نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

کیست مویی چیست؟

کیست مویی ضایعه پوستی است که با نام سینوس پیلونیدال یا موی برگشتی نیز شناخته می شود. کیست مویی ممکن است در دیگر بخشهای بدن مثل زیر بغل هم مشاهده شود،  اما معمولاً در نزدیکی مقعد ایجاد می‌شود.

کیست مویی سوراخ یا حفره ای زیر پوست است که معمولاً در چین خوردگی باسن و در نزدیکی مقعد ایجاد شده و می‌تواند با مو، عفونت و یا مواد زائد پر شود.

کیست مویی به دو نوع مزمن و حاد تقسیم می شود. اگر ضایعه عفونی شود، منجر به آبسه شده و حفره های عفونی زیر پوست ایجاد می‌کند.

علت کیست مویی چیست؟

علت کیست مویی به طور دقیق مشخص نیست، اما پزشکان بر این باور هستند که نوع سبک زندگی و بی تحرکی نقش عمده ای در ایجاد این بیماری دارد. به طور مثال این بیماری در رانندگانی که مدت طولانی از روز می‌نشیند بسیار شایع است. 

همچنین برگشت مو به داخل پوست یا رشد آن در خلاف جهت طبیعی می تواند منجر به بیماری شود

از جمله عواملی که خطر ابتلا به کیست مویی را افزایش می دهند، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • پرمویی و داشتن موهای ضخیم
  • بی تحرکی
  • استفاده مداوم از لباس های تنگ با الیاف غیر طبیعی که سبب سایش پوست میشود.

علائم کیست مویی

در بیشتر موارد تا زمانی که کیست مویی عفونی نباشد،مشکل جدی نبوده و  علامتی نخواهد داشت. اما و مغز عفونی شدن و ایجاد آبسه علایم زیر مشاهده می شود؛

  • احساس درد شدید در ناحیه باسن و مقعد
  • لمس توده متورم و یا سوراخ فرورفته روی پوست
  • قرمزی، التهاب و تورم
  • ترشحات خونی یا عفونی
  • بوی نامطبوع از مقعد و باسن
  • آبسه
  • بالا رفتن دمای بدن بر اثر عفونت

درمان کیست مویی

کیست مویی باید به سرعت درمان شود در غیر این صورت باید منتظر عوارضی از جمله تشکیل آبسه، عفونت های سیستمیک و یا حتی در طولانی مدت مدت آبسه باشید.

برای درمان این بیماری فقط از روش های جراحی استفاده میشود،زیرا هیچ دارویی قادر نخواهد بود، حفره کیست مویی را به طور کامل درمان کند. روش های متنوع در جراحی کیسه ای وجود دارد که مزایا و معایب خاص خود را دارا هستند. 

روش های خانگی نیز جزئی از روند درمان بیماری محسوب می شود، زیرا می توانند با کنترل عفونت و تسریع روند بهبودی قبل و بعد از جراحی کمک ویژه کنند. در ادامه به بررسی انواع روش های درمان بیماری می پردازیم:

درمان خانگی کیست مویی 

از جمله روشهایی که برای کنترل عفونت و درمان کیست مویی وجود دارد، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • کمپرس آب گرم : برای این روش شما می توانید از یک کیسه آبگرم استفاده کنید یا یک حوله را در سطل آبگرم خیس کنید و روی محل کیست قرار دهید. این عمل را میتوانید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در روز و برای چندین مرتبه تکرار کنید.  
  • روغن نارگیل : روغن نارگیل یکی از مواد طبیعی است که برای پوست بسیار مفید است. این ماده دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که به درمان کیست پیلونیدال کمک می کند.
  • جوش شیرین : جوش شیرین به کاهش تورم و تسکین التهاب پوست تحریک شده کمک می کند. همچنین، استفاده از سرکه در درمان میتواند به تسریع روند بهبودی به دلیل خواص ضد میکروبی سرکه کمک کند.
  •  سیر : این گیاه به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی شناخته می‌شود که برای درمان خانگی کیست مویی بسیار کاربردی است. نحوه استفاده از این ماده اینگونه است که هر روز یک یا چند سیر را له می کنید و به مدت چند دقیقه بوسیله گاز روی موضع بیماری قرار می‌دهید. بهتر است در حدود یک هفته این درمان را انجام دهید تا نتیجه بگیرید.
  • چای سیاه : چای سیاه با خواص ضد التهابی خود می‌تواند به طور موثری به کاهش درد و تورم ناشی از سینوس پیلونیدال کمک کند. ماهیت اسیدی چای سیاه از رشد و گسترش بیشتر کیست پیلونیدال عفونی جلوگیری می کند. یک چای کیسه ای را برای چند دقیقه در آب گرم خیس کنید و حدود ۱۵ دقیقه آن را روی کیست پیلونیدال قرار دهید.

 درمان کیست مویی با دارو

از داروهای مناسب کیست مویی می توانیم به داروهای مسکن و آنتی بیوتیک اشاره کنیم. داروهای آنتی بیوتیک در بهبود عفونت زخم موثر هستند و به نتیجه گیری بهتر و سریع تر از جراحی کمک می‌کند. در مورد داروی آنتی بیوتیک مناسب و دوز مناسب با پزشک مشورت کنید،تا بسته به میزان عفونت داروی مناسب تجویز شود.

جراحی کیست مویی با لیزر

بهترین روش از این فوری برای درمان کیست مویی با لیزر است. مردم لیزر با یک جلسه به کلینیک درمان بیماری مراجعه کنید تا به صورت سرپایی و بدون درد یا خونریزی برای همیشه این بیماری درمان شود.

با استفاده از اشعه و‌نور لیزر، ضایعه کیسه مویی به طور کامل،و بدون آسیب یا عوارض برای بافت های اطراف، تخلیه شده و از بین میرود.

لیزر با مناسب ترین هزینه و با کمترین میزان عود و عوارض بهترین روش درمان این بیماری شناخته می شود.

جراحی کیست مویی

برای جراحی کیست مویی به روش سنتی باید به بیمارستان مراجعه کنید تا تحت بیهوشی و با استفاده از تیغ جراحی،ضایعه کیست مویی تخلیه شود.

جراحی با این روش ممکن است و از آسیب به بافت های اطراف شده و احتمال عفونت نیز بیشتر خواهد بود در ضمن جراحی طول درمان بیشتری داشته و پوست برای ترمیم به زمان بیشتری نیاز دارد. در ضمن میتواند باعث به جای ماندن جای زخم و جراحی روی پوست شود که برای بسیاری از بیماران از جمله خانمها آزاردهنده است.
 https://express.adobe.com/page/v587Ad1KnfUg8/



:: برچسب‌ها: کیست مویی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

کرایو این زائده ها در زنان در نواحی مثل کشاله ران، واژن، مجرای ادرار، دیواره رحم و مقعد مشاهده می‌شود و در مردان نیز بر روی آلت تناسلی کشاله ران مقعد پوست اطراف ناحیه تناسلی قابل مشاهده است. این زائده های برجسته و خشن هستند و رنگ آنها مطابق پوست و کمی تیره تر از آن است.

این زائده های غیر سرطانی به شدت مسری و واگیردار هستند و با اولین تماس جنسی از یک شخص به شخص دیگر منتقل می شود. این بیماری اغلب در زنان و مردان کمتر از ۳۵ سال که از نظر جنسی فعال هستند، مشاهده می شود.

علت زگیل تناسلی

عامل به وجود آورنده زگیل تناسلی، نوعی ویروس به نام پاپیلومای انسانی یا hpv است. این ویروس که از انواع ویروس های dna دارد، بیش از ۱۰۰ نوع مختلف داشته و حدود ۴۰ نوع از آن می تواند باعث ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی شود و مابقی هم عامل ایجاد زگیل در دیگر نواحی بدن مثل دست و پا صورت است.

رایج ترین انواع عامل ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی می شوند، شامل ۶ ، ۱۱  تا ۱۶ و ۱۸ می شود. برخی از انواع ویروس ها خطرناک و مابقی بی خطر هستند. انواع خطرناک می‌توانند عامل ایجاد عوارضی مثل سرطان در زنان و مردان شوند.

همانطور که ذکر کردیم زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که با تماس جنسی انتقال پیدا می‌کند، بعد از وارد شدن ویروس به بدن در برخی از افراد باعث زگیل شده و در برخی دیگر هیچ نشانه ظاهری را ایجاد نمی کند، در موقع فرد ناقل ویروس شده و می تواند آن را به دیگران انتقال دهد، اما زگیل تناسلی مشاهده نمی‌شود.

علائم

علائم در بدن هر فرد فرد متفاوت می‌باشد، اما بیشتر نشانه های این بیماری که در اکثر افراد هم به یک شکل است، ظاهر شدن زگیل ها است. علائم و نشانه های ظاهری  زگیل عبارتند از؛

  • زائده های برجسته، توپر و سفت
  • در لمس خشن هستند.
  • رنگ زائده ها با توجه به رنگ پوست هر شخص شخص یا کمی تیره تر از از خواهد بود.
  • زائده ها شکل ظاهری برجسته و گنبدی شکل دارند و اندازه زائده ها از یک میلیمتر تا یک سانتی متر متفاوت است.
  • زائده ها شبیه گل کلم هستند و ممکن است خوشه ای و یا تکی باشند.

سایر علائم و نشانه هایی که ممکن است، همراه با زگیل ها مشاهده شود، عبارتند از:

  • حساسیت در آن ناحیه یا احساس درد و سوزش
  • ترشحات غیر طبیعی از واژن
  • خارش و سوزش در نواحی مخاطی بدن

به ندرت خونریزی، خود زائده ها باعث خونریزی نمی‌شود، اما اگر در نواحی حساس مثل داخل مجرای ادرار رشد کرده باشند و سطح آن‌ها خراشیده شود، ممکن است بیمار دچار خونریزی شود.

راههای انتقال زگیل تناسلی

زگیل از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود و برای انتقال آن تنها تماس پوست با پوست کافی است، یعنی حتی از طریق در آغوش گرفتن هم احتمال انتقال بیماری وجود دارد. مهمترین راههای انتقال این بیماری عبارتند از؛

  • رابطه جنسی دهانی
  • رابطه جنسی مقعدی
  • رابطه جنسی واژینال
  • بوسیدن، در آغوش گرفتن و تماس اسباب بازی های جنسی آلوده به ویروس

همچنین این ویروس مدت زمان کمی بر روی سطوح باقی می‌ماند، بنابراین احتمال انتقال آن از طریق استخر، وسایل مشترک مثل حوله و لباس بسیار کم است با این حال توصیه می شود، از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی به شدت پرهیز کنید.

زمان دقیق برای درگیری با ویروس تا ایجاد زائده ها وجود ندارد، یعنی ممکن است زائده های زگیل چند هفته یا حتی چند ماه بعد از ابتلا به ویروس ظاهر شود.

درمان زگیل تناسلی

متاسفانه راهی برای اینکه بتوان به طور کامل بدن را از ویروس پاکسازی کرد، وجود ندارد، بنابراین چون ویروس در بدن می‌ماند، ممکن است هر چند وقت یکبار (کاملاً بستگی به بدن هر شخص دارد.) زائده ها رشد کنند. البته تحقیقات نشان داده ویروس زگیل یا همان پاپیلومای انسانی بعد از گذشت حدود ۲ تا ۵ سال توسط سیستم ایمنی تضعیف شده و حداقل احتمال انتقال آن به دیگران کاهش می یابد.

بنابراین روش های درمانی که برای زگیل وجود دارد، جهت پاکسازی و از بین بردن زائده ها کاربرد دارد. بیماران باید به محض مشاهده زائده ها برای درمان به پزشک مراجعه کنند، در غیر اینصورت در طی مدت کمی زائده ها رشد کرده تکثیر می شود و وضعیت ناخوشایند و دردناک را به بار خواهد آورد. درمان هایی که برای از بین بردن زائده زگیل مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از؛

کرایو یا همان سرما درمانی یک روش رایج برای درمان درمان زگیل است. درمان شامل اسپری گاز مخصوص و سرد روی زائده های زگیل است. این گاز داخل زائده ها نفوذ کرده و به تدریج سلولهای آن را از بین می‌برد. بنابراین ممکن است برای درمان زائده های بزرگتر به دوتا شش جلسه کرایو نیاز باشد. از طرفی کرایو درمانی برای زگیل هایی که در نواحی حساس مثل داخل واژن یا داخل مقعد رشد کرده‌اند، امکان پذیر نیست.

این روش باعث درد و خونریزی نمی شود، ولی چون میزان پاکسازی کمتری دارد، احتمال عود زگیل ها در این روش بیشتر است.

الکتروکوتر 

در روش درمان با الکتروکوتر که نوعی روش جراحی است از جریان الکتریسیته برای از بین بردن زائده ها و سوزاندن آن ها استفاده می شود. متاسفانه الکتروکوتر روش ایمنی نیست، چرا که احتمال سوختگی پوست در این روش بسیار زیاد است و درد و تورم شدید پس از آن  دیگر عوارض این روش به شمار می‌رود.

داروها و پماد ها

داروها و پماد های متنوع برای درمان این بیماری وجود دارد، میزان تاثیرگذاری این داروها یکسان نیست و در هر حال برای از بین بردن زائده ها با این روش بین چندین هفته تا چندین ماه زمان نیاز باشد، در صورتی که با انجام روشهای جراحی تنها در یک جلسه می‌توان این زائده ها را از بین برد. در ضمن مصرف دارو برای زائده هایی که داخل نواحی حساس رشد کرده است، امکان پذیر نیست.
https://express.adobe.com/page/wt44kQiinfECg/



:: برچسب‌ها: زگیل تناسلی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

بواسیر یا همان هموروئید به یکی از از شایع ترین بیماری ها تبدیل شده،که سبک زندگی و نوع تغذیه، تاثیر مستقیمی در به وجود آوردن آن دارد. این بیماری هم در زنان و هم در مردان شایع است. همچنین امکان به وجود آمدن آن از هر سنی از نوزادی تا پیری وجود دارد. ولی با آگاهی در مورد بیماری و عواملی که باعث ایجاد آن می شوند، می توان از بواسیر جلوگیری کرد.

با مطالعه ادامه مطلب می‌توانید با بیماری بواسیر آشنا شوید، و عواملی که باعث ایجاد این بیماری می شوند را شناسایی کنید و در آخر تاثیرگذارترین روش های درمان این بیماری را معرفی خواهیم کرد.

بواسیر چیست؟

در ایران این بیماری اغلب با نام بواسیر شناخته می شود، و نام لاتین آن هموروئید است.  بواسیر متورم شدن دیواره سیاهرگ ها است. گشاد شدن دیواره سیاهرگ ها، یا همان مجرای سیاهرگ و بافت همبند منجر به این بیماری می‌شود.

این بیماری سیاهرگ ها و بافت هایی که به کنترل دفع مدفوع کمک می کند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. زمانی که این سیاهرگ ها ملتهب و متورم می شوند، شبیه به زائده گوشتی از مقعد بیرون می زنند.

این بیماری بسته به نوع رگ هایی که تحت تاثیر قرار داده به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شود؛

  • بواسیر داخلی: در صورتی که سیاهرگ های داخل مقعد متورم و ملتهب شوند، بیماری از نوع داخلی است. در این حالت ممکن است بیمار علائمی نداشته باشد و یا فقط متوجه خونریزی های غیر معمول مقعدی شود، ولی به تدریج علائم شدت یافته و با پیشرفت بیماری زائده گوشتی از مقعد بیرون می زند، زائده ممکن است در ابتدا با فشار دست داخل رانده شود ولی به تدریج به حدی پیشرفت می کند که به هیچ وجه به داخل نرفته و دریچه مقعد را مسدود و دفع را مشکل خواهد کرد.
  • بواسیر خارجی؛ در نوع خارجی سیاهرگ های خارج از مقعد و زیر پوست اطراف مقعد متورم و ملتهب شده اند. این سیاهرگ ها به خوبی در زیر پوست اطراف مقعد قابل مشاهده هستند و به کبودی می زنند. در این حالت معمولاً از همان ابتدا بیمار درد شدیدی را احساس می کند، و حتی نشستن هم برای فرد دشوار می شود. یکی از مشکلاتی که برای این نوع از بواسیر ایجاد می شود، تجمع لخته خون است، این لخته خون که معمولا دردناک است، باید به سرعت تخلیه شود.

چه کارهایی باعث ایجاد بواسیر می شوند؟.

این بیماری در اثر فشار شدیدی که به رگ ها وارد می شود، شکل می گیرد. بنابراین قابل پیشگیری است. اگر یک یا چند مورد زیر را انجام می دهید، احتمال ایجاد بواسیر را حداقل تا ۸۰ درصد افزایش داده آید.

اگر ساعت های طولانی از روز را می نشینید.

طولانی مدت نشستن، یا بی‌تحرکی نه تنها باعث ایجاد بواسیر می شود، بلکه مشکلات بسیار دیگری را نیز به همراه دارد. مثلاً عامل ایجاد کمردرد یا واریس هم می‌شود.

اگر به واسطه شغل و شرایط زندگی مجبور هستید، مدت طولانی از روز را بشینید، توصیه می‌کنیم حتماً از بالش های دولتی شکل استفاده کنید و حداقل یک ساعت یکبار از جای خود بلند شوید و پیاده‌روی کنید.

اگر مدام از غذاهای چرب،فست فود یا فاقد فیبر استفاده میکنید.

تغذیه نقش اساسی در ایجاد این بیماری دارد، زیرا اغلب هموروئید ها در اثر یبوست مزمن ایجاد می شوند. غذای چرب و فست فود فاقد فیبر هستند و باعث ایجاد یبوست می شود. و در عوض فیبر حجم مدفوع را افزایش میدهد، و از یبوست جلوگیری می کند.

برای جلوگیری از این موضوع پیشنهاد می کنیم حتماً مصرف روزانه انواع میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. به طور هر فرد متوسط بین ۳۰ تا ۳۵ گرم فیبر در طول روز نیاز دارد.

اگر رابطه مقعدی دارید،

رابطه جنسی مقعدی به شدت منع می شود، زیرا این رابطه فشار بسیار زیادی را به مقعد وارد کرده و عامل بسیاری از بیماری ها است. انجام این رابطه مستقیما فشار بسیار زیادی را به رگهای مقعد وارد کرده و باعث تورم آنها می شود. پزشکان توصیه میکنند، حدالامکان از انجام این رابطه پرهیز کنید.

اگر مدام اجسام سنگین را جابجا می کنید.

اگر به واسطه شغل خود، مجبور هستید اجسام سنگین را جابجا کنید، مطمئناً در معرض بواسیر هستید. جابجایی اجسام سنگین و یا هل دادن اجسام سنگین فشار زیادی را به ناحیه تحتانی وارد کرده و عوامل ایجاد این بیماری می شود.

حتی انجام ورزش های سنگین نظیر وزنه برداری یا بدنسازی هم می تواند عامل ایجاد این بیماری باشد. پزشکان توصیه میکنند برای حفظ سلامت خود انجام ورزش‌های سبک نظری پیاده روی را جایگزین کنید.

اگر از یبوست یا اسهال مزمن رنج می برید.

هم‌ یبوست و هم اسهال می‌تواند فشار بسیار زیادی به رگ های مقعدی وارد کند. یبوست یا همان دفع مدفوع سخت باعث میشود برای تخلیه مدفوع فشار زیادی را به مقعد وارد کنید.

اگر در چند روز متوالی دچار یبوست و اسهال مزمن شدید و با انجام روشهای خانگی و کنترل مصرف فیبر نتیجه نگرفتید، فورا برای درمان این شرایط به پزشک مراجعه کنید. یبوست یا اسهال مزمن می تواند نشانه مهمی از بیماری های گوارشی باشد و باید جدی گرفته شود. در بسیاری از موارد این شرایط با مصرف دارو کنترل و برطرف میشود.

مصرف داروهای مسهل و ملین می تواند به درمان فوری یبوست کمک کند، اما در مصرف این داروها نیز نباید زیاده‌روی کرد.

اگر باردار هستید!

بارداری یکی از شیرین ترین شرایط و دورانی است که زنان تجربه می‌کنند، اما با عوارضی نیز همراه است. یکی از رایج ترین عوارض بارداری ابتلا بواسیر است.

اغلب زنان در دوران بارداری ،تحرک کمی دارند و مدت طولانی را می نشیند. از طرفی بارداری میتواند همراه با ترشح مقدار زیادی هورمون باشد و خود این عامل ایجاد یبوست می شود.

بنابراین توصیه می‌کنیم اگر باردار هستید،حداقل امکان تحرک سابق را داشته باشید و با مصرف فیبر یبوست را کنترل کنید، تا خطر ابتلا به بواسیر را کاهش دهید. البته بسیاری از زنان بعد از زایمان دچار هموروئید می شوند، زیرا زایمان طبیعی هم می تواند فشار بسیار زیادی را به مقعد وارد کند.

نشانه ها و علائم

علائم و نشانه های این بیماری واضح هستند و تشخیص آنها کار چندان مشکلی نیست!

  • درد و التهاب در مقعد که اغلب با دفع مدفوع شدت می گیرد.
  • خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع یکی از رایج ترین علائم می باشد که در انواع آن هم مشاهده می شود.
  • سوزش و خارش مقعد، بواسیر های بیرون زده از مقعد مانع رعایت بهداشت به طور کامل شده و باعث سوزش و خارش مقعد میشود.
  • لمس زائده های بیرون زده از مقعد یا توده های متورم در اطراف مقعد
  • احساس نیاز به دفع مدفوع

راه های درمان بواسیر یا هموروئید

درمان بواسیر یا هموروئید بسته به میزان پیشرفت آن متفاوت است. معمولا خط اول درمان این بیماری  درمان های خانگی و دارویی برای کنترل علائم بیماری است، اگر پاسخگو نبود، باید با روش های جراحی مثل روش سنتی و لیزر این بیماری را درمان کرد.

زائده متورم شده با هیچ روشی جز یکی از روشهای جراحی از بین نمیرود. در واقع درمان های خانگی و دارویی برای مدارا با بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن موثر هستند و تاثیری در درمان قطعی بیماری ندارند. روش های درمان این بیماری عبارتند از :

درمان بواسیر با لیزر

برای انجام این درمان و به جهت آرامش خاطر بیمار از داروی بی حسی موضعی استفاده می‌شود. بی حسی به اطراف مقعد تزریق می شود و از طریق نخاع نخواهد بود. سپس بیمار روی تخت دراز میکشد و پرستار دیگر نواحی بدن را با پارچه مخصوص می پوشاند.

در ادامه پزشک با استفاده از لیزر، زائده ی بواسیر را بدون اینکه بیمار دردی احساس کند و یا دچار خونریزی شود، بریده و از مقعد خارج میکند. از آنجایی که لیزر حین برش عروق و اعصاب را سوزانده و مسدود می‌کند ، پس درد یا خونریزی حین عمل سرپایی و پس از آن وجود ندارد

همه این مراحل در کمتر از ۳۰ دقیقه انجام می‌شوند، بعد از لیزر نیز بیمار می تواند کلینیک را ترک کند و به منزل برگردد.

منبع :
https://express.adobe.com/page/fQAmTyvOBsZ45/



:: برچسب‌ها: بواسیر ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

بواسیر چیست؟

بیماری بواسیر یا هموروئید به واریسی شدن سیاهرگ ها گفته میشود. سیاهرگ ها مثل یک تونل خون را از اندام های بدن به قلب برمیگردانند. اگر سیاهرگ در اثر عواملی مثل یبوست، تحت فشار قرار گیرد، دیواره آن متورم و گشاد میشود، به این بیماری هموروئید گفته میشود.

علت علت این بیماری معمولاً یکی از موارد زیر است:

یبوست یا اسهال مزمن زایمان رابطه جنسی مقعدی اضافه وزن بارداری وارد کردن فشار به مقعد حین دفع کهولت سن و ….. علائم علائم این نوع بیماری شامل موارد زیر است:

سوزش خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع التهاب و ورم مقعد خارش احساس مداوم نیاز به دفع یا پر بودن مقعد مشاهده زائده های گوشتی بیرون زده از مقعد بیشتر بخوانید : بواسیر چیست؟

مشاوره با کارشناسان کلینیک کارشناسان ما در واتساپ آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند

۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴ درجه بندی انواع بواسیر داخلی یکی از انواع شایع بواسیر، نوع داخلی آن است. اگر رگ های داخل و نزدیک مقعد در رکتوم در اثر اعمال فشار دچار التهاب و تورم شوند، بواسیری که ایجاد شده است، از نوع داخلی است.

این نوع بواسیر در ابتدای شروع علائم به ندرت درد دارد و معمولاً بیمار با خونریزی مقعدی پی به وجود آن می برد.

این بیماری فقط در طی چند هفته پیشروی می کند. در موارد پیشرفته تر (از درجه یک به بعد) این رگ های متورم شده در اثر اعمال فشار و با دفع مدفوع به سمت مقعد دچار افتادگی یا پرولاپس شده و زائده هایی گوشتی از مقعد خارج می شوند، که مهمترین علامت این نوع هموروئید همین زائده ها است و بر همین اساس هم به 4 درجه مختلف دسته بندی میشود.

درجه بندی بواسیر یا هموروئید داخلی به شرح زیر است:

هموروئید یا بواسیر درجه 1 این نوع هموروئید، خفیف ترین نوع این بیماری است و در این مرحله زائده ایجاد شده هنوز داخل مقعد قرار دارد. معمولاً این بیماری در هفته های اول از این درجه است، و وقتی بیماری نسبت به درمان و رعایت نکات پیشگیری کننده، بی توجهی کند، عارضه پیشرفت خواهد کرد.

هموروئید داخلی درجه یک عکس هموروئید یا بواسیر داخلی درجه 1 در این حالت میزان برآمدگی و افتادگی سیاهرگ متورم شده به حدی کم است که هنوز از مقعد خارج نشده است. بنابراین بیمار نمی تواند زائده ای را در خارج از مقعد مشاهده کند.

علائم این نوع هموروئید خفیف بوده و معمولاً بیمار تنها به میزان کم احساس درد داشته و یا ممکن است خونریزی داشته باشد.

هموروئید یا بواسیر درجه 2 از مرحله اول تا دوم بین چند روز تا چند هفته فاصله وجود دارد. در این مرحله زائده ای که قبلا در مقعد شکل گرفته بود حالا پیشرفت کرده و متورم تر از قبل از شده است. بنابراین در این شرایط زائده هموروئیدی دچار پرولاپس یا افتادگی بیشتری شده و معمولاً با دفع مدفوع از مقعد خارج میشود. اما خود به خود و حتی بدون نیاز به فشار دست، به داخل باز می گردد.

