ناحیه یا احساس درد و سوزش
  • ترشحات غیر طبیعی از واژن
  • خارش و سوزش در نواحی مخاطی بدن

به ندرت خونریزی، خود زائده ها باعث خونریزی نمی‌شود، اما اگر در نواحی حساس مثل داخل مجرای ادرار رشد کرده باشند و سطح آن‌ها خراشیده شود، ممکن است بیمار دچار خونریزی شود.

راههای انتقال زگیل تناسلی

زگیل از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود و برای انتقال آن تنها تماس پوست با پوست کافی است، یعنی حتی از طریق در آغوش گرفتن هم احتمال انتقال بیماری وجود دارد. مهمترین راههای انتقال این بیماری عبارتند از؛

  • رابطه جنسی دهانی
  • رابطه جنسی مقعدی
  • رابطه جنسی واژینال
  • بوسیدن، در آغوش گرفتن و تماس اسباب بازی های جنسی آلوده به ویروس

همچنین این ویروس مدت زمان کمی بر روی سطوح باقی می‌ماند، بنابراین احتمال انتقال آن از طریق استخر، وسایل مشترک مثل حوله و لباس بسیار کم است با این حال توصیه می شود، از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی به شدت پرهیز کنید.

زمان دقیق برای درگیری با ویروس تا ایجاد زائده ها وجود ندارد، یعنی ممکن است زائده های زگیل چند هفته یا حتی چند ماه بعد از ابتلا به ویروس ظاهر شود.

درمان زگیل تناسلی

متاسفانه راهی برای اینکه بتوان به طور کامل بدن را از ویروس پاکسازی کرد، وجود ندارد، بنابراین چون ویروس در بدن می‌ماند، ممکن است هر چند وقت یکبار (کاملاً بستگی به بدن هر شخص دارد.) زائده ها رشد کنند. البته تحقیقات نشان داده ویروس زگیل یا همان پاپیلومای انسانی بعد از گذشت حدود ۲ تا ۵ سال توسط سیستم ایمنی تضعیف شده و حداقل احتمال انتقال آن به دیگران کاهش می یابد.

بنابراین روش های درمانی که برای زگیل وجود دارد، جهت پاکسازی و از بین بردن زائده ها کاربرد دارد. بیماران باید به محض مشاهده زائده ها برای درمان به پزشک مراجعه کنند، در غیر اینصورت در طی مدت کمی زائده ها رشد کرده تکثیر می شود و وضعیت ناخوشایند و دردناک را به بار خواهد آورد. درمان هایی که برای از بین بردن زائده زگیل مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از؛

کرایو یا همان سرما درمانی یک روش رایج برای درمان درمان زگیل است. درمان شامل اسپری گاز مخصوص و سرد روی زائده های زگیل است. این گاز داخل زائده ها نفوذ کرده و به تدریج سلولهای آن را از بین می‌برد. بنابراین ممکن است برای درمان زائده های بزرگتر به دوتا شش جلسه کرایو نیاز باشد. از طرفی کرایو درمانی برای زگیل هایی که در نواحی حساس مثل داخل واژن یا داخل مقعد رشد کرده‌اند، امکان پذیر نیست.

این روش باعث درد و خونریزی نمی شود، ولی چون میزان پاکسازی کمتری دارد، احتمال عود زگیل ها در این روش بیشتر است.

الکتروکوتر 

در روش درمان با الکتروکوتر که نوعی روش جراحی است از جریان الکتریسیته برای از بین بردن زائده ها و سوزاندن آن ها استفاده می شود. متاسفانه الکتروکوتر روش ایمنی نیست، چرا که احتمال سوختگی پوست در این روش بسیار زیاد است و درد و تورم شدید پس از آن  دیگر عوارض این روش به شمار می‌رود.

داروها و پماد ها

داروها و پماد های متنوع برای درمان این بیماری وجود دارد، میزان تاثیرگذاری این داروها یکسان نیست و در هر حال برای از بین بردن زائده ها با این روش بین چندین هفته تا چندین ماه زمان نیاز باشد، در صورتی که با انجام روشهای جراحی تنها در یک جلسه می‌توان این زائده ها را از بین برد. در ضمن مصرف دارو برای زائده هایی که داخل نواحی حساس رشد کرده است، امکان پذیر نیست.
https://express.adobe.com/page/wt44kQiinfECg/



:: برچسب‌ها: زگیل تناسلی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

بواسیر یا همان هموروئید به یکی از از شایع ترین بیماری ها تبدیل شده،که سبک زندگی و نوع تغذیه، تاثیر مستقیمی در به وجود آوردن آن دارد. این بیماری هم در زنان و هم در مردان شایع است. همچنین امکان به وجود آمدن آن از هر سنی از نوزادی تا پیری وجود دارد. ولی با آگاهی در مورد بیماری و عواملی که باعث ایجاد آن می شوند، می توان از بواسیر جلوگیری کرد.