هموروئید یا بواسیر درجه 2 عکس هموروئید یا بواسیر داخلی درجه 2 علائم بواسیر درجه دو شامل موارد زیر میشود:

درد خفیف بیرون زدگی که به داخل برمی گردد. خونریزی خفیف سوزش و خارش مقعد هموروئید یا بواسیر درجه 3 وقتی بیماری وارد مرحله سوم شود، یعنی زنگ خطر برای شما روشن شده و باید هرچه سریع تر بیماری خود را درمان کنید!

در هموروئید داخلی درجه سوم نیز با اعمال فشار به مقعد زائده ای گوشتی از مقعد خارج میشود، ولی این زائده تنها با فشار دست به داخل باز می گردد.

عکس هموروئید یا بواسیر داخلی درجه3 عکس هموروئید یا بواسیر داخلی درجه 3 از علائمی که بیمار در این حالت تجربه میکند، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

درد شدید خونریزی زائده ای که به سختی به داخل برمی گردد. خارش و سوزش احساس مداوم نیاز به دفع مدفوع هموروئید یا بواسیر درجه 4 درجه چهارم شدیدترین نوع بواسیر است. در این حالت علائم تشدید و زائده بواسیری از مقعد خارج شده و حتی با فشار دست نیز به داخل باز نمی گردد.

عکس هموروئید یا بواسیر داخلی درجه 4 عکس هموروئید یا بواسیر داخلی درجه 4 هموروئید درجه چهار وضعیتی اورژانسی محسوب میشود. در این حالت :

بیمار درد شدیدی احساس می کند. معمولاً به دلیل خونریزی غیر قابل کنترل، نیاز به درمان سریع دارد. در مواردی جدی تر بیمار به دلیلی انسداد روده توانایی دفع مدفوع را از دست می دهد. ترشحات مخاطی و لزج در این مرحله مشاهده میشوند. خارش و سوزش شدید، به دلیل عدم توانایی بیمار در تمیز کردن مقعد بیرون زدگی بواسیر داخلی وقتی زائده بواسیر داخلی بزرگ و متورم میشود، به تدریج دچار افتادگی شده و از مقعد بیرون می زند، به این حالت بیرون زدگی، افتادگی هموروئید یا همان پرولاپس گفته میشود. هموروئید داخلی درجه 2، 3 و 4 با شدت های مختلفی از نوع پرولاپس هستند.

بواسیر خونی نوعی از بواسیر داخلی یا خارجی است که دچار خونریزی شده است. عبور مدفوع سخت از مجرای مقعد، سطح هموروئید را خراش داده و باعث خونریزی میشود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این نوع هموروئید صفحه بواسیر خونی را مطالعه کنید.

تصاویر بواسیر داخلی عکس بواسیر داخلی عکس بواسیر داخلی بیرون زده بیشتر بخوانید : تصاویر و عکس بواسیر(هموروئید) بیرون زده، خفیف، داخلی، خارجی و خونی

عوارض بی توجهی به درمان این بیماری عوارض مختلفی را به دنبال دارد:

کم خونی از دست رفتن حس اعتماد به نفس درد تاثیرات منفی در رابطه جنسی تنگی مقعد تشخیص بواسیر داخلی بواسیری که از مقعد خارج شده است از طریق معاینه چشمی هم قابل تشخیص است اما بواسیر درجه یک که داخل مقعد قرار دارد، از طریق معاینه انگشتی تشخیص داده میشود.

در مراحل بعدی به تشخیص پزشک ممکن است کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی نیز انجام میشود.

ارتباط با پزشک در واتساپ بیماران می توانند جهت مشاوره رایگان و پرسش سوالات به این شماره در واتساپ پیام دهند.

۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴ لیزر، بهترین درمان هموروئید داخلی واقعیت این است که این بیماری تنها زمانی رفع می شود که زائده هموروئیدی از بین برود، هیچ دارو خوراکی یا درمان خانگی نمی تواند این زائده را رفع کند! در واقع این زائده فقط با روش های جراحی ( سنتی یا لیزر) از بین میرود.

تا زمانی که بیماری از نوع درجه یک باشد، علائم بیماری از طریق درمان های خانگی و دارویی تا حدی قابل کنترل است. اما در صورتی که وارد مرحله دوم، سوم یا چهارم شود، وضعیت حاد تر است و بیمار نیاز به درمان های فوری و جدی تری دارد.

بهترین روش درمانی که تا به امروز پیشنهاد شده است، درمان لیزری است. لیزر با کمترین میزان آسیب، بدون درد و بدون خونریزی و سرپایی بیماری شما را رفع میکند.

https://zenwriting.net/mina45/drmn-nw-hmwrwy-yd-y-bwsyr-dkhly-drjh-1-2-3-w-4



:: برچسب‌ها: بواسیر ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

یکی از شایع ترین انواع سرطان که بیشتر در سال های 20 الی 35 زندگی آقایان خود را نشان می دهد سرطان بیضه است. بیضه هم مانند تمامی اعضای بدن می تواند میزبان سرطان باشد. گزارش ها حاکی از آن است که رشد سرطان تستیکولار در سال های اخیر افزایش یافته و جان عده ی زیادی را در دنیا می گیرد. مبارزه با این بیماری بی رحم قبل از هر چیز نیازمند دانش و آگاهی عمومی است تا بهتر بتوان آن را درک کرد و شناخت. سرطان بیضه سرطان بیضه که با نام سرطان تستیکولار شناخته می شود یکی از انواع سرطان هاست که بافت و سلول های ناحیه ی بیضه را درگیر می کند. این نوع سرطان با رشد غیرطبیعی سلول های بیضه آغاز می گردد و با ایجاد تومورهای سرطانی در ناحیه ی بیضه ادامه می یابد. میزان شیوه این نوع سرطان در میان مردان بین 1 الی 2 درصد است ولی بیشترین میزان شیوع آن در سنین جوانی می باشد. بیضه ها در قدرت باروری مردان و ترشح هورمون های مردانه نقش کلیدی ایفا می کنند.

انواع این سرطان سرطان بیضه در اغلب موارد در یک بیضه به وجود می آید و مطالعات نشان می دهد که سرطان بیضه ی سمت راست کمی شایع تر است ولی در مواردی هم سرطان بیضه ی چپ رخ می دهد.در مواردی سرطان در هر دو بیضه مشاهده شده است.

ولی در یک تقسیم بندی دقیق تر انواع این بیماری به شرح زیر دسته بندی می شود:

سرطان بیضه ی سمینوما که بیشترین پاسخ را به شیمی درمانی می دهد. سرطان بیضه ی غیرسمینوما که کمی پیشرفته تر است و برای درمان آن به انجام عمل جراحی نیاز است. مراحل مختلف سرطان بیضه سرطان بیضه اولین جرقه اش در یکی از سلول های بافت های بیضه رخ می دهد و با تغییر رفتار سایر سلول ها به تدریج به سایر بافت های بیضه می رسد. در این مرحله رفتار سلول های سرطانی مختلف است و می تواند تومورهای بدخیم و یا خوش خیمی را درون بافت بیضه به وجود بیاورد. پس از این مرحله شرایط و دلایلی وجود دارد که می تواند امکان متاستاز سرطان را به سایر نقاط بدن فراهم کند.

گاهی سرطان تستیکولار در مراحل ابتدایی آن تشخیص داده می شود و خوش خیم بودن تومورهای سرطانی بیضه به روند درمان بهتر آن کمک زیادی می کند.

متاستاز سرطان بیضه متاستاز حالتی از سرطان است که می تواند به سایر بافت های سالم بدن سرایت کند و باعث تغییر رفتار سلول های آنها شود. در برخی از انواع این بیماری امکان متاستاز به سایر عضو های بدن وجود دارد. اولین بافتی که امکان حمله ی سرطان بیضه به آن وجود دارد گره های لنفاوی شکم است و پس از آن سایر گره های لنفاوی بدن در خطر می باشند. کبد، ریه ها و روده ها از آسیب پذیرترین اعضای بدن در مقابل متاستاز سرطان تستیکولار است.

علت ابتلا سرطان بیضه چیست؟ هنوز علت اصلی سرطان بیضه شناخته نشده است ولی مطالعات نشان می دهد که بین سرطان بیضه و کروموزوم های شماره ی 12 ارتباط معناداری وجود دارد.البته این کروموزوم تنها عامل خطر نیست و ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی می توانند در ایجاد سرطان بیضه نقش داشته باشند. از شناخته شده ترین این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

کریپتورکیدیسم که با نام بیضه ی نزول نکرده هم شناخته می شود. این حالت در هنگام تولد رخ می دهد و در چنین شرایطی یک یا هر دوی بیضه ها همچنان داخل شکم باقی مانده اند و وارد کیسه ی بیضه ها نشده اند. وراثت یکی از مهم ترین عواملی است که شما را در برابر سرطان بیضه آسیب پذیر می کند. وجود سابقه ی سرطان تستیکولار در پدر و برادر شما، 4 تا 6 برابر امکان ایجاد سرطان بیضه را افزایش می دهد. نژاد یکی از عواملی است که ریسک ابتلا به سرطان بیضه را افزایش می دهد. این بیماری در نژادهای سفید و قفقازی به فراوانی دیده می شود. سن یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار است. سرطان بیضه در سنین 15 الی 35 سال بیشترین میزان مبتلایان را داراست ولی در سایر سنین هم دیده می شود. هرچه درمان سرطان بیضه در مراحل ابتدایی آن آغاز شود احتمال درمان موفقیت آمیز آن بالاتر است. بسیاری از موارد این بیماری قابل درمان است و در صورت عدم متاستاز تا میزان 95 درصد بیماران بهبودی کامل خود را به دست می آورند.

عوامل خطرساز کدامند؟ علاوه بر موارد فوق فرضیه ها و مواردی وجود دارد که پزشکان از آنها با عنوان عوامل خطرساز سرطان تستیکولار یاد می کنند. این عوامل به شرح زیر است:

ابتلا به عفونت HPV وجود سابقه ی سرطان در یکی از بیضه ها رشد و تکامل غیر طبیعی بیضه ها شغل هایی که در تماس مداوم با مواد شیمیایی هستند . افرادی که در معادن کار می کنند. آتش نشان ها چاقی ایدز واریکوسل علائم سرطان بیضه علائم سرطان بیضهعلائم سرطان بیضه با ایجاد یک توده ی کوچک و برجسته در ناحیه ی بیضه آغاز می شود. بسیاری از بیماران دردی را در ناحیه ی بیضه ی خود احساس نمی کنند و به همین دلیل این توده ی کوچک می تواند آغازگر داستان باشد و در ادامه علائم زیر را به همراه بیاورد:

احساس توده ای کوچک و سفت در بیضه ها افزایش اندازه ی بیضه ها احساس سنگینی و در کیسه ی بیضه ها وجود ورم و التهاب در کیسه ی بیضه ها احساس درد مداوم و خفیف در ناحیه ی بیضه ها، شکم و کشاله ی ران که ممکن است تا کمر هم برسد. تجمع ناگهانی مایعات و ترشحات در کیسه ی بیضه ها احساس درد و ورم در سینه ها وجود خون در اسپرم ها به هنگام انزال تشخیص سرطان بیضه در اولین گام تشخیص سرطان بیضه خود فرد مهم ترین نقش را ایجاد می کند. به طور مرتب بیضه های خود را هنگام حمام کردن از نظر تغییر شکل و وجود توده و برآمدگی های سفت چک کنید و در صورت وجود توده های مشکوک به اورولوژیست مراجعه نمایید.در این مرحله انجام معاینات بالینی دقیق تری توسط پزشک اورولوژیست آغاز می گردد و پزشک معاینات خود را با سوالاتی از پیشینه ی بیمار و زندگی او آغاز می کند. سپس با کمک اقدامات تشخیصی زیر می تواند این بیماری را شناسایی نماید.

انجام سونوگرافی انجام سیتی اسکن آزمایش خون بیوپسی ام آر آی معاینه شخصی بیضه درمان سرطان بیضه با شناسایی و قطعیت یافتن وجود سرطان بیضه در شخص درمان این بیماری آغاز می گردد. هرچه درمان سرطان تستیکولار در مراحل ابتدایی و آغازین آن آغاز شود احتمال درمان موفقیت آمیز آن بالاتر است. بسیاری از موارد این بیماری قابل درمان است و در صورت عدم متاستاز تا میزان 95 درصد بیماران بهبودی کامل خود را به دست می آورند.برای درمان گزینه های زیادی مطرح است و پزشک با توجه به سطح گسترش بیماری، نوع سرطان بیضه، سن بیمار و شرایط جسمی بیمار یکی از روش های درمانی را آغاز می کند.

درمان پزشکی و دارویی انجام عمل جراحی که ارکیکتومی نامیده می شود و طی آن پزشک ممکن است یک یا هردوی بیضه ها را به طور کامل از بدن شخص خارج کند. شیمی درمانی که یکی از متداول ترین روش های درمانی برای سرطان بیضه است و به وسیله ی داروهای شیمی درمانی سلول های سرطانی بیضه را از بین می برند. پرتودرمانی که با استفاده از اشعه هایی با قدرت بسیار بالا مانند اشعه ی ایکس سلول های سرطانی را نابود می کنند. درمان گیاهی توجه داشته باشید که سرطان بیماری ساده ای نیست و برای درمان آن به مداخلات پزشکی نیاز است. ما می دانیم که شما به دنبال ساده ترین روش ها برای درمان سرطان خود هستید ولی توجه کنید که سرطان چیزی نیست که با روش های درمان خانگی و گیاهی بتوان آن را مهار کرد. البته اثربخشی بعضی از گیاهان مانند سیر، پیاز،ادویه ها و آنتی اکسیدان های طبیعی در جهت افزایش مقاومت عمومی بدن برای مقابله با برخی سرطان ها و تومورها به اثبات رسیده است ولی هیچ یک از این ها درمان به حساب نمی آیند.

پیشگیری تئوری های مختلفی در رابطه با علت سرطان بیضه وجود دارد ولی این بدین معنا نیست که بتوان در تمامی موارد از آن پیشگیری کرد. توصیه ی ما افزایش آگاهی های عمومی افراد پیرامون شناخت این بیماری است.اگر در خانواده ی شما سابقه ی این بیماری وجود دارد و یا با شرایط خطرساز این بیماری مواجه شده اید سعی کنید به طور مرتب بیضه های خود را نظر وجود توده و برآمدگی چک کنید و انجام تست های تشخیصی سالیانه را فراموش نکنید.

ادامه مطلب



:: برچسب‌ها: سرطان بیضه ,
:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

منبع : توصیه می کنیم، حتی برای چند هفته هم در درمان تاخیر نکنید! چرا که عفونت با سرعت باور نکردنی به سایر بافت های بدن گسترش می یابد و وارد خون میشود، که این موضوع به شدت خطرناک است. با این حال گرفتن نتیجه مثبت از درمان فیستول علاوه بر زمان مناسب مراجعه به دکتر به عوامل دیگری مثل انتخاب پزشک ماهر و همچنین روش درمان مناسب وابسته است. در ادامه به معرفی دکتر فیستول و نکاتی که باید قبل از انتخاب پزشک فیستول بدانید، می پردازیم.

نگاهی با بیماری فیستول فیستول مقعدی بیماری فیستول یک مسیر شبیه به یک تونل است که میان دو عضو از بدن ایجاد میشود. فیستول مقعد شایع ترین نوع این بیماری است. در این مورد تونل ایجاد شده بخشی از روده را به پوست اطراف مقعد متصل می کند.

علائم

درد سوزش و خارش التهاب و تورم اطراف مقعد ترشحات عفونی از مقعد آبسه های متعدد مقعد بوی بد علت

آبسه بیماریهای عفونی کولیت و کرون سرطان (به ندرت) بیماریهای مقاربتی دیورتیکولیت عوارض سل مطالعه کنید : فیستول چیست؟ علت، علائم و تشخیص بیماری فیستول مقعدی

چه زمانی برای درمان فیستول اقدام کنیم؟ این بیماری در اثر تجمع عفونت یا همان آبسه ایجاد میشود. با بی توجهی به درمان آبسه، عفونت می تواند به مرور در زیر پوست گسترش یابد و مسیری به نام فیستول را ایجاد کند.

متخصصان توصیه می کنند، با تجربه هر یک از علائم این بیماری برای درمان اقدام کنید. زیرا هر چقدر از شروع علائم این بیماری بگذرد، طول مسیر و تعداد آنها افزایش یافته و این مسئله می تواند درمان بیماری شما را پیچیده تر کند. پس هر علائمی که دارید، هرچند خفیف جدی بگیرید و سریعاً برای درمان آن اقدام کنید.

برای درمان فیستول به چه پزشکی مراجعه کنیم؟ برای تشخیص این بیماری می توانید از پزشک عمومی یا متخصص گوارش کمک بگیرید. همچنین می تواند همین حالا عکس فیستول خود را به این شماره واتساپ ارسال کنید تا کارشناسان ما در کلینیک نوین در اسرع وقت تشخیص خود را به شما اعلام نمایند.

مشاوره رایگان مشورت با متخصص جراح برای تشخیص و درمان فیستول

۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۷ اما برای درمان این بیماری باید به متخصص جراح مراجعه کنید. همان طور که میدانید، فیستول برای درمان باید جراحی شود. پس پزشک عمومی یا گوارش نمی توانند در این مورد به شما کمک کنند. همچنین می توانید برای صرفه جویی در زمان و هزینه از همان اول با متخصص جراح مشورت کنید.

مطالعه کنید : هزینه درمان و عمل فیستول با لیزر

بهترین جراح فیستول چه ویژگی هایی دارد؟ وقتی به فیستول از روی پوست نگاه می کنیم، یک زخم عمیق می بینیم. ولی در باطن این بیماری به شدت پیچیده است و همین امر هم موجب شده تا درمان این بیماری به همین نسبت سخت و پیچیده شود.

انتخاب روش درمان مناسب بیمار، پیدا کردن مسیر دقیق فیستول و اینکه دقیقا عفونت به کدام بخش نفوذ کرده است، تنها بخشی از چالش هایی است که یک متخصص هنگام درمان با آنها مواجه میشود. جراحی فیستول عمل بسیار حساسی است و هر اشتباهی از سوی دکتر می تواند به آسیب عضله مقعدی و در نتیجه ی آن بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده بیانجامد.

بنابراین قبل از انتخاب دکتر برای جراحی حتما از مهارت و تجربه پزشک مطمئن شوید. در نظر گرفتن نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، می تواند به شما در تصمیم گیری در انتخاب پزشک کمک کند.

داشتن مدرک پزشکی مرتبط با بیماری شما مهم است اما کافی نیست! پزشکی که قرار است فیستول شما را جراحی کند باید بار ها و بار ها چنین عملی را انجام داده و تجربه کافی را نیز داشته باشد. اگر می خواهید از تجربه و مهارت پزشک مطمئن شوید می توانید از بیمارانی که قبلا چنین عملی را انجام داده اند، پرس و جو کنید. دکتر متخصص شما باید به دانش روز دنیا مسلط و از جدیدترین روشهای درمان استفاده نماید. تجربه نشان داده جراحی به روش سنتی نمی تواند در درمان این عارضه موثر باشد و بیشتر از ۸۰ درصد بیمارانی که با این روش درمان شده اند، مجبور به تکرار جراحی هستند. در حال حاضر جراحی سنتی فیستول، به دلیل ریسک عود مجدد و نیز خطر بی اختیاری به ندرت تجویز می شود. دکتر فیستول باید در کار با ابزار های پزشکی تسلط و مهارت کافی را داشته باشد. هر اشتباهی در کار با لیزر می تواند آسیب های جدی را به همراه داشته باشد. دکتری را انتخاب کنید، که زمان کافی را برای شما داشته باشد و درمان را به چند ماه آینده موکول نکند! زیرا هر مقدار بیشتر در درمان تاخیر اندازید، عفونت گسترش یافته و فرآیند درمان هم به همین نسبت پیچیده تر خواهد شد. بهتر است درمان را در کلینیک انجام دهید، در شرایطی که کرونا به اوج خود رسیده، مراجعه به بیمارستان می تواند خطرناک باشد. چرا کلینیک نوین ؟ مرکز پزشکی کلینیک نوین با بیشتر از ۲۰ سال تجربه مرتبط، به صورت تخصصی در حوزه درمان فیستول با لیزر فعالیت دارد. متخصص این کلینیک، دکتر علیرضا زارعی متخصص جراحی کولون و رکتوم است. آقای زارعی در کارنامه کاری خود تجربه موفق هزاران عمل فیستول را به ثبت رسانده است و به خوبی با پیچیدگی های درمان این بیماری آشنایی دارند. این میزان از تجربه موجب شده تا ایشان، به عنوان بهترین جراح فیستول ایران شناخته شوند.

از دیگر مزایای درمان در این کلینیک میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:

واقع شده در مرکز شهر تهران با دسترسی سریع و راحت استفاده از بهترین تجهیزات روز دنیا برای درمان دارا بودن کادری حرفه ای دوره دیده رعایت نکات بهداشت و استریلیزه بودن کلینیک تجربه موفق درمان بیشتر از ۱۰۰۰ بیمار در این مرکز از جدیدترین شیوه ی درمان فیستول یعنی لیزر استفاده میشود. لیزر در یک جلسه سرپایی، بدون درد یا خونریزی و بدون هیچ عوارضی انجام میشود. شرایط ویژه برای مراجعین غیر تهرانی تعداد بسیار زیادی از بیماران کلینیک نوین از شهرهایی به غیر از تهران به مرکز ما مراجعه می کنند. این بیماران می توانند قبل از مراجعه حضوری، با دکتر در ارتباط باشند و عکس بیماری خود را برای ما ارسال کنند. به صورت تلفنی بیماری آنها تشخیص داده و وقت درمان با لیزر برای آنان تعیین گردد.

این دسته از بیماران عزیز باید در یک جلسه آن هم فقط برای درمان به کلینیک مراجعه کنند. درمان با لیزر به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی انجام میشود و تنها به نیم ساعت زمان نیاز دارد، بعد از لیزر بیماران مرخص شده و می تواند همان روز به شهر خود باز گردد.

بیمارانی که قصد از دارند از سایر شهر ( به غیر از تهران) به کلینیک ما مراجعه کنند، در تماس تلفنی با کلینیک این موضوع را مطرح نمایند تا کارشناسان ما به طور کامل آنها را راهنمایی کنند



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

حتما تا به حال در مورد تاکید بر مصرف فیبر زیاد شنیده اید. اما آیا می دانید چرا این ماده غذایی برای سلامتی مفید است؟ فیبر ماده غذایی است که به طور عمده در میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات یافت می شود.

 

معروفیت این ماده غذایی بیشتر به دلیل خاصیت آن در رفع و جلوگیری از یبوست است. اما خواص این ماده غذایی به همین جا ختم نمیشود. بلکه مصرف آن می تواند ده ها مزیت دیگر نیز برای سلامتی داشته باشد. انتخاب غذاهای خوشمزه ولی دارای فیبر نیز کار سختی نیست. تنها لازم است در مورد فیبر مورد نیاز و غذاهای دارای فیبر اطلاعات کامل را داشته باشید. پس همراه ما باشید.

فیبر غذایی چیست؟
فیبر غذایی چیست؟

فیبر غذایی یا خوراکی نوعی ماده مغذی با پایه گیاهی است. برخلاف سایر مواد غذایی، مانند چربی ها، پروتئین ها یا کربوهیدرات ها بدن انسان ها قادر به هضم و جذب این ماده غذایی نیست. زیرا بدن آنزیم مورد نیاز برای هضم آن را ترشح نمی کند. بنابراین توسط بدن هضم نمی شود، و با عبور از معده و روده کوچک تغییری نکرده و در روده بزرگ تجمع می کند. به طور کلی این ماده غذایی مفید در دو نوع زیر دسته بندی میشود:

فیبر محلول : این نوع فیبر در آب حل می شود و ماده ای شبیه به ژل را تشکیل میدهد. همچنین می تواند به کاهش کلسترول و قند خون کمک کند. فیبر محلول در جو، نخود فرنگی، لوبیا، سیب، مرکبات، هویج و پسیلیوم یافت می شود.
فیبر نامحلول : این نوع فیبر سرعت حرکت مواد زائد در دستگاه گوارش را افزایش میدهد. بنابراین می تواند برای کسانی که دچار یبوست هستند، مفید باشد. آرد گندم، سبوس گندم، آجیل، لوبیا و سبزیجات مانند گل کلم، لوبیا سبز و سیب زمینی منابع خوبی از فیبر نامحلول به شمار میروند.
مقدار این ماده غذایی در میوه ها و سبزیجات مختلف متفاوت است. برای حفظ سلامتی باید از طیف مختلفی از مواد غذایی استفاده نمود.

فواید
مهمترین فواید یک رژیم غذایی با فیبر بالا شامل موارد زیر است :

حرکات روده را تنظیم می کند
این ماده غذایی باعث افزایش حجم مدفوع شده و آن را نرم می کند. عبور مدفوع حجیم از مقعد آسانتر است و احتمال یبوست شما را کاهش می دهد. همچنین مصرف آن می تواند در رفع اسهال نیز مفید باشد. زیرا ابن ماده آب را در روده جذب کرده و مدفوع را سفت تر می کند.

به حفظ سلامت روده کمک می کند
رژیم غذایی با فیبر بالا احتمال ابتلا به بواسیر و ایجاد کیسه های کوچک بر روی سطح روده بزرگ را کاهش می دهد(بیماری دیورتیکولیز). همچنین مطالعات نشان داده اند که این رژیم غذایی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش خواهد داد.

سطح کلسترول خون را کاهش می دهد
یکی از خواص شگفت انگیز فیبر محلول موجود در لوبیا، جو دوسر، تخم کتان و سبوس جو دوسر این است که با کاهش لیپوپروتئین با چگالی کم یا سطح کلسترول “بد” به کاهش سطح کلسترول خون کمک میکند. مطالعات همچنین نشان داده اند که این نوع رژیم غذایی می تواند با کاهش فشار خون و التهاب، برای سلامت قلب نیز مفید باشد.

به کنترل سطح قند خون کمک می کند
در افراد مبتلا به دیابت، فیبر به ویژه از نوع محلول، می تواند باعث کاهش جذب قند شود و به بهبود سطح قند خون کمک کند.

در رسیدن به وزن سالم موثر است
این غذاها نه تنها کالری کمتری دارند، بلکه حجم بیشتری از روده را پر می کنند؛ بنابراین احتمالاً غذای کمتر می خورید.

به افزایش طول عمر کمک می کند
مصرف این ماده غذایی می تواند به شما کمک می کند تا زندگی طولانی تری داشته باشید. مطالعات نشان می دهد که افزایش مصرف این ماده غذایی با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها با افزایش طول عمر همراه است.

چه مقدار فیبر بخوریم ؟
انستیتوی پزشکی، که در زمینه پزشکی و بهداشت توصیه های علمی مفیدی ارائه می دهد، بر این باور است که میزان فیبر دریافتی باید متناسب با سن و جنسیت فرد باشد. به این ترتیب که مردان کمتر از 50 سال 38 گرم و بالاتر از 50 سال به 30 گرم فیبر در طول روز نیاز دارند. به همین ترتیب زنان کمتر از 50 به 25 و بالاتر از 50 به 21 گرم فیبر نیاز دارند. کودکان نیز به کمتر از 20 گرم نیاز دارند.

عدم دریافت فیبر غذایی به میزان کافی یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری های نشیمنگاهی مثل شقاق، بواسیر و …. به شمار میرود که تنها با افزودن چند خوراکی ارزان و قابل دسترس به رژیم غذایی قابل پیشگیری است.

چه غذاهای فیبر دارند؟
غذاهای سرشار از فیبر

بهترین گزینه برای دریافت این ماده ارزشمند به این شرح است :

غلات سبوس دار
میوه ها
سبزیجات
لوبیا، نخود فرنگی و حبوبات دیگر
آجیل و دانه ها
غذاهای تصفیه شده یا فرآوری شده، مانند انواع کنسروها، میوه ها و سبزیجات، آب میوه بدون پالپ، نان های سفید و ماکارونی فیبر کمتری دارند. فرآیند پالایش دانه، باعث میشود پوشش بیرونی (سبوس) آن از دانه خارج شود و این باعث کاهش مقدار فیبر آن خواهد شد. غذاهای غنی شده دارای برخی از ویتامین های گروه B و آهن هستند که پس از پردازش به آنها اضافه می شود، اما حاوی این ماده غذایی نیستند.

مکمل های فیبر و غذاهای غنی شده
به طور کلی مصرف غذاهای حاوی فیبر بهتر از مکمل های آن است. مکمل های فیبر مانند Metamucil ، Citrucel و FiberConسایر مواد مورد نیاز مانند انواع ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مفید را تامین نمی کنند. راه دیگر برای بدست آوردن این ماده غذایی خوردن غذاهایی مانند غلات، ماست و بستنی با فیبر اضافه است.

البته برخی از افراد بعد از مصرف مقدار زیادی از این ماده غذایی دچار نفخ یا تجمع گاز در معده میشوند. با این وجود، اگر تغییرات رژیم غذایی کافی نباشد یا دچار مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال یا سندرم روده تحریک پذیر باشید، ممکن است هنوز هم به مکمل نیاز داشته باشید. قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی در مورد مصرف
قبل از اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی خود نکات زیر را به یاد داشته باشید:

روز خود را با فیبر آغاز کنید : برای صبحانه میتوانید غلات با فیبر بالا را انتخاب کنید. مصرف 5 گرم فیبر یا بیشتر در یک وعده. به طور مثال می توانید یک یا چند قاشق غذاخوری سبوس گندم فرآوری نشده را به غلات مورد علاقه خود اضافه کنید.
افزودن غلات برای دریافت فیبر کافی

از غلات کامل استفاده کنید : حداقل نیمی از غلات مصرفی خود را از نوع غلات کامل انتخاب کنید. به دنبال نان هایی باشید از گندم سبوس دار، آرد گندم کامل یا یک دانه کامل تولید شده و حداقل 2 گرم فیبر غذایی دارد. برنج قهوه ای، برنج وحشی، جو، ماکارونی سبوس دار و گندم بلغور از منابع خوب این ماده به شمار میروند.
حبوبات : حبوباتی مثل لوبیا، نخود فرنگی و عدس منبع عالی فیبر هستند. لوبیا را میتوانید به سوپ کنسرو یا یک سالاد سبز اضافه کنید.
میوه و سبزیجات بیشتری بخورید : میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر و دارای ویتامین ها و مواد معدنی هستند.
تنقلات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید : میوه های تازه، سبزیجات خام، پاپ کورن کم چرب و کراکر غلات سبوس دار همه گزینه های خوبی هستند. تعداد انگشت شماری از آجیل ها یا میوه های خشک نیز یک میان وعده سالم به شمار میروند. البته توجه داشته باشید که آجیل و میوه های خشک کالری بالایی دارند.
مضرات
غذاهای پر فیبر برای سلامتی مفید هستند. اما اضافه کردن بیش از حد آن به یکباره می تواند باعث افزایش گاز روده، نفخ شکم و گرفتگی شود. پس بهتر است این ماده غذایی به تدریج و در طی چند هفته به رژیم غذایی افزوده شود. این کار به باکتری های طبیعی موجود در دستگاه گوارش شما اجازه می دهد تا به تدریج تغییر یابند. همچنین، می توانید برای جلوگیری از نفخ همراه با این ماده غذایی مقدار زیادی آب نیز بنوشید. این کار باعث می شود مدفوع نرم و حجیم تر شود.

فیبر چیست؟ خواص شگفت انگیز فیبر برای سلامتی



:: برچسب‌ها: فیبر ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

بیماری بواسیر متورم شدن یا گشاد شدن سیاهرگ ها است.  این بیماری بسته به اینکه این سیاهرگ آسیب دیده داخل مقعد قرار دارد و یا خارج از آن ، به انواع مختلفی شامل نوع داخلی و خارجی تقسیم میشود.  

درجه بندی انواع بواسیر داخلی
یکی از انواع شایع بواسیر، نوع داخلی آن است. اگر رگ های داخل و نزدیک مقعد در رکتوم در اثر اعمال فشار دچار التهاب و تورم شوند، بواسیری که ایجاد شده است، از نوع داخلی است.

این نوع بواسیر در ابتدای شروع علائم به ندرت درد دارد و معمولاً بیمار با خونریزی مقعدی پی به وجود آن می برد.

این بیماری فقط در طی چند هفته پیشروی می کند. در موارد پیشرفته تر (از درجه یک به بعد) این رگ های متورم شده در اثر اعمال فشار و با دفع مدفوع به سمت مقعد دچار افتادگی یا پرولاپس شده و زائده هایی گوشتی از مقعد خارج می شوند، که مهمترین علامت این نوع هموروئید همین زائده ها است و بر همین اساس هم به 4 درجه مختلف دسته بندی میشود.

درجه بندی بواسیر یا هموروئید داخلی به شرح زیر است:

هموروئید یا بواسیر درجه 1
این نوع هموروئید، خفیف ترین نوع این بیماری است و در این مرحله زائده ایجاد شده هنوز داخل مقعد قرار دارد. معمولاً این بیماری در هفته های اول از این درجه است، و وقتی بیماری نسبت به درمان و رعایت نکات پیشگیری کننده، بی توجهی کند، عارضه پیشرفت خواهد کرد.

هموروئید داخلی درجه یک
در این حالت میزان برآمدگی و افتادگی سیاهرگ متورم شده به حدی کم است که هنوز از مقعد خارج نشده است. بنابراین بیمار نمی تواند زائده ای را در خارج از مقعد مشاهده کند.

علائم این نوع هموروئید خفیف بوده و معمولاً بیمار تنها به میزان کم احساس درد داشته و یا ممکن است خونریزی داشته باشد.

هموروئید یا بواسیر درجه 2
از مرحله اول تا دوم بین چند روز تا چند هفته فاصله وجود دارد. در این مرحله زائده ای که قبلا در مقعد شکل گرفته بود حالا پیشرفت کرده و متورم تر از قبل از شده است. بنابراین در این شرایط زائده هموروئیدی دچار پرولاپس یا افتادگی بیشتری شده و معمولاً با دفع مدفوع از مقعد خارج میشود. اما خود به خود و حتی بدون نیاز به فشار دست، به داخل باز می گردد.

هموروئید یا بواسیر درجه 2
علائم بواسیر درجه دو شامل موارد زیر میشود:

درد خفیف
بیرون زدگی که به داخل برمی گردد.
خونریزی خفیف
سوزش و خارش مقعد
هموروئید یا بواسیر درجه 3
وقتی بیماری وارد مرحله سوم شود، یعنی زنگ خطر برای شما روشن شده و باید هرچه سریع تر بیماری خود را درمان کنید!

در هموروئید داخلی درجه سوم نیز با اعمال فشار به مقعد زائده ای گوشتی از مقعد خارج میشود، ولی این زائده تنها با فشار دست به داخل باز می گردد.

عکس هموروئید یا بواسیر داخلی درجه3
از علائمی که بیمار در این حالت تجربه میکند، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

درد شدید
خونریزی
زائده ای که به سختی به داخل برمی گردد.
خارش و سوزش
احساس مداوم نیاز به دفع مدفوع
هموروئید یا بواسیر درجه 4
درجه چهارم شدیدترین نوع بواسیر است. در این حالت علائم تشدید و زائده بواسیری از مقعد خارج شده و حتی با فشار دست نیز به داخل باز نمی گردد.

عکس هموروئید یا بواسیر داخلی درجه 4

هموروئید درجه چهار وضعیتی اورژانسی محسوب میشود. در این حالت :

بیمار درد شدیدی احساس می کند.
معمولاً به دلیل خونریزی غیر قابل کنترل، نیاز به درمان سریع دارد.
در مواردی جدی تر بیمار به دلیلی انسداد روده توانایی دفع مدفوع را از دست می دهد.
ترشحات مخاطی و لزج در این مرحله مشاهده میشوند.
خارش و سوزش شدید، به دلیل عدم توانایی بیمار در تمیز کردن مقعد
بیرون زدگی بواسیر داخلی
وقتی زائده بواسیر داخلی بزرگ و متورم میشود، به تدریج دچار افتادگی شده و از مقعد بیرون می زند، به این حالت بیرون زدگی، افتادگی هموروئید یا همان پرولاپس گفته میشود. هموروئید داخلی درجه 2، 3 و 4 با شدت های مختلفی از نوع پرولاپس هستند.

بواسیر خونی
نوعی از بواسیر داخلی یا خارجی است که دچار خونریزی شده است. عبور مدفوع سخت از مجرای مقعد، سطح هموروئید را خراش داده و باعث خونریزی میشود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این نوع هموروئید صفحه بواسیر خونی را مطالعه کنید.

تصاویر بواسیر داخلی
عوارض

بی توجهی به درمان این بیماری عوارض مختلفی را به دنبال دارد:

کم خونی
از دست رفتن حس اعتماد به نفس
درد
تاثیرات منفی در رابطه جنسی
تنگی مقعد
تشخیص بواسیر داخلی
بواسیری که از مقعد خارج شده است از طریق معاینه چشمی هم قابل تشخیص است اما بواسیر درجه یک که داخل مقعد قرار دارد، از طریق معاینه انگشتی تشخیص داده میشود.

در مراحل بعدی به تشخیص پزشک ممکن است کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی نیز انجام میشود.

ارتباط با پزشک در واتساپ
بیماران می توانند جهت مشاوره رایگان و پرسش سوالات به این شماره در واتساپ پیام دهند.

۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴
لیزر، بهترین درمان هموروئید داخلی
واقعیت این است که این بیماری تنها زمانی رفع می شود که زائده هموروئیدی از بین برود، هیچ دارو خوراکی یا درمان خانگی نمی تواند این زائده را رفع کند! در واقع این زائده فقط با روش های جراحی ( سنتی یا لیزر) از بین میرود.

تا زمانی که بیماری از نوع درجه یک باشد، علائم بیماری از طریق درمان های خانگی و دارویی تا حدی قابل کنترل است. اما در صورتی که وارد مرحله دوم، سوم یا چهارم شود، وضعیت حاد تر است و بیمار نیاز به درمان های فوری و جدی تری دارد.

بهترین روش درمانی که تا به امروز پیشنهاد شده است، درمان لیزری است. لیزر با کمترین میزان آسیب، بدون درد و بدون خونریزی و سرپایی بیماری شما را رفع میکند.

سایر روش های درمان
روشهای مختلفی برای درمان هموروئید داخلی وجود دارد که شامل رابربند، استاپلر، جراحی و … میشود. در ادامه به بررسی بیشتر این روشها می پردازیم:

درمان گیاهی و خانگی
مصرف داروهای گیاهی و روش های خانگی تاثیری در درمان هموروئید داخلی ندارد، و در بهترین حالت می توانند در رفع علائم بیماری مثل درد، سوزش و خارش موثر باشند.

یکی از داروهای گیاهی که در درمان این بیماری اثر گذار است، آلوئه ورا است. آلوئه ورا خاصیت ضد التهاب داشته و می تواند درد و سوزش بواسیر را از بین ببرد.

از دیگر داروهای گیاهی می توانیم به روغن نارگیل اشاره کنیم. این روغن حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین E است و می تواند در بهبود آسیب های ناشی از بواسیر و علائم بیماری موثر باشد.

از آنجایی که هموروئید داخلی، داخل کانال مقعد قرار دارد، برای استعمال داروهای گیاهی می توانید از اپلیکاتور های مخصوص استفاده کنید.

برای درمان به روش خانگی به این بیماران توصیه میشود، برای کنترل یبوست که اصلی ترین عامل بواسیر شناخته میشود، فیبر بیشتری را در طول روز مصرف کنند و حتما انواع میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهند. نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی (حداقل 8 لیوان در طول روز) و ورزش از دیگر روشهایی است که می تواند در کنترل یبوست موثر باشند.

بیشتر بخوانید : درمان خانگی بواسیر و درمان گیاهی هموروئید

داروها
داروهایی که برای درمان بواسیر داخلی به کار می روند یا به صورت شیاف هستند و یا توسط اپلیکاتور هایی مخصوص که در جعبه پماد ها موجود است و به داخل مقعد تزریق میشوند.

یکی از مهمترین داروهایی که برای درمان این بیماری کاربرد دارد، آنتی هموروئید است. این دارو می تواند در رفع سوزش، خارش و التهاب مقعد موثر عمل کند. آنتی هموروئید را می توانید از داروخانه ها هم به صورت شیاف و هم به صورت پماد تهیه کنید.

بیشتر بخوانید : داروی بواسیر چیست؟ معرفی بهترین پماد هموروئید

جراحی
جراحی سنتی از روشهای قدیمی تر درمان این بیماری است. در این روش زائده هموروئید طی یک جراحی در بیهوشی کامل از مقعد خارج میشود. ولی چند سالی است که پزشکان این عمل جراحی را توصیه نمی کنند زیرا، این جراحی معمولاً درد شدید را به همراه داشته و ممکن است موجب عفونت، بی اختیاری در کنترل مدفوع گردد و حتی عود مجدد بیماری را به همراه داشته باشد.

بواسیر خارجی

همان طور که در عکس نیز مشخص است، یکی دیگر از انواع بواسیر در خارج از مقعد و بر روی عضله دریچه مقعدی ایجاد میشود.

علائم این بیماری شامل :

سوزش
خارش
تورم و قرمزی اطراف مقعد
خونریزی
همچنین بیمار در این مورد درد شدید تری را احساس می کند، که هنگام دفع مدفوع، یا نشستن شدت میگیرد.
بیشتر بخوانید : هموروئید خارجی چیست؟

بواسیر شما از کدام نوع است؟
اگر همچنان در تشخیص نوع بواسیر خود مردد هستید، می توانید از مشاوره کارشناسان کلینیک در واتساپ بهره مند شوید.

۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴
تفاوت بواسیر داخلی و خارجی
بواسیر داخلی در داخل کانال مقعد یا همان رکتوم ایجاد میشود. این نوع هموروئید در مراحل اولیه علامت خاصی را ایجاد نمی کند. تنها برخی از بیماران ممکن است اندکی خونریزی داشته باشند. با پیشرفت بیماری علائم شدت می یابد. در این مراحل درد شدت میگیرد و زائده ی هموروئیدی از مقعد خارج میشود.

در حالی که بواسیر خارجی، خارج از کانال مقعد و بر روی دریچه ی خروجی مقعد ایجاد میشود. این نوع هموروئید از همان ابتدا درد شدید و غیر قابل تحملی را ایجاد می کند.

ادامه مطلب انواع بواسیر را در وب سایت کلینیک عابدیان بخوانید :



:: برچسب‌ها: بواسیر ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

نعوظ به حالت برانگیختگی جنسی در مردان و زنان گفته میشود که در مردان با برآمده شدن آلت جنسی و در زنان با برآمدگی کلیتوریس همراه است. این فرآیند موجب میشود، مقدار خون ورودی به آلت جنسی زنانه و مردانه افزایش چشمگیری داشته باشد.
اختلال نعوظ نیز نوعی ناتوانی جنسی است، که منظور از آن ناتوانی در نعوظ یا حفظ حالت نعوظ برای مدت کافی و در طی رابطه جنسی است. در ادامه به 9 علت شایع ایجاد این اختلال در مردان می پردازیم :

افسردگی
مغز تاثیر مستقیمی بر برانگیختگی جنسی دارد. در واقع هیجان جنسی از مغز شروع میشود. افسردگی یکی از اختلالات شایعی است که می تواند میل جنسی شما را کاهش دهد و منجر به اختلال نعوظ شود.
به علاوه بسیاری از داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می شوند، می توانند میل جنسی شما را سرکوب کرده و علت اختلال نعوظ باشند و یا باعث تاخیر در ارگاسم می شوند.

الکل
مصرف الکل
زیاده روی در مصرف نوشیدنی های می تواند یک علت اختلال نعوظ باشد. اما اثرات آن معمولاً موقتی است.

دارو ها
داروها می تواند بر عملکرد بر انگیختگی یک مرد تاثیر منفی داشته باشند. از جمله داروهایی که می توانند باعث این مشکل شوند، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:
داروهای خاص فشار خون
داروهای ضد درد
اما هرگز بدون مشورت قبلی با پزشک، مصرف هیچ دارویی را قطع نکنید. داروها و مواد مخدر اعتیاد آور مانند آمفتامین، کوکائین و ماری جوانا نیز می توانند در مردان مشکلات جنسی ایجاد کنند.

استرس
یک علت اختلال نعوظ استرس زندگی است. غرق شدن در مسئولیت های کار و زندگی، فشار روحی شدیدی را به همراه دارد. استرس می تواند بر بخشی های مختلف بدن از جمله آلت تناسلی شما تأثیر بگذارد.

با ایجاد تغییراتی در زندگی می توان تا این استرس را تا حدی کاهش داد.، انجام ورزش منظم ، خواب کافی و در صورت لزوم کمک گرفتن از یک مشاوره می تواند به رفع استرس کمک کند.

عصبانیت
عصبانیت می تواند جریان خون را به سمت صورت متمایل کند و نعوظ را با اختلال مواجه نماید. احساس عاشقانه در حین انجام رابطه جنسی میتواند به بهبود نعوظ کمک کند. این خشم و عصبانیت چه از جانب همسرتان باشد چه از موضوع دیگری می تواند عملکرد شما در اتاق خواب را تحت تاثیر قرار دهد.
اضافه وزن
اضافه وزن
وزن اضافه می تواند بر عملکرد جنسی شما تأثیر منفی بگذارد و این فقط به سبب کاهش اعتماد به نفس نیست. مردان چاق سطح پایین تری از هورمون مردانه تستوسترون دارند. این هورمون برای میل جنسی و نعوظ بسیار مهم است. از طرفی اضافه وزن با فشار خون بالا و تصلب شرایین مرتبط است و می تواند جریان خون در آلت تناسلی را کاهش دهد.

تصور منفی از خود
یک علت اختلال نعوظ تصور منفی نسبت به خود است. وقتی از ظاهر خود راضی نیستید، تصور می کنید شریک زندگی شما نیز چنین تصوری دارد. این تصویر منفی از خود باعث می شود، عملکرد جنسی شما در رختخواب تحت تاثیر قرار بگیرد. این اضطراب می تواند نعوظ را با اختلال مواجه کند.
کاهش میل جنسی
میل جنسی پایین با اختلال نعوظ متفاوت است، اما بسیاری از عواملی که نعوظ را با اختلال مواجه می کنند، می توانند علاقه شما به رابطه جنسی را نیز کاهش دهند. عزت نفس پایین، استرس، اضطراب و داروهای خاص می توانند میل جنسی را نیز کاهش دهند.
بیماری ها
بسیاری از بیماریها و مشکلات سلامتی می توانند بر روی اعصاب، عضلات یا جریان خون تاثیر گذاشته و علت اختلال نعوظ باشد.

بیماری های مثل دیابت، فشار خون بالا، تصلب شرایین، آسیب های نخاعی و مولتیپل اسکلروزیس می تواند در اختلال نعوظ تاثیر گذار باشند.

همچنین جراحی برای درمان مشکلات پروستات یا مثانه می تواند بر اعصاب و عروق خونی کنترل کننده نعوظ تأثیر بگذارد.

چه غذاهایی برای بهبود نعوظ وجود دارد؟
هندوانه : تحقیقات نشان داده مصرف هندوانه می تواند بر عملکرد جنسی شما تاثیرات مثبت داشته باشد. هندوانه سرشار از لیکوپن، آنتی اکسیدان های مفید برای قلب و پروستات است.
صدف : مصرف صدف می تواند سطح تستوسترون را در بدن افزایش دهد، و این می تواند به افزایش میل جنسی کمک کند. همچنین صدف مملو از روی، ماده مغذی مورد نیاز برای بدن است. اما اطمینان حاصل کنید که صدف ها به خوبی پخته شده باشند.
قهوه : یک فنجان قهوه صبحگاهی انتخاب بسیار جذابی است. مصرف روزانه قهوه می تواند زندگی عاشقانه شما را تقویت کند. یک مطالعه نشان داده مردانی که روزانه دو یا سه فنجان کافئین می نوشند، کمتر دچار اختلال نعوظ می شوند. زیرا که کافئین به افزایش جریان خون کمک می کند. اگر قهوه دوست ندارید، می توانید انواع چای ها، سودا و نوشیدنی های ورزشی حاوی کافئین را امتحان کنید.
شکلات : عادت به مصرف شکلات می تواند نعوظ را بهبود بخشد، همچنین شکلات می تواند برای قلب نیز مفید باشد و آنچه که برای قلب مفید است، می تواند برای سایر بخش های بدن نیز مفید باشد. شکلات سرشار از فلاوانول، مواد مغذی گیاهی است که می تواند جریان خون را افزایش داده و فشار خون را کاهش دهد. همچنین به بدن شما کمک می کند مقدار بیشتری اکسید نیتریک تولید کند که می تواند به نعوظ کمک کند.
گردو : گردو حاوی مقدار زیادی آرژنین دارد ، آمینو اسیدی که بدن شما از آن برای تولید اکسید نیتریک استفاده می کند. همچنین گردو منابع خوبی از ویتامین E ، اسید فولیک و فیبر است. در مصرف گردو زیاده روی نکنید چرا که کالری زیادی دارد.
سیر : با افزایش چربی ممکن است درون رگ های خونی رسوبات تشکیل شود، مصرف سیر می تواند این رسوبات را از بین ببرد.
ماهی : ماهی قزل آلا و سایر ماهی های چرب منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 سالم هستند که میتوانند اکسید نیتریک را در بدن شما تقویت کنند. فشار خون و خطر حمله قلبی و لخته شدن خون را نیز کاهش می دهند.
سبزی ها : کلم پیچ به تولید نیتریک اکسید در بدن کمک می کند. مصرف سبزیجات به غیر از مزایای که برای رابطه جنسی دارند، مملو از ویتامین ها ، مواد معدنی و امگا 3 هستند.
فلفل : فلفل جریان خون در قلب و سایر اندام های بدن، از جمله آلت تناسلی مرد را افزایش می دهد. فلفل قرمز همچنین می تواند به کاهش فشار خون و کلسترول کمک کرده و از لخته شدن خون جلوگیری کند.
روغن زیتون : روغن زیتون به بدن شما کمک میکند تا تستوسترون بیشتری تولید کند. همچنین روغن زیتون مملو از چربی اشباع نشده است و می تواند به کاهش کلسترول بد بدن کمک کند. بهتر است از روغن زیتون طبیعی که در معرض حرارت قرار نگرفته برای این منظور استفاده کنید.



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

کیست مویی چیست؟

کیست مویی چیست

بیماری کیست مویی یا به انگلیسی سینوس پیلونیدال را جزو بیماریهای نشیمنگاهی می دانند. زیرا شایع ترین موضعی که کیست ایجاد می شود، پایین تر از کمر و مابین دو کفل است.

اما کیست مویی چیست؟ کیست مویی برجستگی یا فرورفتگی حاوی مو است. اگر کیست عفونت کرده باشد، دچار آبسه شده و یا مایعی چرکی از آن تخلیه میشود.

صورت عفونت آن گسترش یافته و عوارض خطرناکی را به همراه دارد. از عوارض درمان نکردن کیست مویی میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • افزایش تعداد کیست ها
  • سرطان پوست 
  • آبسه
  • فیستول
  • عفونت خون

برای درمان کیست مویی به کدام متخصص مراجعه کنم؟

برای تشخیص این بیماری می توانید به پزشک عمومی، متخصص گوارش و یا پوست مراجعه کنید. از آنجایی این پزشکان تخصص کافی برای درمان این بیماری را ندارند، شما را به پزشک جراح ارجاع می دهند. بنابراین می توانید برای صرفه جویی در زمان و هزینه از ابتدا با متخصص جراح مشورت کنید.

درمان کیست مویی

متاسفانه هنوز هیچ دارویی برای درمان کیست مویی وجود ندارد. بنابراین درمان این بیماری شامل روشهای جراحی برای تخلیه و از بین بردن کیست مویی است.

 در برخی موارد پزشکان مصرف داروی آنتی بیوتیک را توصیه می کنند. این دارو هیچ نقشی در از بین بردن کیست مویی نداشته و تنها با هدف کاهش عفونت کیست مویی قبل از عمل تجویز میشود. 