با مطالعه ادامه مطلب می‌توانید با بیماری بواسیر آشنا شوید، و عواملی که باعث ایجاد این بیماری می شوند را شناسایی کنید و در آخر تاثیرگذارترین روش های درمان این بیماری را معرفی خواهیم کرد.

بواسیر چیست؟

در ایران این بیماری اغلب با نام بواسیر شناخته می شود، و نام لاتین آن هموروئید است.  بواسیر متورم شدن دیواره سیاهرگ ها است. گشاد شدن دیواره سیاهرگ ها، یا همان مجرای سیاهرگ و بافت همبند منجر به این بیماری می‌شود.

این بیماری سیاهرگ ها و بافت هایی که به کنترل دفع مدفوع کمک می کند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. زمانی که این سیاهرگ ها ملتهب و متورم می شوند، شبیه به زائده گوشتی از مقعد بیرون می زنند.

این بیماری بسته به نوع رگ هایی که تحت تاثیر قرار داده به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شود؛

  • بواسیر داخلی: در صورتی که سیاهرگ های داخل مقعد متورم و ملتهب شوند، بیماری از نوع داخلی است. در این حالت ممکن است بیمار علائمی نداشته باشد و یا فقط متوجه خونریزی های غیر معمول مقعدی شود، ولی به تدریج علائم شدت یافته و با پیشرفت بیماری زائده گوشتی از مقعد بیرون می زند، زائده ممکن است در ابتدا با فشار دست داخل رانده شود ولی به تدریج به حدی پیشرفت می کند که به هیچ وجه به داخل نرفته و دریچه مقعد را مسدود و دفع را مشکل خواهد کرد.
  • بواسیر خارجی؛ در نوع خارجی سیاهرگ های خارج از مقعد و زیر پوست اطراف مقعد متورم و ملتهب شده اند. این سیاهرگ ها به خوبی در زیر پوست اطراف مقعد قابل مشاهده هستند و به کبودی می زنند. در این حالت معمولاً از همان ابتدا بیمار درد شدیدی را احساس می کند، و حتی نشستن هم برای فرد دشوار می شود. یکی از مشکلاتی که برای این نوع از بواسیر ایجاد می شود، تجمع لخته خون است، این لخته خون که معمولا دردناک است، باید به سرعت تخلیه شود.

چه کارهایی باعث ایجاد بواسیر می شوند؟.

این بیماری در اثر فشار شدیدی که به رگ ها وارد می شود، شکل می گیرد. بنابراین قابل پیشگیری است. اگر یک یا چند مورد زیر را انجام می دهید، احتمال ایجاد بواسیر را حداقل تا ۸۰ درصد افزایش داده آید.

اگر ساعت های طولانی از روز را می نشینید.

طولانی مدت نشستن، یا بی‌تحرکی نه تنها باعث ایجاد بواسیر می شود، بلکه مشکلات بسیار دیگری را نیز به همراه دارد. مثلاً عامل ایجاد کمردرد یا واریس هم می‌شود.

اگر به واسطه شغل و شرایط زندگی مجبور هستید، مدت طولانی از روز را بشینید، توصیه می‌کنیم حتماً از بالش های دولتی شکل استفاده کنید و حداقل یک ساعت یکبار از جای خود بلند شوید و پیاده‌روی کنید.

اگر مدام از غذاهای چرب،فست فود یا فاقد فیبر استفاده میکنید.

تغذیه نقش اساسی در ایجاد این بیماری دارد، زیرا اغلب هموروئید ها در اثر یبوست مزمن ایجاد می شوند. غذای چرب و فست فود فاقد فیبر هستند و باعث ایجاد یبوست می شود. و در عوض فیبر حجم مدفوع را افزایش میدهد، و از یبوست جلوگیری می کند.

برای جلوگیری از این موضوع پیشنهاد می کنیم حتماً مصرف روزانه انواع میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. به طور هر فرد متوسط بین ۳۰ تا ۳۵ گرم فیبر در طول روز نیاز دارد.

اگر رابطه مقعدی دارید،

رابطه جنسی مقعدی به شدت منع می شود، زیرا این رابطه فشار بسیار زیادی را به مقعد وارد کرده و عامل بسیاری از بیماری ها است. انجام این رابطه مستقیما فشار بسیار زیادی را به رگهای مقعد وارد کرده و باعث تورم آنها می شود. پزشکان توصیه میکنند، حدالامکان از انجام این رابطه پرهیز کنید.

اگر مدام اجسام سنگین را جابجا می کنید.

اگر به واسطه شغل خود، مجبور هستید اجسام سنگین را جابجا کنید، مطمئناً در معرض بواسیر هستید. جابجایی اجسام سنگین و یا هل دادن اجسام سنگین فشار زیادی را به ناحیه تحتانی وارد کرده و عوامل ایجاد این بیماری می شود.