در ادامه به بررسی انواع روشهای جراحی کیست مویی می پردازیم:

درمان کیست مویی با لیزر

در حال حاضر بهترین روشی که برای درمان کیست مویی وجود دارد، لیزر درمانی است. لیزر در مطب پزشک و بدون نیاز به بستری در بیمارستان انجام میشود. اشعه لیزر جایگزین چاقوی جراحی میشود و موضع کیست مویی با کمترین میزان آسیب برش داده میشود. لیزر دقت پزشک را تا چند برابر افزایش می دهد و حین برش یا ترمیم اعصاب و عروق آسیب دیده از درد و خونریزی جلوگیری می کند. 

از مزایای لیزر کیست مویی میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • بدون درد یا خونریزی 
  • بدون نیاز به بستری در بیمارستان
  • درمان قطعی با اثربخشی بالا
  • بدون نیاز به دوره نقاهت 
  • هزینه مناسب و مقرون به صرفه
  • بدون آسیب های پوستی یا اسکار (جای زخم)
  • بدون نیاز به بیهوشی ( از بی حسی موضعی استفاده میشود.)

جراحی کیست مویی

جراحی کیست مویی عوارض موقت و دائمی را دارد. به همین جهت است که پزشکان چند سالی است که انجام این جراحی را توصیه نمی کنند. این جراحی به 2 روش باز و بسته انجام میشود، همچنین جراحی باید در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی   انجام شود. دو روش جراحی کیست مویی عبارتند از :

  • جراحی باز : در این روش بعد از برش و تخلیه کیست مویی، موضع را بدون بخیه رها می کنند. این کار با هدف پیشگیری از عود کیست مویی انجام میشود. این جراحی درصد موفقیت بیشتری دارد اما خطر عفونت آن بیشتر است. پس بیماران باید برای پیشگیری از عفونت هر روز پانسمان ها را تعویض کنند.
  • جراحی بسته : در صورتی که خطر بی اختیاری بعد از عمل وجود داشته باشد و یا کیست مویی در موضعی که خطر عفونت بیشتر است، باشد، جراحی به روش بسته انجام میشود. در این روش هم کیست را با استفاده از چاقوی جراحی تخلیه می کنند، ولی این باز موضع را بخیه می زنند. بستن زخم خطر عفونت را کم کرده اما خطر عود مجدد بیماری را افزایش میدهد.

از عوارض جراحی سنتی کیست مویی میتوانیم به این موارد اشاره کنیم :   

  • درد و خونریزی شدید
  • دوره نقاهت طولانی ( حداقل استراحت یک ماهه در منزل)
  • نیاز به بستری در بیمارستان
  • دریافت داروی بیهوشی و تحمل عوارض آن
  • افزایش هزینه
  • خطر عود مجدد بیماری
  • خطر عوارضی مثل بی اختیاری در کنترل مدفوع و عفونت زخم
  • به جای ماندن اسکار های آزار دهنده

پیشگیری

راه قطعی برای پیشگیری از کیست مویی وجود ندارد. اما با رعایت این نکات میتوان خطر بروز بیماری را به حداقل کاهش داد:

  • حفظ وزن در حالت تعادل
  • استفاده از لباسهای گشاد با الیاف طبیعی مثل لباس های پنبه
  • اصلاح موها زائد
  •  لیزر موهای زائد ( به خصوص اگر سابقه ابتلا به این بیمار را دارید.)
  • پرهیز از طولانی مدت نشستن
  • رعایت بهداشت
  • ورزش                

کیست مویی چیست؟ درمان فوری و سریع با لیزر



:: برچسب‌ها: کیست مویی ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

به نقل از https://robeka.ir/

بواسیر یا هموروئید یا hemorrhoids شایع ترین بیماری مقعدی است. هموروئید ها، شبکه ای از سیاهرگ ها هستند که در کانال و بر روی دریچه مقعد قرار دارند. وقتی به هموروئید ها فشار وارد شود، متورم و گشاد می شوند و به شکل زائده هایی گوشتی از مقعد خارج میشوند، به این بیماری بواسیر گفته میشود

پزشک بواسیر کیست؟
همه پزشکان از جمله پزشک عمومی میتواند بواسیر را تشخیص دهند. ولی درمان این بیماری را تنها باید به متخصص جراح عمومی سپرد. جراح عمومی متخصصی است که در زمینه جراحی اعضای مختلف بدن تسلط کافی را دارد. البته باید از پزشکی کمک بگیرید که در این زمینه فعالیت کرده و تجربه کافی را دارا باشد.

راه های درمان بواسیر
خوشبختانه این بیماری روشهای درمان مختلفی دارد که البته همه این روشها به یک اندازه تاثیرگذار نیستند و حتی ممکن است عوارض ناخوشایندی را به دنبال داشته باشند، در ادامه به بررسی روشهای مختلف برای درمان این بیماری می پردازیم:

درمان های خانگی : در این روش بیشتر به تغذیه صحیح تاکید شده است. مصرف فیبر کافی، نوشیدن آب و مایعات و ورزش می تواند یبوست را درمان و از تشدید این بیماری جلوگیری کند.
درمان های دارویی : مصرف داروها نمی تواند درمان قطعی این بیماری باشد. اما مصرف پمادها می تواند در تسکین علائم بیماری موثر باشد و موقتاً درد و التهاب را کاهش دهد. مهمترین این دارو ها پماد و شیاف آنتی هموروئید است.
جراحی سنتی : روش قدیمی درمان این بیماری است که به گفته بیمارانی که به این روش درمان شده اند، بسیار دردناک است. در این جراحی زائده ی هموروئیدی با تیغ جراحی از پایه قطع میشود. جراحی سنتی در بیمارستان و باید تحت بیهوشی عمومی انجام شود. بعد از این جراحی باید بیمار چند هفته ای را در منزل استراحت کند. در ضمن هر خطایی در انجام این جراحی ممکن است عوارضی مثل بی اختیاری در کنترل مدفوع و یا عفونت را به همراه داشته باشد.
بیشتر بخوانید: معرفی چند بردگیم برتر معروف ایرانی و خارجی در سال 2021
درمان قطعی، سرپایی و سریع بواسیر با لیزر
 لیزر بهترین روشی است که تا به امروز برای درمان بیماری هموروئید به کار رفته است. لیزر را می توان در کلینیک و بدون نیاز به بیهوشی انجام داد.

در این روش با استفاده از اشعه لیزر، زائده ی هموروئیدی را از پایه قطع می کنند. لیزر با افزایش دقت، میزان خطای پزشک را تا حد زیادی کاهش می دهد. از طرفی لیزر حین برش، عروق خونی و اعصاب را ترمیم می کند، بنابراین از درد و خونریزی هم جلوگیری می شود.

از دیگر مزایای لیزر می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

درمان سرپایی و بدون نیاز به بستری در بیمارستان
بدون نیاز به تزریق داروی بیهوشی
کاهش هزینه های درمان
درمان قطعی با یک جلسه لیزر
قابل انجام برای انواع بواسیر
بدون نیاز به دوره نقاهت
بدون نیاز به پانسمان
بدون ایجاد عوارضی مثل عفونت یا بی اختیاری در کنترل مدفوع



:: برچسب‌ها: بواسیر ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

شقاق چیست؟
شقاق یا فیشر به ایجاد هر نوع زخم، پارگی یا ترک عمیق بر روی پوست گفته میشود. شقاق می‌تواند بر روی لب، نوک سینه و یا در لبه مقعد ایجاد شود. شایع‌ترین نوع شقاق همان نوع مقعدی است، که با نام شقاق مقعد نیز شناخته میشود.
ایجاد شقاق بر روی مقعد می‌تواند عضله را شکاف دهد و درد شدیدی را ایجاد کند. این بیماری اغلب در نیمه تحتانی کانال مقعد در ناحیه زیر خط دندانه‌ای شکل می‌گیرد. این بخش بدن تعداد زیادی اعصاب داشته، پس خیلی طبیعی است که در صورت ایجاد زخم، بیمار درد شدیدی را احساس کند.
برای تشخیص شقاق می‌توانید از پزشک عمومی و دکتر شخصی کمک بگیرید. اما بعد از تشخیص، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.
بهترین پزشک که می‌تواند در درمان این بیماری به شما کمک کند، متخصص جراح عمومی است. این پزشک به صورت تخصصی به موضوع جراحی تسلط داشته و به خوبی با پیچیدگی‌های جراحی مقعد آشنایی دارد. مقعد ناحیه‌ای حساس و مملو از اعصاب است پس باید دکتر شقاق فردی متخصص و با تجربه باشد.
انواع شقاق
شقاق
انواع شقاق بسته به علائم بیماری و مدت زمان شروع آن‌ها متفاوت است و به دو نوع زیر تقسیم میشود:
بیشتر شقاق‌ها خفیف (حاد) هستند. یعنی با مراقبت‌های ویژه (تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی) در طی چند هفته درمان می‌شوند. فیشر حاد، عمق کمتری داشته و علائم خفیف تری هم دارد.
اما اگر شقاق بعد از گذشت ۸ تا ۱۲ هفته درمان نشد، وارد فاز مزمن شده است. برای درمان شقاق‌های مزمن باید با پزشک مشورت کنید، که معمولاًهم پزشک درمان‌های جراحی را برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌نماید.
علائم و نشانه‌ها
علائم این بیماری رابطه مستقیمی با نوع و میزان پیشرفت آن دارد. شقاق مزمن علائم به نسبت شدیدتری دارد. به همین جهت به بیماران توصیه می‌کنیم، در صورت تجربه کردن هر یک از این علائم سریعاً برای درمان توسط پزشک اقدام کنید.
مهمترین نشانه‌های این بیماری عبارتند از:
- درد شدید مقعدی که با دفع مدفوع و یبوست شدت می‌گیرد.
- مشاهده زخم در عضله مقعد
- سوزش و خارش
- التهاب و قرمزی دریچه مقعدی
- خونریزی، مشاهده خون در مدفوع

علت شقاق
عوامل مختلفی در ایجاد این بیماری، نقش دارند. اما معمولاً شقاق با انقباض عضله اسفنکتر در ارتباط است. انقباض جریان گردش خون را کاهش داده و باعث ایجاد ترک و درد شدید مقعد میشود. آسیب دیدگی و وارد شدن ضربه به مقعد نیز می‌تواند این بیماری را در پی داشته باشد.
از عوامل این بیماری می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:
- رابطه جنسی مقعدی
- بارداری
- زایمان
- یبوست و اسهال مزمن
- تنگی عضله مقعد
- جابه جایی اجسام سنگین
- بیماری کرون
- زیاده روی در شستشوی مقعد
- کم تحرکی
احتمال ایجاد شقاق در زنان و مردان و نیز در هر سنی وجود دارد. حتی نوزادان نیز ممکن است، دچار شقاق شوند. اما زنان در طول زندگی خود بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند، بنابراین میزان شیوع این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.
تشخیص
شقاق در لبه‌ی مقعد ایجاد میشود، پس برای تشخیص نیازی به آزمایشات سخت و پیچیده نیست! پزشک با یک معاینه ساده می‌تواند این عارضه را تشخیص دهد.
درمان شقاق
همان طور که در ابتدای بحث هم توضیح دادیم، شقاق تا زمانی که حاد است، ممکن است با روش‌های خانگی و مراقبت‌های ویژه درمان شود. اما وقتی شقاق مزمن میشود، یعنی مشکل جدی‌تر است. در این وضعیت عمق زخم بیشتر از پیش شده و بیمار درد شدیدی را احساس می‌کند و این یعنی باید هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید.
برخی از روش‌های موثر درمان این بیماری عبارتند از:
درمان شقاق با لیزر
شقاق مزمن در اثر اسپاسم شدید در عضله‌ی مقعدی ایجاد شده است. برای رفع این اسپاسم و بهبود گردش خون در عضله می‌توان با استفاده از لیزر این گرفتگی یا اسپاسم را رفع کرد.
برای انجام لیزر نیازی نیست که در بیمارستان بستری شوید، این جراحی سرپایی انجام میشود و لیزر باعث ایجاد درد نمیشود. تاثیرگذاری لیزر شقاق را می‌توانید پس از درمان حس کنید، چرا که درد به سرعت رفع میشود.
از مزایای این درمان میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:
- درمان سرپایی و بدون نیاز به بستری در بیمارستان
- بدون درد یا خونریزی
- تاثیر گذاری سریع، بلافاصله بعد از لیزر
- هزینه مناسب
- بدون نیاز به طی کردن دوره نقاهت
- نتیجه‌ی موفقیت آمیز با انجام یک بار لیزر
- بدون هیچ گونه خطر و عوارض بعدی
- بدون خطر عفونت و یا بی اختیاری
- مناسب برای همه بیماران در هر سن و هر شرایطی
جراحی
دومین روش بعد از انجام لیزر، جراحی سنتی است که امروزه به ندرت هم توصیه میشود. مهمترین علت منسوخ شدن این نوع جراحی خطر، آسیب دیدن عضله‌ی مقعد و در نتیجه‌ی آن خطر بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده است.
در این روش قسمتی از عضله‌ی مقعدی توسط چاقوی جراحی قطع میشود. کوچک‌ترین خطای پزشکی در انجام این جراحی می‌تواند به بی اختیاری در کنترل مدفوع بیانجامد. در ضمن جراحی سنتی در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام میشود.
از معایب و عوارض این جراحی می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:
- درد
- خونریزی
- نیاز به بستری در بیمارستان
- پانسمان
- نیاز به استراحت چند روزه در منزل
- خطر ایجاد عوارضی مثل بی اختیاری در کنترل مدفوع، عفونت و …
- هزینه‌های بالای درمان
درمان خانگی
در صورتی که شقاق از نوع حاد بوده و علت زمینه‌ای نداشته باشد، می‌توان با رعایت یکسری نکات تا حدی بیماری را درمان نمود. همچنین در حالتی که شقاق مزمن شده است، رعایت این نکات می‌تواند در کنار سایر روش‌ها به بهبودی سریع‌تر و بعد از جراحی به پیشگیری از عود مجدد بیماری کمک کند.
مصرف فیبر: فیبر می‌تواند در درمان یبوست موثر باشد. برای افزودن فیبر به رژیم غذایی لازم است مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و غلات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
نوشیدن آب: نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی می‌تواند از یبوست پیشگیری و یا آن را درمان نماید. برای این منظور حداقل ۸ لیوان آب را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
ورزش: ورزش و تحرک بدنی می‌تواند به بهبود حرکات روده کمک ویژه‌ای نماید. برای این منظور حداقل ۸ لیوان آب در طول روز بنوشید.
نشستن در لگن آب گرم: گرما می‌تواند گردش خون در عضله‌ی آسیب دیده را افزایش داده و به بهبود درد و التهاب ناشی از بواسیر کمک کند.
کمپرس سرد: سرما می‌تواند برای چند دقیقه درد شدید مقعد را کاهش دهد.
درمان‌های دارویی
دارو‌های شقاق شامل یک سری پماد و شیاف است. این دارو‌ها برای درمان شقاق حاد تا حدی موثر هستند. اما هیچ تاثیری در درمان شقاق‌های مزمن نخواهند داشت، و در بهترین حالت درد و سایر علائم بیماری را کاهش می‌دهند.
این دارو‌ها تاثیرات متفاوتی دارند و بسته به نوع داروی تجویزی می‌توانند در بهبود درد، التهاب، خارش، سوزش، خونریزی و اسپاسم مقعد موثر باشند. پرکاربردترین نوع دارو‌ها عبارتند از:
پماد لیدوکائین: بهبود درد، سوزش و خارش مقعد
پماد تتراسایکلین: درمان التهاب و عفونت زخم مقعد یا فیشر
پماد نیتروگلیسیرین: درمان اسپاسم عضله مقعد، افزایش گردش خون در بهبود سریع درد
پماد ام جی: درمان عفونت و التهاب مقعد

منبع : تابناک جوان



:: برچسب‌ها: شقاق ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

یماری بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoids) یکی از انواع شایع بیماریهای نشیمنگاهی یا مقعدی است. سرخرگها، رگ هایی هستند که خون حاوی اکسیژن را به بافت های بدن از جمله مقعد می رسانند و سیاهرگها این خون را به قلب برمی گردانند. اگر به هر دلیلی در سر راه برگشت این جریان خون مانعی ایجاد شود، سیاهرگ ها تحت فشار قرار گرفته و گشاد می شوند، به این گشاد شدن سیاهرگ ها بیماری بواسیر می گوییم.
به بیانی دیگر، هموروئید ها، سیاهرگ هایی در کانال مقعد هستند که به شکل بالشتک هایی پر خون دیده می شوند. در صورتی که به هر دلیلی این سیاهرگ ها تحت فشار قرار بگیرند آسیب می بینند. تورم یا زخمی شدن این سیاهرگ ها تحت عنوان گشاد شدن سیاهرگ نیز شناخته میشود که نتیجه آن بیماری بواسیر است.
برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با بیماری هموروئید و بواسیر این مطلب را مطالعه نمایید.

انواع بواسیردرمان بواسیر

 

انواع این بیماری بستگی محل قرار گیری هموروئید دارد.

داخلی

اگر هموروئید داخل کانال مقعد وجود داشته باشد، هموروئید از نوع داخلی است و به ۴ درجه مختلف دسته بندی می‌شود :

درجه ۱ : در این حالت در اثر تورم سیاهرگ ها، زائده ای گوشتی در مقعد ایجاد شده است.
درجه ۲ : در گرید ۲ این زائده به حدی متورم شده که از مقعد خارج میشود اما به داخل مقعد باز می گردد.
درجه ۳ : در گرید ۳ این زائده از مقعد خارج میشود اما تنها با فشار دست به داخل مقعد برمی گردد.
درجه ۴ : این نوع شدید ترین نوع هموروئید است، زائده خارج شده از مقعد به هیچ وجه به داخل بر نمی گردد.

خارجی

هموروئید خارجی در خارج از کانال مقعد و بر روی دریچه ی آن ایجاد شده است. این نوع هموروئید به دلیل قرار گرفتن در ناحیه ای حساس دردناک تر از دیگر انواع این بیماری است. اگر در این هموروئید لخته خون تجمع کند، با نام هموروئید ترومبوز شناخته میشود.

علت

همانطور که اشاره کردیم، علت این بیمار وارد شدن فشار بیش از اندازه مقعد است. از مهمترین علت های ایجاد این وضعیت می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

. بارداری
. زایمان
. یبوست مزمن
. اضافه وزن
. کهولت سن
. جا به جایی اجسام سنگین
. وارد کردن فشار به مقعد هنگام دفع مدفوع
. رابطه مقعدی
. ژنتیک

علائم

علائم و نشانه های این عارضه بستگی به نوع بواسیری که به آن مبتلا شده اید دارد، اما به طور کلی افراد علائم زیر را با درجات مختلف تجربه می کنند:

. درد
. خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع
. خارش
. سوزش مقعد
. بیرون زدن زائده های گوشتی از مقعد
. تورم و التهاب اطراف مقعد

برای درمان بواسیر به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای تشخیص بواسیر می توانید به پزشک عمومی مراجعه کنید. اما پزشک عمومی یا گوارش نمی تواند برای درمان این بیماری به شما کمک کنند. پزشک بواسیر، متخصص جراح عمومی است. این متخصص، به خوبی با جراحی بخش های مختلف بدن تسلط دارد.

تشخیص

تشخیص این بیماری با یک معاینه ساده انجام میشود. معاینه انگشتی یکی از روشهای تشخیص این بیماری است. زیرا بواسیر بافت متفاوتی نسبت به عضله ی مقعد دارد، به راحتی از طریق یک معاینه ساده قابل تشخیص است.
در مواردی پزشک جهت بررسی های بیشتر از ابزار هایی مثل اندوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی استفاده می کند.

درمان بواسیر

برای درمان این بیماری روشهای متفاوتی وجود دارد. بسته به وضعیت بیمار و درجه هموروئید توصیه های مختلفی به بیماران میشود. اما خوب است بدانید در هر حال زائده ی هموروئید با هیچ روش خانگی یا دارویی از بین نمی رود. داروها در بهترین حالت می توانند علائم بیماری را تا حدی کنترل کنند.
برای درمان باید زائده ی هموروئید حذف شود. برای این کار روش های جراحی مختلفی وجود دارند که هریک معایب و مزایای مختلفی دارند. در ادامه به بررسی دقیق تر آنها می پردازیم:

درمان بواسیر با لیزر

ساده ترین و سریع ترین و موثرترین روش برای درمان بواسیر، لیزر است. این روش مورد تایید همه پزشکان است و در درمان انواع هموروئید چه خفیف و شدید موثر عمل می کند.

این روش که همان روش عمل سرپایی بواسیر است. نیازی به دریافت داروی بیهوشی ندارد. در این روش، توسط نیروی لیزر برش زائده بواسیری انجام میگیرد. لیزر ضمن برش، زخم را ترمیم کرده و از درد و خونریزی جلوگیری می کند. از طرفی در این روش دقت پزشک تا چند برابر افزایش یافته و این موضوع احتمال موفقیت در درمان را تا چند برابر افزایش می دهد.

از مزایای این درمان میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:

. درمان سرپایی و بدون نیاز به بستری در بیمارستان
. بدون ایجاد احساس درد یا خونریزی
. درمان قطعی تنها با یکبار لیزر درمانی
. صرفه جویی در زمان و هزینه ها
. بدون نیاز به پانسمان
. مناسب برای انواع بواسیر های داخلی و خارجی

جراحی سنتی

در گذشته درمان بواسیر به روش جراحی سنتی انجام میشد. برای درمان با این روش باید چند روزی را در بیمارستان بستری شوی و آزمایشات خاصی را قبل از جراحی انجام دهید.
جراحی سنتی یا همان هموروئیدکتومی در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام میشود. در طی جراحی هم این زائده قطع و از مقعد حذف میشود. بسته به وضعیت زخم بخیه زده شده و پانسمان میشود.
هر اشتباهی در طی این جراحی می تواند عوارض جبران ناپذیری از جمله بی اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع را به دنبال داشته باشد.

از معایب و عوارض جراحی سنتی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

. نیاز به بستری چند روزه در بیمارستان
. درد و خونریزی که ممکن است تا چند روز بعد از عمل هم ادامه داشته باشد.
. خطر ایجاد عوارضی مثل عفونت یا بی اختیاری در کنترل گاز رو روده و مدفوع
. طولانی بودن دوره نقاهت
. خطر تنگ شدن کانال مقعد
. انسداد روده
. افزایش هزینه ها

درمان خانگی

روشهای خانگی درمان قطعی بیماری نیستند، اما می توانند به کنترل شرایط کمک کنند و به تاثیر گذاری سریع تر لیزر و جراحی سنتی نیز کمک ویژه ای می نماید.

. مصرف فیبر، مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و غلات را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
. نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز
. انجام ۳۰ دقیقه ورزش سبک مثل پیاده روی
. نشستن در تشت آب گرم به منظور کاهش درد و التهاب مقعد
. قرار دادن کیسه یخ روی مقعد به جهت کاهش سریع درد
. پرهیز از زور زدن در توالت
. رعایت بهداشت مقعد
. پرهیز از دستمال توالت های زبر

پیشگیری

امکان پیشگیری ۱۰۰ درصدی از این بیماری وجود ندارد، اما می توان با رعایت یکسری از نکات خطر بروز بواسیر را به حداقل کاهش داد.

. درمان سریع و به موقع یبوست
. رعایت بهداشت مقعد
. پرهیز از رابطه جنسی مقعدی
. پرهیز از جابه جایی اجسام سنگین
. ورزش، پرهیز از انجام ورزش های سنگین مثل وزنه برداری
. پرهیز از زور زدن در توالت



:: برچسب‌ها: بواسیر ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

عارضه‌های نشیمنگاهی اگرچه در گروه بیماری های خطرناک قرار نمی‌گیرند، اما می توانند کیفیت زندگی افراد را به شدت کاهش داده و به مرور زمان جدی شوند. بیماری‌های مقعد و نشیمنگاه در قسمت انتهایی دستگاه گوارش یا همان رکتوم و مقعد بروز پیدا می کنند و معمولا با علائم دردناکی همراهند.

ممکن است مشکلات گوارشی در ایجاد این بیماری ها تاثیرگذار باشند اما دلایل دیگری هم در ایجاد این بیماری ها موثرند. بواسیر یا هموروئید، فیستول، شقاق و کیست مویی از اصلی ترین عارضه های نشیمنگاهی هستند که با یکدیگر متفاوت اند اما در مواقعی علائم آنها باهم مشترک است.

بیماری بواسیر یا هموروئید که حدودا 50 درصد مردم در طول زندگی خود به آن مبتلا می شوند، به عنوان رایج ترین عارضه مقعدی شناخته می شود و احتمال بروز آن در هر سنی وجود دارد. این بیماری در واقع آسیب دیدگی و التهاب رگ ها در ناحیه تحتانی رکتوم و مقعد است و زمانی که این عروق از حالت طبیعی خود خارج می شوند، بواسیر بروز پیدا کرده است. افرادی که تغذیه مناسب و سبک زندگی درستی دارند کمتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

درمان سریع و قطعی هموروئید

بنابراین قطعی ترین روش های درمان بواسیر در زمانی که علائم بیماری پیشرفت کرده، استفاده از روش های جراحی و لیزر است که در ادامه به آنها می پردازیم:

اسکلروتراپی هموروئید: تزریق یک نوع ماده شیمیایی داخل هموروئید است که به کوچک شدن و از بین رفتن زائده هموروئیدی کمک می کند. این روش به راحتی و بدون درد انجام می شود اما به عنوان روش قطعی استفاده نمی شود.

رابربند: در این روش با استفاده از یک کش لاستیکی که دور بواسیر انداخته می شود، جریان خون به این زائده را متوقف می کنند و کمک می کنند که این زائده از بین برود. شاید چند روزی زمان ببرد تا این زائده کوچک شود و از بین برود. رابربند یکی از روش های قدیمی است که برای درمان هموروئید داخلی از آن استفاده می شود.

بوتاکس: از تزریق سم بوتاکس در داخل عضله اسفنکتر برای کاهش درد هموروئید استفاده می شود. این سم باعث فلج موقت عضله اسفنکتر شده و همراه با جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.

جراحی بواسیر با لیزر: یکی از بهترین روش های سرپایی برای درمان سریع بواسیر، استفاده از لیزر است که که روشی قطعی و بدون بازگشت برای درمان این بیماری است. لیزر یک روش نوین است و در حال حاضر توانسته محبوبیت زیادی در مقایسه با روش های جراحی قدیمی پیدا کند. 

ادامه این مقاله را در سایت آسمونی بخوانید



:: برچسب‌ها: درمان بواسیر با لیزر , درمان هموروئید با لیزر , لیزر بواسیر , لیزر هموروئید ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

بواسیر به طور کلی به متورم شدن و کشیدگی سیاهرگ ها یا شبکه ای از عروق به نام هموروئید گفته می شود که می تواند موضعی متورمی را در کانال مقعد و یا خارج از آن پدید آورد. عامل اصلی این بیماری وارد شدن فشار بیش از اندازه به مقعد است. این فشار می تواند در اثر هر عاملی ایجاد شود.

عمل جراحی لیزر بواسیر چیست؟

این روش در مطب پزشک انجام شده و چه قبل و چه بعد از عمل نیازی به بستری در بیمارستان ندارد. در واقع عمل جراحی و درمان خونریزی بواسیر (هموروئید) با لیزر بصورت سرپایی است. همچنین قبل از  لیزر هموروئید نیاز به مراقبت خاصی نخواهد بود.

 

برای شروع عمل بیمار به روی شکم دراز کشیده و برای کاهش استرس به بیمار بی حسی تزریق می شود. فرایند عمل در کمتر از یک ساعت انجام شده و پس از آن معمولاً موضع بخیه زده نمی شود. میزان درد و خونریزی بیمار در طی عمل بسیار کم است. پس از انجام لیزر بیمار می تواند به محیط کار یا منزل باز گردد، اما بهتر است رانندگی نکند و یک نفر همراه داشته باشد. دوره نقاهت این درمان کوتاه بوده و معمولاً جای زخم در طی چند روز و به سرعت بهبود می یابد.

اما جراحی بواسیر با لیزر چگونه انجام می شود؟ همان طور که توضیح دادیم، بواسیر متورم شدن سیاهرگ ها و کشیدگی آن است. در صورتی که بیمار نسبت به درمان بی توجه باشد، به تدریج این سیاهرگ دچار افتادگی شده و حتی ممکن است از مقعد نیز خارج شود. در این صورت لازم است این بافت به طور کامل حذف شود. اما در صورتی که بیماری در مراحل ابتدایی باشد، درمان ساده تر انجام میگیرد. به طور کلی دو نوع لیزر وجود دارد:

لیزر مادون قرمز

لیزر مادون قرمز یا IRC نوع ضعیف تری از لیزر است که بافت را برش نمی دهد. این نوع لیزر توسط پروب مخصوص بر روی موضع و بر روی رگ بالای هموروئید تابیده می شود. این اشعه موجب انقباض و انبساط رگ شده تا در نهایت مسیر خونرسانی به سیاهرگ قطع شود. در نتیجه این امر بافت بواسیری خشک شده و در طی چند روز از بین می رود.

لیزر CO2

لیزر CO2 از ترکیب گاز CO2 و جریان الکتریکی به دست می آید. این اشعه قدرت مند، می تواند موضع بواسیری را بدون خطر برش داده و جدا کند و جایگزین مناسبی برای تیغ جراحی باشد. پرتوهای لیزر کوتاه بوده و پزشک می تواند به راحتی موضع را مشاهده نماید، در نتیجه احتمال خطا و یا آسیب به نواحی اطراف وجود ندارد.

یکی از خصوصیات لیزر ترمیم همزمان اعصاب و رگ های آسیب دیده با برش موضع است. از طرفی دیگر اشعه لیزر موضع را ضد عفونی کرده و از عفونت پیشگیری می نماید.

مزیت های درمان هموروئید با لیزر

از مزایای درمان بواسیر با لیزر نسبت به دیگر روشها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • عمل با لیزر بدون احساس درد یا خونریزی انجام میشود.

  • لیزر درمانی سرپایی و سریع و محدودیت های بستری در بیمارستان را ندارد.

  • نیازی به بیهوشی ندارد، در نتیجه مناسب برای بیمارانی است که به هر دلیلی نمی توانند بیهوشی دریافت کنند.

  • این درمان جای زخم های آزار دهنده ای به جای نمیگذارد.

  • لیزر سرعت بهبودی را افزایش می دهد.

  • لیزر به بافت های اطراف به خصوص اسفنکتر آسیبی وارد نکرده و خطراتی مثل بی اختیاری را به همراه ندارد.

  • این درمان روشی قطعی بوده و موجب میشود، برای همیشه از این بیماری آزار دهنده خلاص شوید.

  • در مقایسه با سایرین از هزینه مناسب تری برخوردار است.

منبع در اینجا



:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

بیماری بواسیر همان تورم عروق یا سیاهرگ ها در داخل کانال مقعدی است.این بیماری درد، خونریزی، خارش به همراه دارد و روشهای قطعی درمان جراحی یا لیزر درمانی است. اما در این مقاله قصد داریم تا شما را روشهای موقتی درمان یعنی دارو و درمان خانگی آشنا کنیم. تا قبل از انجام درمان، توانید موقتاً علائم خود را تسکین دهید.

درمان سریع بواسیر با دارو

داروهای مناسب این بیماری دارای خواص ضد التهابی، ضد خارش و سوزش و نیز قابض هستند. از داروی های مناسب این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • داروی روهمورین : این داروی خوراکی عروق گسترش یافته را از بین برده و از این طریق به درمان بواسیر کمک می کند. در مورد مصرف این دارو بهتر با پزشک مشورت نمایید.و اما به طور کلی مصرف این دارو 2 بار در روز و با معده خالی توصیه می شود.
  • پماد یا شیاف آنتی هموروئید : این دارو می تواند به جهت تسکین خارش، سوزش، درد کاربرد داشته باشد و دارای خاصیت قابض است. این دارو را می توان تا 3 الی 4 مرتبه در روز مصرف نمود. بهترین زمان مصرف آنتی هموروئید بعد از اجابت مزاج است. در ضمن دوره مصرف این دارو 7 روز است.
  • پماد ام جی : این ماده با استفاده از عصاره گیاه مورد تولید شده است و دارای یون های وازواکتیو و یون های منقبض کننده عروق است. از همین روی دارو دارای خواص التیام بخشی، ضد التهاب و ضد قارچ است. بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید.
  • پراموکسین : این دارو به جهت درمان تحریکات جزئی پوست کاربرد دارد، اما برای این بیماری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو می توانند درد، سوزش و خارش را برطرف نماید.

درمان خانگی

با استفاده از روشهای زیر می توان علائم بیماری را موقتاً تسکین داد.

  • حمام سیتز، نشستن در آب گرم می تواند علائم بیماری را موقتاً تسکین دهد و التهاب را برطرف نماید.
  • کمپرس یخ، سرما می تواند درد شدید مقعد را برطرف نماید. برای این منظور 10 الی 20 دقیقه این کمپرس را بر روی مقعد قرار دهید.
  • مصرف داروهای مسکن
  • آلوئه ورا، استعمال آلوئه ورا بر روی مقعد می توان به بهبود علائم و درمان التهاب کمک نماید.
  • مصرف مکمل های فیبر یا ملین های طبیعی مصرف پسلیوم

پیشگیری از عود مجدد

  • مصرف فیبر، فیبر در بدن هضم نمی شود، در نتیجه در روده ها تجمع کرده و حجم مدفوع را افزایش می دهد. فیبر در انواع سبزیجات، میوه و غلات یافت می شود.
  • نوشیدن آب، نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز می تواند به درمان یبوست کمک نماید.
  • ورزش، انجام ورزش با بهبود عملکرد روده در درمان یبوست تاثیر گذار است.
  • رعایت بهداشت مقعد و پرهیز از زیاده روی در شستشو
  • اجتناب از دستمال توالت های خشک و زبر
  • پرهیز از زیاد نشستن و ایستادن
  • اجتناب از زور زدن در توالت و تاخیر در اجابت مزاج

منبع 



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

بیماری بواسیر همان تورم عروق یا سیاهرگ ها در داخل کانال مقعدی است.این بیماری درد، خونریزی، خارش به همراه دارد و روشهای قطعی درمان جراحی یا لیزر درمانی است. اما در این مقاله قصد داریم تا شما را روشهای موقتی درمان یعنی دارو و درمان خانگی آشنا کنیم. تا قبل از انجام درمان، توانید موقتاً علائم خود را تسکین دهید.

درمان سریع بواسیر با دارو

داروهای مناسب این بیماری دارای خواص ضد التهابی، ضد خارش و سوزش و نیز قابض هستند. از داروی های مناسب این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • داروی روهمورین : این داروی خوراکی عروق گسترش یافته را از بین برده و از این طریق به درمان بواسیر کمک می کند. در مورد مصرف این دارو بهتر با پزشک مشورت نمایید.و اما به طور کلی مصرف این دارو 2 بار در روز و با معده خالی توصیه می شود.
  • پماد یا شیاف آنتی هموروئید : این دارو می تواند به جهت تسکین خارش، سوزش، درد کاربرد داشته باشد و دارای خاصیت قابض است. این دارو را می توان تا 3 الی 4 مرتبه در روز مصرف نمود. بهترین زمان مصرف آنتی هموروئید بعد از اجابت مزاج است. در ضمن دوره مصرف این دارو 7 روز است.
  • پماد ام جی : این ماده با استفاده از عصاره گیاه مورد تولید شده است و دارای یون های وازواکتیو و یون های منقبض کننده عروق است. از همین روی دارو دارای خواص التیام بخشی، ضد التهاب و ضد قارچ است. بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید.
  • پراموکسین : این دارو به جهت درمان تحریکات جزئی پوست کاربرد دارد، اما برای این بیماری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو می توانند درد، سوزش و خارش را برطرف نماید.

درمان خانگی

با استفاده از روشهای زیر می توان علائم بیماری را موقتاً تسکین داد.

  • حمام سیتز، نشستن در آب گرم می تواند علائم بیماری را موقتاً تسکین دهد و التهاب را برطرف نماید.
  • کمپرس یخ، سرما می تواند درد شدید مقعد را برطرف نماید. برای این منظور 10 الی 20 دقیقه این کمپرس را بر روی مقعد قرار دهید.
  • مصرف داروهای مسکن
  • آلوئه ورا، استعمال آلوئه ورا بر روی مقعد می توان به بهبود علائم و درمان التهاب کمک نماید.
  • مصرف مکمل های فیبر یا ملین های طبیعی مصرف پسلیوم

پیشگیری از عود مجدد

  • مصرف فیبر، فیبر در بدن هضم نمی شود، در نتیجه در روده ها تجمع کرده و حجم مدفوع را افزایش می دهد. فیبر در انواع سبزیجات، میوه و غلات یافت می شود.
  • نوشیدن آب، نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز می تواند به درمان یبوست کمک نماید.
  • ورزش، انجام ورزش با بهبود عملکرد روده در درمان یبوست تاثیر گذار است.
  • رعایت بهداشت مقعد و پرهیز از زیاده روی در شستشو
  • اجتناب از دستمال توالت های خشک و زبر
  • پرهیز از زیاد نشستن و ایستادن
  • اجتناب از زور زدن در توالت و تاخیر در اجابت مزاج

منبع 



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

وده های متورم که بر روی دریچه مقعدی تشکیل می شوند، تحت عنوان بیماری هموروئید بواسیر خارجی شناخته میشود و جای نگرانی ندارد، زیرا که قابل درمان است.

 

بیماری هموروئید یا بواسیر خارجی به واریسی شدن یا گشاد شدن عروق مقعدی در بیرون از مقعد و بر روی دریچه آن گفته می شود. همچنین ممکن است این بیماری بر روی سیاهرگ های داخل کانال مقعد اثر بگذارد و از نوعی داخلی باشد.

 

از علائم بواسیر خارجی می توانیم به درد شدید، خونریزی از مقعد (یا خون در مدفوع)، لمس توده ای برآمده بر روی دریچه مقعد، خارش و سوزش اشاره کنیم. بواسیر خارجی یک مشکل بسیار شایع است. تخمین زده می شود، که 75 درصد از مردم دنیا در برخی از مقاطع زندگی خود آن را تجربه کنند. برخی از روشها خانگی که می توانند به درمان بیماری کمک کنند، به این شرح است:

 فندق جادوگر

فندق جادوگر می تواند خارش و درد، که دو علامت اصلی بواسیر است، را کاهش دهد. این گیاه یک ضد التهاب طبیعی است، بنابراین می تواند تورم را نیز کاهش دهد. برای استفاده از فندق جادوگر می توان عصاره آن را خریداری کرد و مستقیماً روی ناحیه متورم اعمال نمود. 

  آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا قدمت زیادی در درمان این بیماری داشته و از داروهای گیاهی پرکاربرد به شمار می رود. این گیاه دارای خواص ضد التهابی است، که ممکن است به کاهش سوزش کمک کند. اگرچه شواهد بالینی کافی در مورد اثرات ژل آلوئه ورا وجود ندارد ، اما مرکز ملی سلامت، مصرف موضعی آن را بی خطر اعلام کرده است.

 

برای درمان باید از ژل آلوئه ورا خالص استفاده کنید. ژل آلوئه ورا خالص را می توان مستقیماً از داخل برگ گیاه آلوئه خارج کرد.

 

برخی از بیماران، به ویژه افرادی که به سیر یا پیاز آلرژی دارند، نسبت به آلوئه ورا، نیز حساس هستند. به همین جهت پیشنهاد می شود قبل از استعمال، مقداری کمی از آن را بر روی ساعد تست و واکنش های آلرژیک را بررسی کنید. اگر هیچ واکنشی رخ نداد، می توانید از آن استفاده کنید.

 

 حمام گرم با نمک اپسوم

 

حمام گرم می تواند به تسکین سوزش حاصل از این بیماری کمک کند. می توانید از حمام sitz آماده که بر روی دریچه توالت نصب شده، یک وان پلاستیکی کوچک یا وان حمام کمک بگیرید و پس استرلیزه کردن آن را با آب گرم پر کنید. استفاده از حمام گرم بهتر است به مدت 20 دقیقه و پس از هر حرکت روده باشد. افزودن نمک Epsom به آب حمام سرعت بهبود را افزایش می دهد.

 

پمادهای بدون نسخه

پمادها و کرم های بدون نسخه که در همه فروشگاه ها یافت می شوند، و می توانند به تسکین فوری علائم بیماری کمک کنند. برخی از این پماد ها می توانند تورم را کاهش داده و به هموروئید کمک کنند تا سریعتر بهبود یابد. از این دارو ها می توانیم به پماد آنتی هموروئید، هیدروکورتیزون، ام جی، لیدوکائین، نیتروگلیسیرین اشاره کنیم. اگر از کرم هیدروکورتیزون استفاده می کنید، بیش از یک هفته مصرف آن را ادامه ندهید.

 

کمپرس سرد

استعمال بسته های یخ یا کمپرس های سرد بر روی مقعد به مدت 15 دقیقه می تواند تورم و درد را برطرف کند. این روش برای کاهش تورم هموروئید های بزرگ و دردناک مؤثر است. می توانید یخ را درون یک پارچه یا حوله بپیچید. هرگز یخ را مستقیماً بر روی پوست قرار ندهید.

 

 نرم کننده های مدفوع

به گفته موسسه ملی دیابت و گوارش و بیماری های کلیوی ، نرم کننده های مدفوع یا مکمل های فیبر مانند psyllium می توانند به کاهش یبوست، نرم کردن مدفوع و دفع بدون درد روده کمک کنند. بسیاری از این نرم کننده های مدفوع به فرم هایی مانند پودر، کپسول و مایعاتی در دسترس هستند.

 

 لباس گشاد و پنبه ای

جایگزینی لباس های تنگ پلی استری با پنبه (به خصوص لباس زیر پنبه) می تواند به تمیز و خشک شدن ناحیه مقعد کمک کند. این روش به طور بالقوه می تواند علائم را کاهش دهد. همچنین برای کاهش تحریک استفاده از مواد شوینده معطر یا نرم کننده های پارچه را محدود کنید.

 

مراقبت های بعد از درمان

  • مصرف 25 گرم یا 30 گرم فیبر در روز، مصرف انواع میوه ها، سبزیجات

  • نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز

  • رعایت بهداشت مقعد

  • مراقبت از زخم و استفاده از بالش های نرم دوناتی شکل برای نشستن

  •  ورزش منظم حداقل 30 دقیقه در روز

  • پرهیز از نشستن برای مدت طولانی

  • پرهیز از تاخیر در اجابت مزاج

  • اجتناب از دستمال توالتهای معطر

  • ترک سیگار و نوشیدن الکل

  • مصرف ملین در صورت یبوست مداوم

  • اجتناب از ایستادن و نشستن به مدت طولانی

  • کاهش وزن

  • اجتناب از جا به جایی اشیاء سنگین

faradeed.ir



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

به نقل از خبرگزاری برنا

هنگامی که رگ های ناحیه مقعد و بخش تحتانی راست روده متورم شوند، شما به این بیماری مبتلا شده اید. اگر این زائده در داخل مقعد ایجاد شود، بواسیر داخلی و اگر در بیرون و اطراف مقعد نمایان شود، هموروئید خارجی نام دارد. البته جای نگرانی نیست و در صورت تشخیص به موقع، خطری وجود نخواهد داشت.

عوامل بسیاری می توانند در بروز بیماری تاثیرگذار باشند، اما علت اصلی را می توان ایجاد فشار بر رگ های خونی بخش انتهایی روده دانست. در ادامه به بررسی جامع علائم، دلایل و روش های درمان این بیماری می پردازیم:

علت ابتلا به هموروئید

زمانیکه فشار زیادی به رگ های خونی دیواره رکتوم وارد می شود، این عروق متورم و کشیده می شوند و همین امر زمینه ساز ایجاد هموروئید می باشد. عواملی که باعث ایجاد فشار در این ناحیه می شوند:

  • نشستن به مدت طولانی
  • مقاربت مقعدی
  • یبوست و اسهال مزمن
  • بارداری و زایمان
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • بالا رفتن سن و ضعیف شدن بافت مقعد

نشانه‌های بواسیر

ممکن است علائم هموروئید در همه افراد یکسان نباشد و هر فردی تجربه ای متفاوت از این بیماری داشته باشد. زیرا بسته به نوع و شدت بیماری، نشانه های آن متفاوت است. بخشی از مهمترین علائم این بیماری به این شرح است:

  • احساس خارش و سوزش
  • خونریزی از مقعد هنگام دفع مدفوع
  • زائده های گوشتی و برآمدگی در ناحیه اطراف مقعد
  • خروج ترشحات
  • احساس درد

همانطور که گفته شد با توجه به محل عروق آسیب دیده ناحیه مقعد، بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم میشود و می تواند علائم مختلفی ایجاد کند :

بواسیر داخلی: اغلب بدون درد بوده و نشانه شایع آن خونریزی از مقعد و مشاهده خون در مدفوع است. در واقع در این نوع بواسیر، عروق داخلی انتهای راست روده درگیر هستند و بیمار درد کمی را احساس می کند. اما گاهی عبور مدفوع باعث تحریک و بیرون آمدن رگهای هموروئیدی و ایجاد ناراحتی خواهد شد.

نوع داخلی چهار درجه دارد:

درجه یک: تورم رگهای دیواره انتهایی راست روده، بدون اینکه از مقعد خارج شوند. این بالشتک ها بسته به میزان فشار و تجمع خون در آنها می توانند دچار خونریزی شوند.

درجه دو:زمانی که بیماری پیشرفت میکند، رگهای بواسیری هنگام دفع مدفوع و ایجاد فشار بیرون می زنند و پس از آن بصورت خود به خود به داخل باز می گردند.

درجه سه: در این مرحله از پیشرفت بیماری، برآمدگی های ایجاد شده قادر به بازگشت خود به خود نیستند و با کمک انگشت می توان آنها را به داخل کانال بازگرداند.

درجه چهار:در این درجه از بیماری، رگهای متورم کاملا از مقعد خارج شده و برآمدگی ایجاد می کند. این عروق به هیچ عنوان به داخل برنمی گردد.

بواسیر خارجی: شریان های خارج از مقعد را درگیر می کند و باعث ایجاد درد، خارش و سوزش زیادی برای بیمار می شود. بواسیر خارجی یک برآمدگی دردناک در پوست اطراف مقعد است و در مقایسه با هموروئید داخلی علائم آزاردهنده تری دارد.

روش های درمان بواسیر یا هموروئید

چندین روش برای درمان بواسیر یا هموروئید وجود دارد اما پزشک با توجه به میزان پیشرفت بیماری یکی از روش های درمان را پیشنهاد می دهد. اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می توان با روشهای خانگی و دارویی آن را درمان نمود. در غیر اینصورت باید یکی از روش های اسکلروتراپی، هموروئیدکتومی، استاپلر، رابربند و یا لیزر برای درمان بیماری شما انجام شود.

با توجه به اینکه درمان بیماری بواسیر یا هموروئید خارجی و داخلی با لیزر بصورت سرپایی و بدون بیهوشی انجام می شود، یکی از روشهای پر طرفدار برای درمان هموروئید است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر

لیزر امروزه به دلیل مزایای بسیار، جایگزین جراحی شده. جراحی بواسیر با بیهوشی کامل و بستری شدن در بیمارستان،  تنها راه درمان قطعی در گذشته بود. علاوه بر این، فرد تا مدتها از درد و عوارض جراحی رنج می برد. اما با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش دستگاه های لیزر، روشهای جراحی به مرور کنار گذاشته شد.

روش درمان با لیزر که یکی از روشهای درمانی نوین بشمار می آید، برای بواسیر و سایر بیماریهای نشیمنگاهی استفاده می شود و اولویت اول بیماران است، زیرا روند درمان را برای بیمار و پزشک رضایت بخش نموده است. در روش لیزر هموروئید به دلیل انعقاد خون پس از ایجاد برش، محل جراحی به طور کامل برای جراح شفاف می شود. به همین دلیل احتمال اینکه ریشه ها ناقص سوزانده شوند به حداقل می رسد و امکان بازگشت بیماری نزدیک به صفر است.

درمان هموروئید با لیزر به دو روش انجام می شود که بنا به تشخیص پزشک و نوع و درجه بواسیر یکی از این روشها انتخاب می شود :

اشعه درمانی: این روش اغلب برای هموروئید درجه یک و دو استفاده می شود که بدون درد و خونریزی شما را از شر این بیماری خلاص می کند.

لیزر CO2: برای درمان بواسیر درجه سه و چهار از لیزر استفاده می شود. در این درجات بیماری چون رگها از مقعد بیرون آمده اند، تنها با استفاده از لیزر نواحی اطراف هموروئید آسیب نمی بینند.

هزینه درمان هموروئید با لیزر

هزینه های درمان با لیزر ثابت نیستند اما معمولا از هزینه عمل های سنتی بیشتر نمی باشند. در اکثر بیماران تا وقتی که معاینه انجام نشود، پزشک قادر نخواهد بود بیماری آن ها را تشخیص دهد. به همین دلیل در تماس تلفنی نمی توان مبلغ واحدی را برای درمان بواسیر با لیزر عنوان کرد. حتی اگر بیمار علائم مشخصی از بواسیر داشته باشد، باید حتما معاینه شود تا نوع و میزان پیشرفت بیماری بطور دقیق تشخیص داده شود.

 

 


:: برچسب‌ها: درمان بواسیر با لیزر , لیزر بواسیر , لیزر هموروئید , درمان هموروئید با لیزر ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

در این مقاله تصمیم گرفته ایم، روشی تحت عنوان عمل لیزر بواسیر را به شما معرفی کنیم که روشی کم تهاجمی است و هیچ یک از مشکلات جراحی این بیماری را به همراه ندارد.

بواسیر یا هموروئید یک مشکل بسیار شایع و آزار دهنده است که 50% افراد جامعه به آن مبتلا می شوند. بواسیرها رگ هایی در ناحیه مقعد هستند که تحت فشار قرار گرفته و متورم یا ملتهب شده اند. آنها به راحتی و به دلیل قرار گرفتن در موضعی حساس مستعد خونریزی، خارش و عفونت هستند. درمان لیزری یک روش پزشکی غیر جراحی با حداقل تهاجم است که برای درمان بواسیر استفاده می شود.

روش درمان بواسیر با لیزر خیلی دقیق است، بگونه ای که احتمال خطا و آسیب نواحی اطراف را به حداقل کاهش می دهد. البته در نظر داشته باشید این مورد با مهارت پزشک نیز در ارتباط است. این درمان همزمان با برش بافت ناحیه آسیب دیده موضع اطراف آن را ترمیم می نماید، در نتیجه با بسته شدن ورودی عروق و اعصاب آسیب دیده احتمال آسیب به حداقل کاهش پیدا می کند.

 

هموروئید یا بواسیر چیست؟ روش های درمان، هزینه

مزایای لیزر هموروئید

یکی از دلایلی که باعث شده بیماران توجه ویژه ای نسبت به لیزر داشته باشند و این روش را به دیگر روشهای درمانی نظیر جراحی ترجیح بدهند مزایای مختلف این درمان در مقایسه با دیگر روشها است. برخی از مهمترین مزیت های این درمان به این شرح است:

بدون احساس درد و یا خونریزی های سنگین

بدون نیاز به پانسمان یا تامپون

لیزر یک درمان سرپایی محسوب شده و کمتر از یک ساعت به طول می انجامد

کاهش خطر عفونت به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی لیزر

درمان قطعی بدون احتمال بازگشت بیماری

بدون نیاز به دریافت بیهوشی

کاهش دوره نقاهت پس از درمان حداقل به یک سوم جراحی

رفع آسیب های پس از جراحی نظیر به جای ماندن اسکار زخم

روشی ایمن

دقت بالا و جلوگیری از وارد آمدن آسیب به مقعد

مناسب برای انواع های بواسیر های داخلی و خارجی

هزینه

هزینه لیزر بواسیر یا هموروئید بسته به فاکتورهای مختلفی تعیین می شود. این هزینه معمولاً مابین 2 تا 3 میلیون متغیر است. از فاکتور هایی که در تعیین هزینه تاثیرگذار هستند، می توانیم به نوع بواسیر (داخلی یا خارجی)، میزان دستمزد جراح، نوع لیزر، شهر یا منطقه ای که در آن درمان انجام می شود، اشاره کنیم.