حتی انجام ورزش های سنگین نظیر وزنه برداری یا بدنسازی هم می تواند عامل ایجاد این بیماری باشد. پزشکان توصیه میکنند برای حفظ سلامت خود انجام ورزش‌های سبک نظری پیاده روی را جایگزین کنید.

اگر از یبوست یا اسهال مزمن رنج می برید.

هم‌ یبوست و هم اسهال می‌تواند فشار بسیار زیادی به رگ های مقعدی وارد کند. یبوست یا همان دفع مدفوع سخت باعث میشود برای تخلیه مدفوع فشار زیادی را به مقعد وارد کنید.

اگر در چند روز متوالی دچار یبوست و اسهال مزمن شدید و با انجام روشهای خانگی و کنترل مصرف فیبر نتیجه نگرفتید، فورا برای درمان این شرایط به پزشک مراجعه کنید. یبوست یا اسهال مزمن می تواند نشانه مهمی از بیماری های گوارشی باشد و باید جدی گرفته شود. در بسیاری از موارد این شرایط با مصرف دارو کنترل و برطرف میشود.

مصرف داروهای مسهل و ملین می تواند به درمان فوری یبوست کمک کند، اما در مصرف این داروها نیز نباید زیاده‌روی کرد.

اگر باردار هستید!

بارداری یکی از شیرین ترین شرایط و دورانی است که زنان تجربه می‌کنند، اما با عوارضی نیز همراه است. یکی از رایج ترین عوارض بارداری ابتلا بواسیر است.

اغلب زنان در دوران بارداری ،تحرک کمی دارند و مدت طولانی را می نشیند. از طرفی بارداری میتواند همراه با ترشح مقدار زیادی هورمون باشد و خود این عامل ایجاد یبوست می شود.

بنابراین توصیه می‌کنیم اگر باردار هستید،حداقل امکان تحرک سابق را داشته باشید و با مصرف فیبر یبوست را کنترل کنید، تا خطر ابتلا به بواسیر را کاهش دهید. البته بسیاری از زنان بعد از زایمان دچار هموروئید می شوند، زیرا زایمان طبیعی هم می تواند فشار بسیار زیادی را به مقعد وارد کند.

نشانه ها و علائم

علائم و نشانه های این بیماری واضح هستند و تشخیص آنها کار چندان مشکلی نیست!

  • درد و التهاب در مقعد که اغلب با دفع مدفوع شدت می گیرد.
  • خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع یکی از رایج ترین علائم می باشد که در انواع آن هم مشاهده می شود.
  • سوزش و خارش مقعد، بواسیر های بیرون زده از مقعد مانع رعایت بهداشت به طور کامل شده و باعث سوزش و خارش مقعد میشود.
  • لمس زائده های بیرون زده از مقعد یا توده های متورم در اطراف مقعد
  • احساس نیاز به دفع مدفوع

راه های درمان بواسیر یا هموروئید

درمان بواسیر یا هموروئید بسته به میزان پیشرفت آن متفاوت است. معمولا خط اول درمان این بیماری  درمان های خانگی و دارویی برای کنترل علائم بیماری است، اگر پاسخگو نبود، باید با روش های جراحی مثل روش سنتی و لیزر این بیماری را درمان کرد.

زائده متورم شده با هیچ روشی جز یکی از روشهای جراحی از بین نمیرود. در واقع درمان های خانگی و دارویی برای مدارا با بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن موثر هستند و تاثیری در درمان قطعی بیماری ندارند. روش های درمان این بیماری عبارتند از :

درمان بواسیر با لیزر

برای انجام این درمان و به جهت آرامش خاطر بیمار از داروی بی حسی موضعی استفاده می‌شود. بی حسی به اطراف مقعد تزریق می شود و از طریق نخاع نخواهد بود. سپس بیمار روی تخت دراز میکشد و پرستار دیگر نواحی بدن را با پارچه مخصوص می پوشاند.

در ادامه پزشک با استفاده از لیزر، زائده ی بواسیر را بدون اینکه بیمار دردی احساس کند و یا دچار خونریزی شود، بریده و از مقعد خارج میکند. از آنجایی که لیزر حین برش عروق و اعصاب را سوزانده و مسدود می‌کند ، پس درد یا خونریزی حین عمل سرپایی و پس از آن وجود ندارد

همه این مراحل در کمتر از ۳۰ دقیقه انجام می‌شوند، بعد از لیزر نیز بیمار می تواند کلینیک را ترک کند و به منزل برگردد.

منبع :
https://express.adobe.com/page/fQAmTyvOBsZ45/



:: برچسب‌ها: بواسیر ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 خرداد 1402 | نظرات ()