هزینه درمان لیزری هموروئید توسط بیمه پرداخت نمیشود، علت این امر سرپایی بودن درمان است. با این حال باز هم شما ضرر مالی نمی کنید، زیرا اولاً هزینه لیزر در مقایسه با هزینه جراحی بسیار کمتر است، زیرا جراحی به غیر از هزینه عمل، هزینه های جانبی دیگر نظیر بستری در بیمارستان را نیز دارا می باشد. دوماً لیزر درمانی قطعی بوده و با پرداخت تنها یک بار هزینه برای همیشه از شر این عارضه خلاص خواهید شد در واقع از این طریق اطمینان دارید که با یک بار پرداخت هزینه از این بیماری خلاص می شوید.

عوارض

آمار ها نشان داده بیماران پس از این درمان در 98% از مواقع به بهبودی کامل رسیده اند و عوارض جدی برای آنان ایجاد نشده است. احتمال عود مجدد بیماری پس از این درمان، بسیار کمتر از سایر روشهای درمانی است. این درمان به علت دقت بالا عوارضی مانند بی اختیاری یا خونریزی را به همراه ندارد. همچنین با انجام لیزر از عوارض جدی جراحی مانند عفونت در امان خواهید ماند.

این درمان تنها در 1% از موارد همراه با خونریزی است و مقدار خونریزی نیز کم است. در صورت تجربه خونریزی یا درد های شدید و یا علائم مربوط به عفونت به خصوص علائمی که تا قبل از جراحی وجود نداشت، با پزشک مشورت نمایید.

مراقبت های بعد از لیزر هموروئید

مراقبت های پس از درمان در مورد بیماران مبتلا به این عارضه اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا در نتیجه گیری از درمان موثر است. همچنین رعایت این نکات در پیشگیری از بیماری نیز موثر است:

مصرف فیبر : فیبر ماده ای غذایی مفید و ضروری برای بدن است که هر فرد باید به طور متوسط روزانه 25 الی 30 گرم فیبر در طول روز مصرف نماید. فیبر در بدن انسان قابل هضم و جذب نیست در نتیجه در روده ها تجمع می کند و با افزایش حجم مدفوع به درمان بیماری کمک خواهد نمود.

حمام سیتز :استفاده از حمام سیتز یا نشیمن در دوره نقاهت پس از عمل به درمان سریع تر کمک میکند. حمام سیتز در بهبود التهاب و درد پس از جراحی موثر است. برای این منظور می توانید از لگن حمام و یا وان آب گرم کمک بگیرید. برای افزایش بازدهی به آب حمام مقداری جوش شیرین یا نمک اپسوم بیافزایید.

نوشیدن آب : نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز ضامن سلامت بدن به خصوص روده ها خواهد بود. آب مدفوع را نرم نموده و در دوره نقاهت به بهبود سریع تر و در آینده در جلوگیری از عود مجدد بیماری موثر است.

کمپرس یخ :استفاده از کمپرس سرد در بهبود درد بعد از عمل موثر است. برای این منظور تنها کافی است چند تکه یخ را درون کیسه پلاستیکی قرار داده و در حوله بپیچید.

همچنین رعایت نکات زیر در بهبودی پس از عمل موثر خواهد بود.

حفظ تعادل وزن

اجتناب از سیگار و الکل

اجتناب از زیاد نشستن و یا به مدت طولانی ایستادن

استفاده از لباس های با الیاف پلی استر و چسبان

اقدام فوری برای اجابت مزاج

پرهیز از زور زدن در توالت

مصرف مکمل های فیبر نظیر پسلیوم در صورت لزوم و با مشورت پزشک

مراقبت از ناحیه مقعد مثل نشستن بر روی سطوح نرم و یا استفاده از بالش های نرم دوناتی شکل

اجتناب از دستمال های زبر و معطر

اجتناب از شوینده های بهداشتی عطری

در آخر رعایت دستورات پزشک و نیز مصرف داروهای تجویزی به تسریع روند درمان و نتیجه گیری قطعی از لیزر هموروئید کمک می نماید.

 

منبع: تالاب



:: برچسب‌ها: لیزر هموروئید , لیزر بواسیر , درمان بواسیر با لیزر , درمان هموروئید با لیزر , جراحی بواسیر با لیزر ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

بواسیر یا هموروئید بیماری بسیار شایع و آزار دهنده است که تقریباً سه نفر از هر چهار نفر را در طول زندگی خود تحت تأثیر قرار میدهد. بواسیرها رگ هایی در ناحیه مقعد هستند که تحت فشار قرار گرفته و متورم یا ملتهب شده اند. آنها به راحتی و به دلیل قرار گرفتن در موضعی حساس دچار خونریزی، خارش و عفونت می شوند. درمان لیزری یک روش پزشکی غیر جراحی با حداقل تهاجم است.

بسته به اینکه عروق آسیب دیده در مقعد قرار دارند و یا خارج از آن، بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شود. هموروئید داخلی در صورت پیشرفت ممکن است دچار پرولاپس یا افتادگی شوند. برای درمان بیماری باید این سیاهرگ آسیب دیده قطع شده و یا اینکه جریان خونرسانی به آن به طور کامل قطع شود. به همین جهت از دو لیزر مختلف برای درمان بیماری استفاده می شود.

  • لیزر مادون قرمز یا IRC : این لیزر مختص بواسیر های درجه یک و دو ساخته شده است. اساس کار این نوع لیزر قطع جریان خونرسانی به بافت آسیب دیده از طریق انقباض و انبساط است.

  • لیزر CO2 : این لیزر جهت درمان هموروئید های پیشرفته و پرولاپس شده به کار می رود. در این درمان بافت آسیب دیده با استفاده از نیروی لیزر و با کمترین میزان آسیب برش داده می شود. برای این درمان

  • با استفاده از جریان الکتریکی گاز CO2 باردار شده و پرتویی ایجاد می شود. این پرتوی قدرت مند، موضع مورد نظر را دقت بالا برش می دهد.

لیزر روشی ایمن است که بادقیق بالا انجام میشود. بگونه ای که احتمال خطا و آسیب به نواحی اطراف را به حداقل کاهش می دهد. البته در نظر داشته باشید این مورد با مهارت پزشک نیز در ارتباط است. این درمان همزمان با برش بافت ناحیه آسیب دیده موضع اطراف آن را ترمیم می نماید، در نتیجه با بسته شدن ورودی عروق و اعصاب آسیب دیده احتمال آسیب به حداقل کاهش پیدا می کند.

مزایای درمان بواسیر با لیزر

  • بدون احساس درد و یا خونریزی 

  • درمان سریع و سرپایی در مطب پزشک 

  • بدون نیاز به پانسمان یا تامپون

  • کاهش خطر عفونت به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی لیزر

  • درمان قطعی بدون احتمال بازگشت بیماری

  • کاهش دوره نقاهت پس از درمان حداقل به یک سوم جراحی

  • رفع آسیب های پس از جراحی نظیر به جای ماندن اسکار زخم

  • روشی ایمن

  • دقت بالا و جلوگیری از وارد آمدن آسیب به مقعد

  • مناسب برای انواع های بواسیر های داخلی و خارجی

  • بدون نیاز به دریافت بیهوشی

عوارض

آمار ها نشان داده بیماران پس از این درمان در 98% از مواقع به بهبودی کامل رسیده اند و عوارض جدی برای آنان ایجاد نشده است. احتمال عود مجدد بیماری پس از این درمان، بسیار کمتر از سایر روشهای درمانی است. این درمان به علت دقت بالا عوارضی مانند بی اختیاری یا خونریزی را به همراه ندارد. همچنین با انجام لیزر از عوارض جدی جراحی مانند عفونت در امان خواهید ماند.

این درمان تنها در 1% از موارد همراه با خونریزی است و مقدار خونریزی نیز کم است. در صورت تجربه خونریزی یا درد های شدید و یا علائم مربوط به عفونت به خصوص علائمی که تا قبل از جراحی وجود نداشت، با پزشک مشورت نمایید.

هزینه

هزینه لیزر بواسیر یا هموروئید بسته به فاکتورهای مختلفی تعیین می شود. این هزینه معمولاً مابین 2 تا 3 میلیون متغیر است. از فاکتور هایی که در تعیین هزینه تاثیرگذار هستند، می توانیم به نوع بواسیر (داخلی یا خارجی)، میزان دستمزد جراح، نوع لیزر، شهر یا منطقه ای که در آن درمان انجام می شود، اشاره کنیم.

در خارج از کشور سایت health.costhelper.com کمک زیادی برای تعیین هزینه جراحی لیزر بواسیر به بیماران میکند.

هزینه درمان لیزری هموروئید توسط بیمه پرداخت نمیشود، علت این امر سرپایی بودن درمان است. با این حال باز هم شما ضرر مالی نمی کنید، زیرا اولاً هزینه لیزر در مقایسه با هزینه جراحی بسیار کمتر است، زیرا جراحی به غیر از هزینه عمل، هزینه های جانبی دیگری را نیز شامل می شود.

 منبع :https://baztab.ir/685914/%D8%B9%D9%85%D9%84-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1/



:: برچسب‌ها: درمان بواسیر با لیزر ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

 این بیماری در واقع متورم شدن و گشاد شدن سیاهرگ های داخل کانال مقعد در اثر اعمال فشار است.  با بروز این عارضه، علائم آزار دهنده ای ایجاد می شوند که از جمله آنها می توانیم درد، خونریزی، خارش مقعد، لمس توده در خارج از مقعد و یا پرولاپس یا افتادگی بافت گوشتی از مقعد اشاره کنیم. درمان بواسیر با لیزر روشی سریع و قطعی برای درمان این بیماری است.

درمان در کمتر از 30 دقیقه به اتمام رسیده و بیمار در طول لیزر درمانی دردی را احساس نخواهد کرد. بیمارانی که با این روش درمان می شوند، غالباً نیازی به پانسمان و یا تامپون نداشته و درد سر و دردهای مربوط به تعویض پانسمان را تجربه نمی کنند.

 از مزایای این درمان در مقایسه با دیگر روشهای درمانی می توانیم به این موارد اشاره کنیم.

  • درمانی سرپایی و سریع

  • بدون ایجاد حس درد و یا خونریزی

  • بهبودی کامل و سریع با دوره نقاهت کوتاه

  • درمان قطعی با از بین بردن کامل بافت بواسیری

  • بدون ایجاد عوارض خطرناک نظیر عفونت و التهاب

  • بدون ایجاد خطا و آسیب به نواحی اطراف بافت آسیب دیده

  • هزینه مناسب نسبت به دیگر روشهای جراحی

  • مناسب برای خانم هایی که نسبت به جای ماندن زخم و اسکار جراحی حساس هستند.

مقاله بررسی مزایا و معایب درمان هموروئید با لیزر - سایت خبری فردا نیوز



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

بیماری بواسیر یا هموروئید بیماری مقعدی یا نشیمنگاهی است و آمارها از شیوع 75% این بیماری در میان جوامع پیشرفته خبر می دهند. این میزان از شیوع بیماری نگران کننده است، زیرا با وجود آنکه هموروئید بیماری کشنده ای نیست، اما علائم آزار دهنده آن، زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

هموروئید در بدن همه افراد وجود دارد، در واقع هموروئیدها بالشتک‌هایی پر خون هستند، که از شبکه‌های وریدی یا سیاهرگ ها تشکیل شده اند. هموروئید ها در داخل کانال مقعد و هم در خارج از آن در نزدیکی عضله اسفنکتر خارجی قرار دارند و وظیفه آنها کمک به دفع مدفوع می باشد.

در صورتی که به هر دلیلی این بالشتک ها تحت فشار قرار گیرند، ورید ها یا سیاهرگ ها دچار التهاب و تورم می شوند و بیماری بواسیر ایجاد می شود. در صورتی که این سیاهرگ های آسیب دیده در داخل کانال مقعد باشند، بواسیر از نوع داخلی و در صورتی که عروق خارج مقعد دچار التهاب و تورم شود، بواسیر خارجی است.

علائم آزار دهنده این بیماری شامل خونریزی، خارش، درد شدید، عفونت و التهاب و .... نیز عود مکرر بیماری موجب شده، بیماران اغلب به دنبال روشی های برای درمان سریع، قطعی و فوری بیماری بواسیر باشند. ما نیز در این مقاله سعی کردیم به روشهای بپردازیم که این بیماری را تضمینی و سریع درمان نماید.

درمان هموروئید با لیزر

بر اساس آمار های منتشر شده از نتیجه درمان این بیماری با لیزر، می توان دریافت که لیزر بهترین و قطعی ترین روش است. زیرا بیش از 98% از بیماران به بهبودی کامل رسیده اند.

برای درمان قطعی این بیماری لازم است، موضع متورم و عروق بواسیری به طور کامل حذف شوند. در این روش به جای استفاده از تیغ جراحی از اشعه لیزر برای برش و قطع ناحیه آسیب دیده استفاده می شود. از آنجایی که لیزر انتهای اعصاب آسیب دیده را ترمیم می کند، بیمار برخلاف روشهای جراحی درد شدید و یا خونریزی سنگینی را تجربه نخواهد کرد. از طرفی دیگر با لیزر بافت بیشتری از بواسیر از بین می رود، در نتیجه احتمال عود مکرر نیز وجود ندارد.

لیزر به عنوان روش سریع و فوری نیز شناخته شده است، زیرا که درمانی سرپایی بوده و معمولاً در کمتر از نیم ساعت انجام می شود. همچنین لیزر به سرعت بافت آسیب دیده را ترمیم خواهد نمود و دوره نقاهت را حداقل به یک سوم کاهش می دهد.

لیزر عوارضی را به همراه ندارد، اما از مزایای آن می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

-      درمان سریع و سرپایی

-      بدون خونریزی یا احساس درد

-      کاهش خطر عفونت و التهاب

-      درمان قطعی

-      مناسب برای انواع بواسیر داخلی و خارجی

-      ایمن و بدون خطر

-      هزینه مناسب

مراکز درمانی هموروئید بسیاری در کشور هستند و دکتر بیژن عابدیان متخصص درمان سریع بواسیر یکی از با تجربه ترین پزشکان بوده و مرکزی مجهز در حوزه تخصصی لیزر درمانی در تهران را چندین سال است که راه اندازی کرده اند و میتوانید بصورت رایگان از مشاوران این مجموعه راهنمایی بگیرید.

کش لاستیکی 

دیگر روشی که به سرعت و سرپایی این بیماری را درمان می کند؛ رابربند است. در این روش که سرپایی و تحت بی حسی انجام می شود، با استفاده از ابزاری مخصوص کش لاستیکی بر پایه هموروئید بسته می شود. هدف از این کار از بین بردن بافت متورم با قطع خون رسانی است. با بسته شدن کش لاستیکی خون رسانی در بافت هموروئیدی قطع شده و پس از طی چند روز بافت خشک شده و از مقعد دفع می شود.

معمولاً بیمار در طی درمان درد شدیدی را احساس نخواهد کرد، اما در برخی مواقع پس از بسته شدن کش بیمار دردی را احساس کرده که با مصرف مسکن کنترل میشود. همچنین خونریزی پس از درمان و در طی 7 الی 10 روز به خصوص با دفع بافت هموروئیدی طبیعی است.

از مزیت های رابربند می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

-      درمان سریع و فوری

-      سرپایی و بدون نیاز به بستری در بیمارستان

-      هزینه مناسب

-      ایمن

از معایب و عوارض رابربند می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

-      تنها مناسب درمان بواسیر داخلی

-      درد

-      احتمال عفونت

-      ممکن است رابربند درمان قطعی نباشد و بیماری عود کند.

تزریق

تزریق یا اسکلروتراپی دیگر روش سریع و فوری و نیز سرپایی درمان این بیماری است. عملکرد این روش نیز همانند رابربند قطع جریان خونرسانی به بافت متورم است. با این تفاوت که این بار ماده ای مخصوص به نام اسکلروزان مستقیماً به بافت تزریق می شود تا با ایجاد چسبندگی در آن، دیواره سیاهرگ متورم شده و گردش خون در یافت متوقف شود.

البته این درمان برای هموروئید های پیشرفت نکرده مناسب است و در همه موارد درمان قطعی نخواهد بود. بهتر است در این مورد پزشک تصمیم نهایی را بگیرید. از مزیت های اسکلروتراپی می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

-  درمان سرپایی و بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان

-  هزینه مناسب

-  بدون نیاز به دوره نقاهت

-درمان ایمن و بدون خطر

- مناسب برای انواع بواسیر داخلی و خارجی

-   بدون خطر عفونت

از معایب و عوارض اسکلروتراپی می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

-    درد از موضع تزریق

-    سر درد

-   لخته شدن خون

-  با احتمال عود مجدد

درمان بواسیر در خانگی 

درمان خانگی هموروئید مجموعه ای از روشها است که می تواند موقتاً در تسکین علائم بیماری کمک کرده و حتی اگر به درمان بیماری کمک نکند، دست کم فرآیند پیشرفت بیماری را کندتر خواهد نمود. درمان خانگی را نمی توان به درمان قطعی و تضمینی معرفی نمود، اما در برخی موارد می تواند به بهبود علائم بیماری کمک نماید. برخی روشهای خانگی برای درمان این بیماری به این شرح است:

- نشستن در آبگرم: روشی برای تسکین درد و التهاب است که برای انجام آن نیاز به یک وان آب گرم و یا لگن دارید؛ تا با نشستن در آن به مدت 20 دقیقه بتوانید به تسکین علائم خود کمک کنید.

- رژیم غذایی سرشار از فیبر : افزودن فیبر به رژیم غذایی به عنوان یک ماده مغذی مفید و مورد نیاز برای بدن، می تواند عملکرد روده را به حالت طبیعی برگرداند. این ماده حجم مدفوع را افزایش داده و به سرعت یبوست را درمان می کند در نتیجه از وارد آمدن فشار به مقعد جلوگیری می شود. فیبر مورد نیاز برای هر فرد متفاوت است اما بهتر است این میزان مابین، 25 گرم الی 30 گرم فیبر باشد. بهتر است فیبر به تدریج به رژیم غذایی افزوده شود، زیرا در غیر این صورت احتمال دارد، فرد دچار اسهال شود.

-  نوشیدن آب : مصرف آب کافی با نرم نمودن مدفوع به درمان یبوست کمک می کند. نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز الزامی است.

-  ورزش : ورزش برای درمان همه بیماری ها مفید است. ورزش روزانه گردش خون را افزایش و با بهبود عملکرد روده به درمان یبوست و هموروئید کمک می کند. لازم است هر فرد حداقل روزانه به مدت 30 دقیقه ورزش نماید. در ضمن بهتر است، بیماران از ورزش های سبک تر مانند پیاده روی شروع نمایند.

- کمپرس یخ : استفاده از سرما در کاهش سریع درد مفید است. برای تهیه کمپرس سرد می توانید چند تکه یخ را درون پلاستیک قرار داده و بر روی موضع استعمال نمایید. معمولاً در طی 10 دقیقه درد تسکین می یابد.

پیشگیری

برای افزایش سرعت بهبودی و جلوگیری از عود مجدد بیماری نکات زیر را در نظر داشته باشید:

- از پوشیدن لباس هایی با الیاف مصنوعی و تنگ خودداری نمایید.

- بهداشت مقعد را رعایت نمایید و پس از هر بار دفع پس از شستشو ناحیه مقعد را شسته و خشک کنید. اما از زیاده

روی در شستشو پرهیز کنید.

-  از مصرف شوینده های عطری و یا دستمال توالت های معطر خود داری کنید.

-  استعمال سیگار و الکل را قطع و یا به حداقل کاهش دهید.

- برای نشستن از بالش های نرم، دوناتی شکل کمک بگیرید.

-  از ایستادن یا نشستن به مدت طولانی اجتناب نمایید.

-  مصرف غذاهای تند و آماده را کاهش دهید.

-  از زور زدن در توالت یا به تاخیر انداختن دفع بپرهیزید.

ایلنا



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

امروزه عادت های بد غذایی سبب بروز بیماری های سختی در انسان ها شده است که هنوز هم به صورت کاملا دقیق نمی توان در مورد منشا آنها صحبت کرد، اما مسئله درمان است. مواردی که میتوان آنها را با درمان های خانگی برطرف کرد و بیماری هایی که چند سطح دارند، یعنی در وضعیت حاد شما نیاز به جراحی و... خواهید داشت.

بواسیر یا هموروئید، بیماری است که این روزها به شدت در میان افراد به خصوص جوانان مشاهده می شود.  اما در حال حاضر سن ابتلا به این بیماری حتی به زیر بیست سال نیز رسیده است. مسئله این است که بیماری هایی که از این گونه هستند عوارض و مشکلات حاد تری را در پی دارند.

https://backority.ir/images/597471.jpg

در واقع عملکرد روده باید به خوبی مورد بررسی گیرد، از تست های تنفسی و همینطور انواع آزمایشی های مدفوع برای تشخیص امراض مربوط به روده استفاده می شود. متاسفانه درمان بیشتر این بیماری ها مدت زمان زیادی به طول می انجامد.

علل بواسیر

بر طبق آمار بیش از هفتاد و پنج درصد مردم در طول زندگی شان حداقل یک بار این مشکل را تجربه می کنند. یبوست و عدم استفاده از انواع فیبر های غذایی سبب اختلال در عملکرد اعضای حیاتی بدن می شود. بواسیر می تواند هم داخلی و هم خارجی باشد؛ موضوع این است که بسیاری از افراد گاهی دچار خارش شدید در ناحیه مقعد می شوند و این را در دراز مدت میتوان یکی از نشانه های درگیر شدن فرد در آینده با بواسیر دانست.

اگر بخواهیم در مورد علت ابتلا به بواسیر بحث کنیم می توان گفت که: فشار وارده بر مقعد در حین دفع مدفوع یکی از عوامل اصلی بواسیر است، که اگر مدت زمان آن به بیش از پنج دقیقه برسد، احتمالا در آینده با این مشکل مواجه خواهید شد، موضوع بعدی مصرف کم آب است.

بسیاری از ما در طول روز بار ها به سراغ لیوان می رویم و آب مصرف می کنیم، به همین اندازه که برای ما یک امر بدیهی و آسان است. ما برای عملکرد صحیح بدن به چند لیتر آب در طول روز نیاز داریم.

علائم هموروئید 

اضافه وزن یکی دیگر از دلایل مبتلا شدن به این بیماری است، بیماری که امروزه در مورد آن زیاد می شنویم، زیاد مشاهده اش می کنیم و حتی وقتی در حال خواندن متن هستیم هم نمی خواهیم این موضوع را قبول کنیم. چاقی و وزن بالا می تواند فشار وارده بر بخش پایینی بدن و روده ها را بیشتر کند، رگ های خونی تحت فشار قرار گرفته و در نتیجه فرد در هنگام دفع مدفوع دچار خونریزی می شود که نشان از یک مشکل جدی در بدن است.

یکی دیگر از علت های اصلی ایجاد این بیماری برنامه های غذایی نامنظم و بدون فیبر است. درد و ناراحتی در ناحیه مقعد به همراه تورم، توده و برآمدگی های دردناک و حساس و همینطور خونریزی بدون درد از جمله مواردی است که می تواند در مورد بروز بیماری هشدار دهد.

 https://backority.ir/images/371632.jpg

در ادامه بیشتر در مورد درمان بیماری به شما عزیزان توضیح می دهیم.

درمان سریع و فوری هموروئید

در ادامه تعدادی از روش های پزشکی، گیاهی و خانگی جهت بهبود و درمان بیماری پیشنهاد میگردد. ولی در صورت امکان حتما به پزشک خود مراجعه نمایید تا بهترین روش به شما پیشنهاد گردد. بطور کلی 7 راه های درمان سریع، قطعی و فوری بیماری بواسیر یا هموروئید به این شرح است:

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه جادویی با خاصیت های درمانی بیشمار است و احتمالا می دانید که برای رهایی از انواع مشکلات پوستی و خشکی موی سر کاربرد دارد. البته بسیاری در هنگام استفاده از آن با حساسیت روبرو می شوند که این مسئله را پیش از هر کاری باید چک کنید. ژل های آلوئه ورا در داروخانه ها و عطاری ها به صورت طبیعی و ارگانیک در دسترس هستند؛ می توانند به رفع علائم بیماری کمک کنند.

وان آب گرم با نمک مخصوص اپسوم برای بهبود درد و التهاب بیماری است و حتی گاهی توسط پزشکان نیز به شما پیشنهاد می شود. بخصوص این که اگر از عمل های جراحی ترس دارید و یا این که هموروئید بیش از حد غیرعادی نیست. خوش خیم بودن آن می تواند نشانه خوبی برای درمان از این روش باشد.

درمان با لیزر

روش قطعی و سریع درمان بواسیر با لیزر است.  این تکنیک توسط اشعه مادون قرمز یا لیزر co2 انجام شده و در نهایت ممکن است با توجه به حاد بودن نیاز به تکرار درمان داشته باشید، خبری از بیهوشی های سخت برای درمان به روش عمل جراحی نیست و شما می توانید بدون درد خود را از این بیماری سخت خلاص کنید.

نیاز به بستری نخواهد داشت و در صورت لیزر فرد در همان روز می تواند به زندگی خود به صورت عادی ادامه دهد؛ همینطور پس از از لیزر کم ترین آسیب و اختلال در اطراف توده ایجاد می گردد و زخم حاصل از آن نیز نسبت به عمل جراحی در کم ترین زمان ممکن درمان می گردد.  لیزر بدون درد و خونریزی انجام می شود.

پماد آنتی هموروئید

روش بعدی استفاده از پماد های دارای هیدروکورتیزون است که در داروخانه ها حتی بدون نسخه نیز عرضه می شوند و روند درمان شما را سریع تر خواهند کرد؛ پیشنهاد ما این است که از این مواد به صورت مکمل در کنار دیگر روش های درمانی استفاده کنید که نتایج شگفت انگیزی می گیرید.

کمپرس سرد

کمپرس سرد در مواردی که هنوز بواسیر یا هموروئید حاد نشده است، می تواند به کاهش درد کمک کند. این کار را باید به صورت دوره ای برای مدت های طولانی انجام شود و در نهایت مسئله مهم این است که هر بار باید به مدت پانزده دقیقه این عمل را به فشرده ترین شکل ممکن بگذرانید. به هیچ عنوان یک تکه یخ منجمد را مستقیم بر روی پوست خود قرار ندهید.https://backority.ir/images/96933.jpg

ملین ها و خوراکی های فیبردار

نرم کننده های مدفوع نیز امروزه در بازار دارو و درمان موجود هستند که می توان به منظور کاهش یبوست و نرم کردن مدفوع از آن ها استفاده نمود و همینطور از خوراکی های فیبردار مانند سبزیجات، عدس و … جهت جلوگیری از یبوست حتما در برنامه غذایی خود داشته باشید.

عمل جراحی بواسیر

دیگر روش درمان عمل جراحی بواسیر است. البته که حق هم دارند، بواسیر بیماری دردناکی است و قطعا موضعی که قرار است عمل جراحی روی آن انجام شود، دردناک تر است. پس از انجام عمل جراحی بواسیر فرد باید به توصیه های پزشک عمل کرده و مراقبت های ویژه ای را انجام دهد؛ رژیم غذایی باید به سوپ تغییر کرده، مراقبت از زخم با آنتی بیوتیک ها در صورت لزوم و تایید پزشک انجام می گردد.

منبع : سایت آسمونی 



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

درمان سریع و قطعی بواسیر یا هموروئید با لیزر و عمل جراحی

 

 

درمان هموروئید یا بواسیر بدون عمل جراحی با لیزر

وقتی فرد به یک بیماری رنج‌آور هموروئیدی مبتلا می‌شود، انتخاب درمان برای او مشکل خواهد شد. زیرا همیشه پزشک چند روش درمانی را همراه با معایب و مزایای آن بر سایر روش‌ها توضیح داده و توصیه می‌کند. در نهایت بیمار است که بین گزینه‌های ترجیحی پزشک حود انتخاب می‌کند. وقتی پای درمان‌های سنگین‌تری چون جراحی به میان می‌آید معمولاً فرد در انتخاب خود حساس‌تر می‌شود. از میان جراحی‌های هموروئیدی انواع لیزری آن از محبوبیت بیشتری در میان مردم برخوردار است. زیرا انسان‌ها تا جایی که بتوانند از تیغ برنده جراحی می‌گریزند. لیزر برای درمان تمامی انواع بواسیر مؤثر است.

درمان بواسیر با لیزر

درمان هموروئید یا بواسیر با لیزر از چند مزیت بارز برخوردار است که عبارت‌ است از:

  1. این فرآیند برای بیمار بیش از حد دردناک و آزاردهنده نیست؛
  2. اغلب به بستری نیاز ندارد و فرد می‌تواند در همان روز انجام لیزر از بیمارستان مرخص شود؛
  3. به دلیل نداشتن دود و بخار ناشی از دستگاه بی‌خطر و ایمن است؛
  4. با امکان انسداد عروق خونی با کمترین میزان خونریزی حین عمل همراه است؛
  5. کمترین آسیب را به بافت‌های اطراف توده‌ی هموروئید می‌رساند و کم‌عارضه است؛
  6. زخم حاصل از لیزر سریع‌تر بهبود می‌یابد و نشانه‌ی کمتری از عمل بر جا می‌گذارد؛
  7. دارای درصد مؤفقیت بیشتر و عود کمتری است که البته این مورد به مهارت پزشک نیز بستگی دارد.

جهت مشاوره و آگاهی از هزینه و قیمت درمان بواسیر(هموروئید) با لیزر با ما تماس بگیرید

جراحی هموروئید با لیزر نیز به عنوان یک نوع هموروئیدکتومی لیزری شناخته شده است که کل فرآیند درمان در آن با اشعه لیزر انجام می‌شود.

درمان هموروئید یا بواسیر با لیزر

درمان هموروئید با لیزر

انعقاد مادون قرمز (IRC) یک روش غیر جراحی کم‌تهاجمی درمان هموروئید است که به سرعت و به طور گسترده به عنوان یک خط درمانی مؤثر با استقبال مواجه شد و بر سایر روش‌ها پیشی گرفت. یک روش غیر جراحی کم‌تهاجمی درمان هموروئید است که به سرعت و به طور گسترده به عنوان یک خط درمانی مؤثر با استقبال مواجه شد و بر سایر روش‌ها پیشی گرفت. قابل تحمل بودن، مشکلات و عوارض کمتر ناشی از آن سبب ترجیح آن بر سایر روش‌ها شد. در روش مادون قرمز با استفاده از تماس یک پروب کوچک در ناحیه‌ی بالایی عروق متورم هموروئید و تاباندن نور مادون قرمز به مدت یک ثانیه، رگ بالایی هموروئید را منقبض و سپس منعقد می‌کنند تا خونرسانی به هموروئید قطع شود. در واقع حرارت ناشی از این نور ناحیه را می‌سوزاند و خشک می‌کند. در این روش همانند مسدود کردن رودخانه‌هایی که به یک دریاچه ختم می‌شوند می‌توان منجر به خشک شدن دریاچه شد.
روش انعقاد مادون قرمز برای هموروئید های کوچک و متوسط و انواع بواسیر داخلی که با درد و خونریزی همراه هستند و به درمان‌های علامتی پاسخ نمی‌دهند، بسیار کارآمد و مناسب است.
انعقاد مادون قرمز علاوه بر کم‌هزینه بودن، نیازی به بستری شبانه در بیمارستان ندارد و می‌تواند حتی به صورت سرپایی در مطب پزشک متخصص بواسیر انجام شود. این روش از اسکلروتراپی مؤثرتر و از روش رابربند زود بازده‌تر است و سریع‌تر نتیجه می‌دهد. انعقاد مادون قرمز نیاز به آمادگی قبل از عمل خاصی ندارد و طی ده دقیقه انجام می‌شود، اما بسته به شدت آسیب ممکن است نیاز به تکرار آن برای پوشش تمام نواحی باشد.
به جز احتمال احساس اجابت مزاج بلافاصله پس از عمل به دلیل تحریک کانال مقعد و کمی خونریزی عارضه‌ی دیگری وجود ندارد. استفاده از حمام نشسته آب‌ گرم و مصرف ملین برای نرم شدن مدفوع و راحت‌تر شدن اجابت مزاج به کاهش ناراحتی پس از انعقاد مادون قرمز کمک می‌کند.
به منظور پیشگیری از بازگشت مجدد هموروئید در فرد، تغییر در شیوه‌ی زندگی با اضافه کردن فیبر بیشتری به رژیم غذایی، مصرف مایعات فراوان، ورزش روزانه و کاهش وزن اضافی توصیه‌ی می‌شود.

درمان هموروئید یا بواسیر با روش رابربند

درمان بواسیر رابربند

بستن باند لاستیکی یا رابربند یک روش درمانی کم ‌تهاجمی هموروئید است که با بستن پایه زایده‌ی هموروئیدی و قطع جریان خون باعث از بین رفتن آن می‌شود. هموروئید بسته شده با باند لاستیکی طی یک هفته کوچک شده و می‌افتد. این درمان فقط برای بواسیرهای داخلی استفاده می‌شود. در انواع پیشرفته هموروئید داخلی که بافت متورم تا پایین و خارج مقعد کشیده شده است، مناسب نیست. با وجود دردناک بودن روش توسط بسیاری از افراد برگزیده می‌شود زیرا شاید روش‌های کم‌دردتر به خوبی آن عمل نکنند. در ۸۰ درصد موارد این روش کارآمد است و دیگر نیاز به اقدامات دیگر و جراحی ندارد.
اگرچه ممکن است عمل جراحی برای برداشتن هموروئید (هموروئیدکتومی) نتایج بهتری در دراز مدت از روش‌های ثابت کننده مانند بستن باند لاستیکی فرآهم کند، اما جراحی هم گران‌تر و هم دوره‌ی نقاهت طولانی‌تری دارد. همچنین فرد در معرض خطر عوارض بیشتری قرار می‌گیرد.
این روش برای یک یا دو زایده در مطب به صورت سرپایی و در صورت نیاز همراه با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. برای انجام فرآیند در تعداد بیشتر باید فرد تحت بی‌هوشی عمومی قرار گیرد. احساس درد و پری ناحیه‌ی مقعد پس از جاگذاری باندهای کشی ممکن است کمی ناخوشایند باشد.
بسته به توانایی و مقاومت بدن هر فرد ممکن است، نیاز یا عدم نیاز به چند روز استراحت پس از آن باشد. این عمل برای برخی افراد آن‌قدر ساده است که می‌توانند بلافاصله به زندگی روزمره و فعالیت عادی خود برگردند. البته باید از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزند.
درد و خونریزی دو عارضه‌ی طبیعی روش رابربند محسوب می‌شود به شرطی که با این شرایط همراه باشد:

  • درد حاصل از باند لاستیکی بیشتر از ۲۴ الی ۴۸ ساعت بطول نکشد و با مصرف استامینوفن ساده یا حمام آب گرم نشسته (به مدت ۱۵ دقیقه) کاهش یابد.
  • خونریزی ۷ تا ۱۰ روز بعد از بستن باند لاستیکی هم‌زمان با افتادن زایده‌ی هموروئیدی رخ دهد، حجم خونریزی خفیف باشد و خودبه‌خود متوقف شود.

عوارض جانبی نادر رابربند شامل:

  • ناتوانی در دفع ادرار (احتباس ادراری)؛
  • عفونت در ناحیه مقعد؛
  • درد شدید است که به روش‌های تسکین دردی که پس از این روش استفاده می‌شود، پاسخ نمی دهند. این حالت بیشتر در مواقعی که باند به مناطق انتهایی کانال مقعد که دارای گیرنده‌های درد فراوان است ایجاد می‌شود؛
  • خونریزی از مقعد که برای کاهش خطر آن، توصیه می‌شود از مصرف آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) به مدت ۴ تا ۵ روز قبل و بعد از بستن باند لاستیکی خودداری شود.

پس از بستن باند لاستیکی پزشک متخصص بواسیر به منظور تداوم درمان به بیمار خود توصیه می‌کند با مصرف مایعات فراوان و موادغذایی ملین به حرکت بهتر روده‌ای و پیشگیری از یبوست کمک کند.

درمان هموروئید یا بواسیر با استاپلر یا هموروئیدوپکسی

درمان هموروئید با استاپلر

هموروئیدوپکسی استاپلر یک روش جراحی مؤثر در انواع هموروئید پرولاپس و هموروئیدهای داخلی پیشرفته (کمتر درجه دو و اغلب درجه سه و چهار) است. در این روش با استفاده از یک دستگاه صتبلرس دایره برای برداشتن بافت‌های هموروئیدی و بستن زخم استفاده می‌کنند. بدون ایجاد برش با مسدود کردن مسیر خون‌رسانی به عروق هموروئیدی به صورت منگنه‌ای ابتدا باعث کوچک شدن آن سپس از بین کامل آن می‌شوند.
هموروئیدکتومی استاپلر به دلیل دست‌کاری انسانی کمتر نسبت به هموروئیدکتومی معمولی در مدت زمان کوتاه‌تری حدود سی دقیقه انجام می‌شود و پس از عمل درد کمتری برای بیمار ایجاد می‌کند. همچنین فرد در زمان کمتری بهبود می‌یابد. اما خطرات و عوارض احتمالی آن شامل:

  • خونریزی؛
  • عفونت؛
  • تنگی مقعد به علت زخم‌های ایجاد شده؛
  • آسیب دیواره مقعد که به ندرت اتفاق می‌افتد؛
  • احساس پری و اجابت مزاج تا چند روز پس از جراحی که به صورت خود‌به‌خود برطرف می‌شود.

این روش پرهزینه‌تر ولی مدرن‌تر از روش‌های دردناک هموروئیدکتومی سنتی است. البته بیمارانی که با این روش جراحی شدند با احتمال بیشتری نسبت به روش‌های قدیمی دوباره بیماری را تجربه کردند و نیازمند جراحی دوم شدند.

      برای مؤثر واقع شدن جراحی و بالا رفتن احتمال مؤفقیت آن لازم است تا مراقبت‌های بعد از عمل را جدی گرفت. لیست مراقبت‌های توصیه‌ی شده شامل:

 

  • مصرف به موقع آنتی‌بیوتیک و مسکن‌ها که برای پیشگیری از عفونت زخم و کنترل درد تجویز شده‌اند؛
  • کمک گرفتن از دیگران هنگام پایین آمدن از تخت و راه رفتن به دلیل گیجی و خواب‌آلودگی ناشی از مصرف داروها؛
  • استفاده از موادغذایی ملین یا داروهای ملین با دستور پزشک متخصص بواسیر برای پیشگیری از یبوست؛
  • استفاده از پمادهای موضعی کاهنده‌ی درد با نظر پزشک؛
  • نشستن در وان آب گرم به منظور تسکین درد؛
  • مراجعه به دکتر بواسیر در موعد مقرر پیگیری درمان.

در دوره‌ی نقاهت پس از عمل فرد باید در صورت مشاهده‌ی علایم خطر خود را سریع به یک مرکز درمانی جهت معاینه برساند که این علایم عبارت‌اند از:

  • خونریزی مقعدی شدید
  • تب بالا
  • مشکل در دفع ادرار یا کاهش حجم ادرار
  • درد شدید مقعدی

در پایان عود بیماری به میزان تغییراتی که فرد در سبک زندگی بعد از عمل خود ایجاد کرده است نیز بستگی دارد. بدون اصلاح رفتارهای نادرستی که این اختلال را به وجود آورند، رهایی از آن حتی با بهترین اعمال جراحی ممکن نخواهد بود. پس به دست آوردن سلامتی علاوه بر پیشرفت علم و تکنولوژی، بدون توجه و خودمراقبتی فرد میسر نخواهد بود.

روش های کم تهاجمی درمان هموروئید یا بواسیر

روش های کم تهاجمی درمان بواسیر

در صورتی‌ که هموروئید فرد در مرحله‌ی خونریزی و درد مداوم قرار داشته باشد، پزشک متخصص هموروئید ترجیح می‌دهد قبل از اقدام به هر روش تهاجمی درمانی ابتدا روش‌های غیر جراحی را که کمترین میزان آسیب و عوارض را برای بیمار خواهند داشت را امتحان کنند. این درمان‌های غیر جراحی کم تهاجم معمولاً در مطب پزشک متخصص بواسیر و بدون نیاز به بی‌هوشی عمومی فرد و به صورت سرپایی انجام می‌شوند. برای بیمار هزینه کمتری نسبت به سایر روش‌های جراحی خواهند داشت و البته در بیشتر موارد مؤثر و کارآمد هستند. این روش‌ها شامل:
بستن باند لاستیکی (رابربند)
دکتر متخصص بواسیر با قرار دادن یک یا دو باند لاستیکی حلقه مانند در اطراف یک توده هموروئیدی و قطع گردش خون آن به از بین رفتن بافت آسیب دیده طی یک هفته کمک می‌کند. این روش برای بسیاری از مردم مؤثر است.
وجود باندها می‌تواند برای فرد ناراحت‌کننده باشد و حتی ممکن است پس از دو الی سه روز از استفاده شروع به خونریزی کنند اما به ندرت تشدید می‌شود. عوارض جانبی جدی این روش بسیار محدود و بعید است.
تزریق (اسکلروتراپی)
در روش تزریق پزشک متخصص هموروئید با تزریق یک محلول شیمیایی به توده‌ی هموروئیدی ایجاد شده آن را کوچک می‌کند. درحالی‌که تزریق می‌تواند درد و عارضه‌ی کمتری نسبت به روش باند کشی داشته باشد اما ممکن است به اندازه آن مؤثر نباشد.
انعقاد (مادون قرمز، لیزر و یا دو قطبی)
تکنیک‌های انعقادی همراه با استفاده از لیزر، نور مادون قرمز یا گرما می‌توانند باعث تغییر سایز توده بواسیری ایجاد شده شوند به صورتی‌که توده‌ی برآمده‌ در بواسیر داخلی چروک و کوچک شود. همچنین با این کار به کاهش یا قطع خونریزی آن کمک می‌کند.

با وجود اینکه روش‌های انعقادی عارضه و ناراحتی کمتری برای بیمار نسبت به سایر روش‌های غیر تهاجمی ایجاد می‌کند اما، هموروئید در این روش می‌تواند نسبت به روش باند لاستیکی با احتمال بیشتری در آینده عود کند و برای فرد تکرار شود.
در نهایت پزشک زمانی تصمیم به جراحی بواسیر فرد می‌گیرد که یا هموروئید فرد در مرحله‌ی پیشرفته و همراه با ترمبوز باشد یا اینکه به درمان‌های غیر جراحی مقاوم بوده و پاسخ درمانی ایده‌آل را نداده باشد.
یک پزشک معتبر بهترین درمان را با توجه نوع و شدت بیماری هموروئید فرد انتخاب می‌کند. بهترین درمان، درمانی است که علاوه بر ایجاد عوارض جانبی و مشکلات کمتر بعد از بتواند به بهترین شکل ممکن علایم علایم بیماری فرد را از بین ببرد و کم‌تر عود کند. از طرفی برای بیمار کم‌هزینه و مقرون به صرفه باشد. متأسفانه هیچ‌یک از روش‌های درمانی تمام شرایط ایده‌آل را با هم ندارند اما پزشک متخصص بواسیر حداقل می‌تواند با تشخیص صحیح برای اولین بار کارآمدترین روش را برای فرد انتخاب کند و از امتحان کردن روش‌های مختلف درمانی در فرد بپرهیزد.



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 اسفند 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی
  • دانش آموزان و دانشجویان در طول دوره ی تحصیلی برای تقویت مغز خود لازم است چرت های نیمروزی داشته باشند.
  • سالمندان برای استراحت جسم و ذهن خود باید خواب بعد از ظهر داشته باشند.
  • افرادی مانند کارگران و کسانی که در طول روز کارهای فیزیکی سنگین انجام می دهند با خواب بعد از ظهر می توانند انرژی تحلیل رفته ی خود را به دست بیاورند.
  • افرادی که می خواهند به افزایش وزن برسند و رژیم چاقی در پیش گرفته اند با خواب بعد از ظهر می توانند راحت تر به نتیجه برسند.
  • افرادی که از انواع معلولیت های جسمی و ذهنی رنج می برند.
  • افرادی که به بیماری هایی مانند افسردگی و استرس مبتلا هستند یا به صورت دوره ای و موقت درگیر یک بحران روحی و عاطفی شده اند می توانند با کمک خواب بعد از ظهر به آرامش بهتری برسند و از افکار منفی دور شوند.
  • افرادی که از ضعف جسمانی رنج می برند و در طول روز همیشه خسته و کسل هستند می توانند با کمی خواب بعد از ظهر سرحال تر شوند.
  • زنان باردار و مادران شیرده به خواب بعد از ظهر احتیاج دارند.
  • افرادی که در دوران نقاهت به سر میبرند برای به دست آوردن مجدد سلامتی خود به چرت بعد از ظهر نیاز دارند .

https://independent.academia.edu/healthmag



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

 

در شقاق حاد می توان از لیزر های کم توان در یک جلسه به درمان شقاق یا فیشر پرداخت.  در این روش لیزر، به ترمیم زخم و کاهش درد کمک شایانی می نماید.
اما در خصوص شقاق مزمن که با درمان های محافظه کارانه بهبود نیافته است می توان از لیزر های پر توان بهره جست. با این نوع لیزر زخم شقاق و زایده پوستی آن از بین رفته و عمل اسفنکتروتومی انجام می شود.

با گسترش فناوری و ابداع متد های نوین و پیشرفته‌ که از عوارض ناچیزی برخوردار هستند، در سریع ترین زمان ممکن می تواند به بیمار کمک کند. لیزر درمانی یکی از این متد های کم‌ تهاجمی نوین می باشد که در حال حاضر در درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش بسزایی ایفا می کند و در بعضی از بیماری‌ها حتی توانسته جایگزین اعمال جراحی سنگین و پرخطر باشد. به تازگی لیزر توانسته در درمان شقاق یا فیشر مقعد تاثیر اساسی بگذارد. درمان شقاق با لیزر دارای مزیت های بسیاری نسبت به جراحی به روش سنتی می باشد که کمترین مزیت آن نداشتن عارضه‌ی بی‌اختیاری مدفوع و گاز روده است.

از دیگر مزایای درمان شقاق مقعد با لیزر عدم نیاز به بیهوشی و تحت موضعی به شکل سرپایی و عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان است. در این نوع درمان جهت مشاهده محل شکاف یک ابزاری تحت عنوان اسپکولوم را درون مقعد قرار می‌دهند و بعد آن را باز و تنظیم می‌نمایند. بدون آنکه دست‌کاری و تحریک محل ترک مقعد توسط اشعه‌ی لیزر قسمت آسیب‌دیده را ترمیم می‌کنند. لیزر درمانی یک تکنیک مدرن و بدیع برای درمان شقاق مقعد به شمار می آید. در آینده‌ی نه چندان دور لیزر می‌تواند تبدیل به جایگزین مناسبی برای سایر روش‌های درمانی شود.

در تحقیقات صورت گرفته بر روی ۲۵ بیمار مرد و زن ۲۰ تا ۷۵ ساله‌ی که دچار بیماری شقاق مزمن مقعد شده بودند و تحت لیزر درمانی قرار گرفته بودند، به مدت شش ماه تا یک سال تحت پیگیری بودند و متوجه شدند میزان درد، خونریزی و ابتلا به یبوست در آنان به صورت چشم گیری بهبود یافته بود. از سویی دیگر در هیچ کدام از بیماران، بیماری آنها برنگشته و عود نکرده بود. همچنین هیچ کدام از آن‌ها دچار بی‌اختیاری مدفوع و یا ناتوانی در کنترل گاز روده نشده بودند. این تحقیقات نشان داد که لیزر درمانی فیشر مقعد درمانی ساده، امن و مثمر ثمر برای درمان آن است که می‌تواند تحت بی‌حسی موضعی در یک مرکز درمانی با کمترین عوارض ممکن بعد از عمل انجام شود.

 

منبع: کلینیک مهنا

 



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

 

این روش درمانی متداول برای بواسیر یا هموروئید است که شامل بستن کش لاستیکی در اطراف هموروئید است تا از این طریق جریان خونی که به آن منتقل می شود، قطع شده و هموروئید از بین برود. درمان رابربند درمان قطعی به شمار نرفته و بیماری می تواند مجدداً عود نماید. از طرفی این روش تنها در مورد بواسیر های داخلی کاربرد دارد.بیماری احتمالاً پس از رابربند درد خونریزی بسیاری را تجربه می کند از همین روی پزشکان انجام این روش را توصیه نمی کنند.

مزیت های رابربند

  1. به صورت سرپایی در مطب قابل درمان میباشد و دیگر نیازی به حضور بیمار در بیمارستان نمیباشد.

  2. بعد از درمان بواسیر با رابربند نیاز به بستری شدن و استراحت مطلق نیست و بلافاصله میتوانید به خانه یا محل کار خود برگردید.

  3. نیازی به بیهوشی نیست و با بی حسی موضعی قابل انجام است.

  4. بدون درد و خونریزی میباشد.

  5. خطر ابتلا به بیماریهای عفونی وجود ندارد و مرغون به صرفه است.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

کبد نقش مهمی در سوخت و ساز و شکستن چربی ها در بدن دارد، در صورت بروز اختلال در عملکرد صحیح این عضو چربی ها در آن رسوب کرده و بیماری کبد چرب حاصل می شود. برخی از مهمترین علل ایجاد این بیماری بدین شرح است:

  • چاقی و اختلال در چربی های خون
  • بيمارى ديابت (مرض قند)
  • مصرف مشروبات الكلى
  • بد غذايى و سوء تغذيه
  • بيمارى هاى مزمن نظير بى كفايتى پمپاژ قلب
  • هپاتیت مزمن
  • سل ريوى
  • فشار خون بالا
  • بارداری
  • مصرف دارویی هایی مثل آسیپرین، تتراسایکلین ،استامینوفن
  • ویروس ها (ویروس هپاتیت A و سایر ویروس ها)
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • کم کاری تیروئید
  • جراحی بای پس معده

علائم ایجاد کبد چرب

ابتلا به بیماری کبد علامت خاصی وجود ندارد و معمولا با انجام آزمایش های دوره ای، اختلال در آنزیم ها مشخص می شود و یا اینکه در زمان انجام سونوگرافی جهت تشخیص دیگر بیماری ها پی به وجود کبد چرب می برند.علائم ابتلا به بیماری کبد چرب بدین شرح است:

  • خستگی و بی حالی مداوم
  • احساس ناراحتی در قسمت فوقانی شکم
  • کاهش وزن و اشتها
  • حالت تهوع
  • سردرگمی، مشکل در تمرکز
  • گیجی
  • تمایل به خونریزی راحت تر و سریع

اگر بیماری کبد چرب تا مرحله ی نارسایی کبد یا التهاب شدید کبدی پیشرفت کند علائم دیگری ظاهر می شوند :

  • رنگ چشم های تان به زردی می گراید.
  • شکم تان از آب پر می شود.
  • به یکی از هپاتیت های آ، ب یا سی مبتلا هستید.
  • در بدنتان احساس خارش دائمی می کنید.
  • مدام خسته هستید.
  • اضافه وزن دارید.
  • سردرگم و فراموشکار شده اید.

بهترين راه تشخيص اين بيمارى انجام نمونه بردارى از كبد و بررسى ميكروسكوپى آن است. بیماری کبد چرب به چهار نوع زیر دسته بندی می شود:

  • بیماری کبد چرب الکلی
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی
  • استاتو هپاتیت غیرالکلی
  • استاتو هپاتیت الکلی

روش های درمان کبد چرب

در صورت ابتلا به کبد چرب الزامی است که هر چه زود تر جهت درمان آن اقدام های لازم را انجام دهید زیرا با درمان موقع میتوان مانع ایجاد ضایعه کبدی شد. ضایعه کبدی در اثر انباشت و رسوب چربی در کبد و بروز التهاب کبدی ایجاد می شود. همچنین این بیماری در صورت عدم درمان می تواند منجر به بیماری هپاتیت ب گردد. درمان های کبد چرب به سه دسته خانگی و دارویی و گیاهی  تقسیم میشود که در این بخش به آنها می پردازیم:

درمان خانگی کبد چرب

بهترین راه جهت درمان بیماری کبد، رفع علت زمينه اى بروز بيمارى است، شما تنها با رعایت چند نکته ساده می توانید در درمان این بیماری نقش مهمی را ایفا نمایید. برخی از درمانی های خانگی بدین شرح است:

  • كاهش وزن در افراد چاق. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله رژیم لاغری مراجعه کنید.
  • عدم مصرف مشروبات الكلى
  • كنترل بيماري ديابت
  • كاهش چربى هاى خون (ترى گليسيريد)
  • تغيير در شيوه زندگى و فعاليت ( افزایش تحرک و پیاده روی )
  • رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه ها
  • مصرف آب لیمو ترش در آب داغ ( این درمان برای افرادی که مشکل معده دارند توصیه نمی شود.)
  • خود داری از مصرف خود سرانه دارو
  • پرهیز از مصرف غذا های فریز شده یا زودپز شده

برای اطلاع از درمان های بیشتر می توانید به مقاله درمان خانگی کبد چرب مراجعه کنید.

درمان گیاهی

برخی از گیاهانی که می توانند در درمان کبد چرب نقش داشته باشند بدین شرح است :

  • استفاده از خار علیص یا داروی سيليمارين ( از عصاره و شیره ی این گیاه جهت درمان بیماری کبد چرب استفاده می شود.)
  • دم کرده ی گل مریم
  • سکنجبین عنصلی را که همان پیاز دشتی و پیاز موش است.
  • عرق گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی ( موجب پاکسازی کبد می گردد.)

درمان دارویی

برخی از داروهای موثر در درمان کبد چرب بدین شرح است:

  • دارویی هایی که مقاومت به انسولین را درمان می کنند مثل متفورمین
  • مصرف ویتامین E ( با نظر پزشک )
  • قرص لیور گل

منبع : بیچشک



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

 

بی اختیاری مدفوع به عدم کنترل در خروج گاز ، مدفوع از روده اطلاق می شود، این بیماری درجات متعددی داشته و بیشتر زنان را درگیر می نماید زیرا یکی از عوامل اصلی پدید آمدن این مشکل،زایمان واژینال سخت است. این بیماری ناشی از عدم همکاری صحیح عضلات و اعصاب مقعد رخ میدهد و می تواند ناشی از بیماری های مختلفی باشد.

علت بی اختیاری مدفوع

مهمترین علل ابتلا به این مشکل به این شرح است:

  • یبوست

  • اسهال

  • بیماری سندروم روده تحریک پذیر

  • افزایش سن

  • زایمان

  • بیماری های مزمن مثل دیابت

  • رکتوسل

  • آلزایمر

  • ناهنجاری مادرزادی

  • سرطان مقعد

  • بواسیر

  • مصرف طولانی مدت ملین

  • محدودیت حرکتی

  • برخی از جراحی ها

درمان بی اختیاری مدفوع

مهمترین روش های درمان این بیماری به این شرح است:

پرورش روده

استفاده از برنامه های پرورش روده به درمان ضعیف بودن عضلات اسفنکتر کمک می نماید. این برنامه شامل این موارد می باشد:

  • تمرینات کگل : این ورزش به تقویت عضلات اسفنکتر کمک می نماید.

  • کاربرد حمام در روز مثل زمان‌هایی پس از صرف غذا

زیست بازخورد

در این روش کاوشگری حساس وارد مقعد شده و هر بار که عضلات اسفنکتر مقعد دور آن منقبض می‎شوند، دستگاه این انقباض را حس می‎کند. در نتیجه می‎تواند به بیمار ایده‎ای در مورد الگوهای فعالیت عضلات آنها بدهد.

جراحی

جراحی به طور معمول زمانی انجام می گیرد که دیگر روش ها پاسخگوی درمان بی اختیاری دستگاه گوارش نباشد. جراحی بسته به عامل ایجاد کننده این اختلال صورت می پذیرد.

  • اسفنکتروپلاستی : نوعی جراحی است که برای ترمیم اسفنکتر صدمه دیده و یا ضعیف شده مورد استفاده قرار میگیرد.

  • تحریک گراسیلوپلاستی : در این روش جراحی قسمتی از عضله کشاله ران بیمار برای ساخت اسفنکتر مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • استفاده از کاف قابل باد شدن : در این روش از یک کاف قابل باد شدن برای جایگزینی با اسفنکتر مقعدی استفاده می شود.

  • جراحی راست روده دچار پرولاپس

  • هموروئیدکتومی : روش جراحی جهت درمان هموروئید.

  • درمان کولوستومی : طی این روش مدفوع از طریق ایجاد یک سوراخ در روده بزرگ و از طریق دیواره شکم تغییر مسیر داده و از یک کیسۀ مخصوص ( که در ورودی لولۀ مزبور قرار می‎گیرد) برای جمع کردن مدفوع استفاده می‎شود.



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

برگرفته از سایت بیچشک

بعد از حدود ۴۰ سالگی، تقریبا هر فردی کم کم دچار مشکلاتی در خواندن مطالب ریز و دیدن اشیای بسیار کوچک می شود که به این وضعیت اصطلاحا پیرچشمی ( Presbyopia ) گفته می شود. پیرچشمی به علت کاهش قدرت انعطاف پذیری عدسی چشم رخ می دهد. چنین وضعیتی تا حدی شبیه به دوربینی چشم است ولی تفاوت های زیادی میان آنها وجود دارد.

علل پیرچشمی

پیرچشمی چیست ؟

فردی که دارای بینایی طبیعی می باشد برعکس افرادی که به پیرچشمی مبتلا هستند، قادر خواهد بود که تمام چیزهایی که در نزدیکی و جلوی چشم او هستند را به وضوح مشاهده کند زیرا شکل عدسی چشم که انعطاف پذیر می باشد تغییر می کند و ضخیم تر و دارای انحنای بیشتری می شود تا اشیای نزدیک را بتواند به خوبی ببیند. این عدسی تغییر یافته و ضخیم شده، اشعه های نورانی را از اشیا نزدیک به داخل چشم آورده و بر روی پرده شبکیه میزان می کند که به آن اصطلاحا عملتطابق ( Accommodation ) گفته می شود. هنگامی که سن افراد بالاتر می رود، قدرت انعطاف پذیری عدسی و نیز قدرت تطابق آن به مراتب کاهش می یابد. در نهایت، اشعه های نورانی که از اشیا نزدیک وارد چشم می شوند دیگر نمی توانند بر روی پرده شبکیه میزان شوند و در نتیجه تصاویر به صورت تار و مبهم دیده می شوند.

علائم پیرچشمی

علائم پیرچشمی

از آنجایی که این بیماری خیلی به تدریج ایجاد می شود ،اکثر افراد از مراحل اولیه این وضعیت بی اطلاع هستند. با این حال، علائم پیرچشمی معمولا در سنین بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی خود را نشان داده و قابل توجه می شوند. افرادی که قبلا دچاردوربینی بوده اند ممکن است از سنین کمتری متوجه علائم پیرچشمی شوند. علائم شایع پیرچشمی عبارتند از :
  • برای خواندن کتاب یا روزنامه، این افراد نیاز دارند که آن را از چشم خود دور کنند و بنابراین در هنگام خواندن، دست خود را کاملا دراز می کنند تا روزنامه یا کتاب را از چشم خود دور کنند.
  • مشکل شدن دیدن اشیا از فاصله نزدیک در نور کم
  • اگر شما نزدیک بین هستید، برای اینکه اشیا نزدیک را به وضوح نگاه کنید نیاز خواهید داشت که عینکتان را دربیاورید.

اگر شما هریک از علایم فوق را دارا می باشید باید به چشم پزشک مراجعه نمایید.

نحوه درمان پیرچشمی

درمان پیرچشمی

پیرچشمی را می توان با استفاده از عینکهایی که دارایی عدسی محدب هستند اصلاح نمود و اگر شما دوربین، نزدیک بین و یا آستیگمات هستید ممکن است مجبور شوید که از دو عینک استفاده نمایید
همچنین عینک هایی وجود دارند که به آنها اصطلاحا عینک های دو کانونی ( Bifocal ) گفته می شود. قسمت بالایی این عینک ها برای دیدن اشیا در فواصل دور و نیمه پایینی این عینک ها برای دیدن اشیا در فواصل نزدیک می باشد. گاهی اوقات این مشکل را می توان با استفاده از لنزهای تماسی اصلاح نمود اما هنوز هم برای خواندن مطالب ممکن است نیاز به استفاده از عینک باشد.با افزایش سن، این بیماری نیز ممکن است بدتر شود و شما هر چند سال نیاز خواهید داشت که عینکتان را عوض نمایید. این وضعیت در نهایت در حدود ۶۰ سالگی ثابت باقی می ماند و دیگر بدتر نمی شود.


:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

هورمون اکسی توسین

هورمون اکسی توسین هورمونی پر قدرت است در افزایش عشق بین مادر و فرزند نقش دارد و با نام هورمون عشق یا هورمون آغوش نیز شناخته می شود. این هورمون در هر دو جنس ترشح می شود ولی فقط مختص روابط عاشقانه نیست. این هورمون همچنین بر روی سیستم عصبی ما و احساسات و عواطف روزانه ما تاثیر گذار است.

کمبود اکسی‌ توسین در مغز با عوارض روانی مختلفی مانند افسردگی، اضطراب، فوبیای اجتماعی، اوتیسم، اسکیزوفرنی، اختلال استرس پس از سانحه، وزوز گوش، بی اشتهایی عصبی و اختلال شخصیت مرزی در ارتباط است

اثرات هورمون اکسی توسین بر بدن

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که افزایش اکسی‌ توسین موجب تأثیرات زیر می‌شود:

 

  • به‌دلیل سرکوب فعالیت در ناحیه‌ی آمیگدالا که مرکز ترس در مغز است، موجب کاهش استرس و اضطراب و افزایش احساس امنیت و آرامش می‌شود؛

  • تقویت خُلق و افزایش احساس رضایت؛

  • تحریک عصب واگ و افزایش تغییرپذیری ضربان قلب؛

  • کاهش ترشح کورتیزول یا هورمون استرس؛

  • کاهش التهاب و تسریع روند بهبود؛

  • افزایش خلاقیت؛

  • افزایش آستانه‌ی تحمل درد؛

  • کاهش علائم ترک و تحمل داروهای اعتیادآور

راهکار های افزایش ترشح هورمون عشق

شما می توانید با افزایش مصرف برخی مواد و یا انجام برخی راهکارها میزان ترشح این هورمون را در بدن افزایش دهید:

  • ویتامین D

  • منیزیم

  • ویتامین C

  • تائورین (ترکیب ارگانیکی است که به‌ویژه در فرآورده‌های حیوانی یافت می‌شود)

  • کافئین

  • استروژن یا همان هورمون جنسی زنانه مسئول رشد و تنظیم سیستم تولید مثل در زنان است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که استروژن به افزایش سنتز و ترشح اکسی توسین کمک می‌کند

  • بابونه

  • شنبلیله

  • اولِئویل‌اِتانولامید (OEA) ( مولکولی است که در بدن‌ تولید می‌شود و پس از غذا خوردن حس سیری ایجاد می‌کند. )

  • روغن گل یاس

  • ملاتونین

  • روغن مریم گلی

  • لمس

  • مراقبه عشق و مهربانی

  • طب سوزنی

  • حیوانات خانگی

  • ماساژ

  • گوش دادن به موسیقی

  • یوگا

  • معاشرت اجتماعی

  • دمای گرم و سرد

  • نوشیدن آب منقطع

  • غذاخوردن

  • تماشای فیلم



:: برچسب‌ها: هورمون اکسی توسین ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

زنان باردار به مقادیر زیادی از ویتامین های C-A-B و فلاونوئید ها احتیلج دارند.این ویتامین ها بسیار بر روی رشد کودک موثرند و به همین دلیل است که این مصرف این گیاه در طب ستتی برای مادران باردار توصیه شده است.

علاوه بر ویتامین های ذکر شده ، زنان باردار نیاز به آهن دارند که خوشبختانه می توان عناب را منبع غنی از آن معرفی نمود. مصرف عناب به تنهایی می تواند نیاز زنان باردار به آهن را برطرف کند.

فولات در رشد سیستم عصبی جنین تاثیر بسزایی دارد. فولات (ویتامین B9) به میزان قابل قبولی در ترکیبات عناب به چشم می خورد. بنابراین مصرف این ماده غذایی در بارداری به دلیل تاثیر آن بر روی سیستم عصبی جنین توصیه می شود.

فشار خون در بارداری از فاکتور هایی که مادران باردار باید بسیار به آن توجه کنند. یکی از خواص عناب برای مادران باردار ، کنترل فشار خون در بارداری است. مصرف این میوه در بارداری به طور موثری از کاهش یا افزایش فشار خون در بارداری جلوگیری می کند.

مصرف عناب در بارداری می تواند به جلوگیری از تهوع واستفراغ ناشی از بارداری کمک زیادی کند.

ضعف بدن یکی از شایع ترین مواردی است که مادران باردار با آن مواجه می شوند. عناب می تواند انرژی مورد نیاز بدن مادر را در دوران بارداری تامین کند.

با تمام این تفاسیر ، قبل از مصرف هر نوع ماده غذایی در دوران حساس بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید. اینها خواص عمومی میوه عناب هستند اما به یاد داشته باشید ، هر مادری در زمان بارداری ، شرایط خاص خود را دارد و پزشک بهتر از هر کسی می تواند در مورد این این شرایط به او کمک کند.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی
بواسیر یا هموروئید چیست،علائم و نشانه ها،دلایل ایجاد،روش های پیشگیری

 

 

بواسیر یا هموروئید از بیماری هایی است که بیان آن همیشه با ترس و خجالت همراه است . بر اساس یک گزارش کلی ، حدس زده می شود که بیش از نیمی از افراد در طول مدت زندگی خود لااقل  1 مورد از این بیماری را تجربه کرده اند . بسیاری از افراد بر این باورند که این بیماری فقط برای افراد سالخورده و مسن اتفاق میفتد ولی برخلاف تصور این عده ، بیماری بواسیر یا هموروئید هیچ گروه سنی خاصی نمی شناسد و تمامی افراد در هر سنی ممکن است با آن مواجه شوند .

بواسیر یا هموروئید چیست ؟

بواسیر یا هموروئید از گروه بیماری های مقعدی یا نشیمنگاه است . این بیماری در اطراف ناحیه ی مقعد رخ می دهد . در این بیماری ، عروق خونی اطراف ناحیه ی مقعد در اثر کشش و فشار بیش از اندازه دچار کشیدگی و پارگی می شوند .

این کشش و فشار شدید می تواند ناشی از زور زدن زیاد هنگام دفع مدفوع سفت و سخت در زمان یبوست باشد .

همچنین در زنان هم به هنگام بارداری یا زایمان سخت ممکن است به رگ های نواحی تحتانی از جمله مقعد فشار زیادی وارد گردد به همین دلیل میزان شیوع بواسیر در زنان نسبت به مردان بسیار بیشتر است .

مویرگ ها و رگ های ناحیه ی مقعد به شدت پر خون هستند . این رگ ها هنگامی که تحت فشار و کشش قرار می گیرند خون داخل آنها محتبس می شود . افزایش فشار خون داخل این رگ ها باعث  گشاد شدن ، پیچ در پیچ شدن و التهاب آنها می شود که باعث به وجود آمدن بیماری بواسیر می گردد .

فشار ناشی از دفع مدفوع سخت و سفت در زمان یبوست و یا هرگونه عامل ایجاد کننده ی فشار مانند بارداری ،  عامل اصلی التهاب و تورم رگهاست .

انواع بواسیر

بسته به محلی که رگهای مقعد دچار کشیدگی و آسیب شده اند ، بیماری بواسیر به دو نوع بواسیر داخلی و بواسیر خارجی تقسیم می شود .

بواسیر داخلی

در بواسیر داخلی رگ های ناحیه ی داخلی مقعد دچار آسیب و کشیدگی می شوند . این نوع بواسیر غالبا با خونریزی ولی بدون درد همراه است . میزان گیرنده های عصبی درد در ناحیه ی داخلی مقعد بسیار کمتر است .

بواسیر داخلی

بواسیر خارجی

در بواسیر خارجی رگ های ناحیه ی خارجی مقعد درگیر می شوند و التهاب و تورم این رگ ها به شکل توده ها و زائده  های گوشتی شکل در اطراف سوراخ مقعد پدید می آیند . این ها همان برآمدگی هایی هستند که در مقعد افراد مبتلا به بواسیر مشاهده می شود . در این نوع بواسیر بیمار با درد بسیار شدید تری به خصوص در هنگام دفع مدفوع مواجه است .

بواسیر در زنان

زنان به سبب برخی دلایل که در ادامه ذکر می کنیم بیشتر در معرض ابتلا به بواسیر قرار دارند. نه اینکه این بیماری مختص زنان باشد ولی مطالعات نشان می دهد که زنان در برابر این بیماری آسیب پذیرترند.

یکی از مواردی که باعث ایجاد و تشدید بیماری بواسیر می گردد دوران بارداری و زایمان است که جزء سخت ترین دوران های زندگی هر زنی به شمار می رود و با عوارض و مشکلات گوناگونی همراه است. در این دوران به دلیل چاقی و اضافه وزن فشارهای زیادی به نواحی تحتانی بدن و مقعد وارد می شود و اختلالات هورمونی سبب می شوند که مادر باردار بیشتر دچار یبوست شود. به همین دلیل بیشتر زنان باردار در دوران بارداری خود با بواسیر روبرو می شوند.

به طور کلی زنان به دلیل برخی تغییرات هورمونی در برابر ابتلا به یبوست آسیب پذیرترند و از همین رو احتمال بروز یبوست در آنان بسیار بیشتر است.

Female hemorrhoids

علائم و نشانه های بواسیر  

بیماری بواسیر یا هموروئید علائم و نشانه های فراوانی دارد و از گروه بیماری های پر نشانه شناخته می شود . علائم و نشانه های بواسیر به راحتی قابل تشخیص است و حتی خود فرد هم می تواند آنها را تشخیص دهد . ولی به علت تشابه برخی از این علائم و نشانه ها با سایر بیماری های مقعدی و بیماری های خطرناک گوارشی مانند سرطان روده بهتر است که بررسی و تشخیص این علائم توسط پزشک متخصص صورت بگیرد .

خونریزی از مقعد به هنگام دفع مدفوع

خونریزی از مقعد اولین زنگ خطر برای این بیماری است . اگر هنگام دفع مدفوع با خونریزی روبرو شدید بدانید که مشکلی به وجود آمده و باید به پزشک مراجعه کنید .

این خونریزی ابتدا ممکن است به صورت کم و بسیار خفیف باشد و به صورت قطره ای همراه مدفوع خارج شود ولی رفته رفته بر شدت آن اضافه می شود و بیمار را در خطر ابتلا به کم خونی قرار می دهد .

احساس درد ناحیه ی مقعد

بسیاری از بیماران مبتلا به هموروئید با احساس درد در ناحیه ی مقعد به خصوص در زمان دفع مدفوع مواجه می شوند . این درد ممکن است در ابتدا بسیار خفیف و جزئی باشد ولی به مرور زمان و با پیشرفت بیماری ، می تواند شدید تر شود و تحمل آن دشوار گردد . بسیاری از بیماران برای فرار از این ترس معمولا اجابت مزاج خود را به تعویق می اندازند که عوارض بسیار خطرناکی در بر دارد . تعداد و تمرکز گیرنده های درد در ناحیه ی خارجی مقعد بسیار بالاست .

وجود توده ها و زائده های گوشتی در اطراف مقعد

به علت تورم و افزایش فشار خون داخلی رگ های آسیب دیده در اطراق مقعد ، زائده ها و توده هایی گوشتی در اطراف ناحیه ی مقعد بیماران مبتلا به بواسیر دیده می شود  . این منظره ی نامناسب برای بسیاری از بیماران با ترس و خجالت همراه است . ناگفته نماند افرادی که تجربه ی رابطه های جنسی مقعدی متعددی را تجربه کرده اند هم به این حالت دچار می شوند . به همین دلیل این بیماران با ترس و خجالت فراوان به پزشک مراجعه می کنند .

احساس سوزش و خارش در ناحیه ی مقعد

به علت وجود التهاب و تورم در رگ های ناحیه  ی مقعد ممکن است ترشحات چرکی و عفونی به وجود بیاید که می تواند باعث تحریک پوست گردد . به دنبال این امر فرد بیمار احساس سوزش و خارش در ناحیه ی مقعد خود می کند . البته این علامت در موارد بسیار خاصی از این بیماری مشاهده می شود و در تمامی انواع بواسیر وجود ندارد .

خروج مواد لزج و چسبنده از مقعد به دنبال دفع مدفوع

افراد مبتلا به بواسیر در هنگام دفع مدفوع ممکن است با ترشحات لزج و چسبنده ای مواجه شوند . این ترشحات با قوامی شبیه به سفیده ی تخم مرغ در اثر کم تحرکی روده ها و یبوست به وجود می آیند . هنگام شستن مقعد این ترشحات به سختی از روی پوست پاک می شوند .

احساس دفع ناقص مدفوع

بیماران مبتلا به هموروئید ممکن است در اثر پیشرفت بیماری شان با مشکلات مربوط به رکتوم مواجه شوند . در ناحیه ی رکتوم عضلاتی وجود دارد که ذخیره و  دفع مدفوع را کنترل می کنند . در صورت آسیب به این عضلات مدفوع نمی تواند به صورت کامل تخلیه شود و فرد احساس می کند که باز هم به دفع مدفوع نیاز دارد .

دلایل ایجاد بواسیر

بواسیر یا هموروئید از بیماری هایی است که ابتلا به آن ارتباط بسیار نزدیکی با نوع تغذیه و سبک زندگی افراد دارد . البته موارد ناشناخته ی دیگری هم وجود دارند که باعث ایجاد این بیماری می شود ولی در یک مطالعه ی کلی مشخص شد که موارد زیر از اصلی ترین دلایل ابتلای به بیماری بواسیر یا هموروئید است .

  • یبوست
  • اسهال مزمن
  • رابطه ی جنسی مقعدی
  • بارداری و زایمان سخت
  • چاقی و اضافه وزن
  • عدم تحرک
  • زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت
  • تمرینات ورزشی سنگین و غیرمتعارف
  • جابجایی اشیای سنگین
  • کرون روده
  • سرطان روده

روش های پیشگیری از بواسیر

بیماری بواسیر یا هموروئید از آن دسته بیماری هایی است که قابل کنترل و پیشگیری است و با رعایت چند نکته ی ساده می توان از بروز آن جلوگیری کرد . از آنجایی که ابتلا به بواسیر در ارتباط مستقیم با نوع تغذیه و سبک زندگی افراد قرار دارد بنابراین با تغییر رویکرد در این دو زمینه میتوان تا حد زیادی از بروز آن پیشگیری کرد . در ادامه ی مطلب به مواردی که در پیشگیری از بروز بواسیر تأثیر گذارند اشاره خواهیم کرد .

  • نوشیدن آب کافی در طول روز ( 8 الی 9 لیوان )
  • مصرف فراوان میوه ها و سبزیجات
  • رژیم غذایی سرشار از منابع غنی فیبر
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی
  • دوری از مصرف مواد مخدر
  • انجام ورزش و تحرک کافی
  • پرهیز از زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت
  • تناسب وزن
  • پرهیز از نشستن و ایستادن و طولانی مدت
  • عدم انجام ورزش ها و حرکات سنگین
  • پرهیز از حمل و جابجایی اشیای سنگین
  • پرهیز از ارتباط جنسی مقعدی
  • درمان سریع یبوست و اسهال

در پایان اشاره به مطلبی را ضروری دانستیم و آن سوالیست که برای بسیاری از مبتلایان به بواسیر ایجاد می شود و آن این مطلب است که بین بیماری بواسیر و ابتلا به سرطان رابطه ای وجود دارد؟ به عبارت دیگر

آیا بیماری بواسیر باعث سرطان می شود؟

پاسخ منفی است. خیر بواسیر با سرطان هیچ ارتباطی ندارد اما باید به چند نکته توجه کنید. برخی سرطان های مانند سرطان روده ی بزرگ و سرطان رکتوم علائم و نشانه های مشابهی با بواسیر دارند که اصلی ترین آن خونریزی از مقعد است. به همین دلیل هرگاه با خونریزی مقعدی مواجه شدید برای بررسی دقیق تر به پزشک مراجعه کنید. همچنین برخی توده های سرطانی مقعد می توانند باعث ایجاد خونریزی های مقعدی شوند که در غالب موارد با خونریزی ناشی از بواسیر اشتباه گرفته می شود.

منبع:http://vanaklaser.ir/hemorrhoids/



:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 آبان 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

علت بیماری آبسه مقعدی

باکتری هایی مانند “استافیلوکوک” و “اشرشیاکولی” شایع ترین علت ایجاد بیماری آبسه مقعدی هستند. ممکن است غدد موجود در مقعد به باکتری آلوده شوند و یا قسمتی از مدفوع در این ناحیه باقی بماند و باعث ایجاد عفونت شود. اگر محتویات این غدد در اطراف رکتوم و مقعد آزاد شوند، ایجاد آبسه مقعدی شود. در برخی موارد عفونت های قارچی هم می توانند دلیل ایجاد آبسه مقعدی باشند.

مشکلات خاص مانند اسهال، یبوست، التهاب روده، کولیت روده

کسانی که دارای شرایط زیر هستند احتمال بیشتری وجود دارد که به بیماری آبسه مقعدی دچار شوند.

  • افراد مبتلا به دیابت
  • ایدز یا عفونت HIV
  • بیماری کرون
  • افرادی که تحت درمان با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن هستند مانند استروئید (پردنیزون، متیل پردنیزولون) و یا کسانی که تحت شیمی درمانی هستند.
  • افراد باردار
  • وجود شکاف های مقعدی مانند بیماری شقاق
  • افراد مبتلا به بیماری های مقاربتی

علائم بیماری آبسه مقعدی

  • درد در ناحیه مقعد یا باسن
  • تب
  • وجود توده یا ورم در ناحیه مقعد
  • چرک و عفونت در اطراف مقعد
  • اجابت مزاج دردناک
  • احساس خستگی
  • عرق شبانه
  • درد زیر شکم
منبع : بیچشک


:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 آبان 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

خودارضایی یکی از انواع انحرافات جنسی است، این امر با تحریک فرد توسط خودش انجام میگیرد و تا مرز ارضای جنسی نیز ادامه می یابد، در طی این عمل فرد با خود کاری میکند که به تخلیه ی هیجانات می انجامد. این موضوع نه تنها بین دختران و پسران بلکه بین مردان و زنان نیز بسیار شایع شده است.
خود ارضایی و رابطه ی جنسی هر دو موجب ارضای شخص میشوند اما با یکدیگر بسیار متفاوت هستند به گونه ای که این تفاوت موجب بروز عوارض گوناگون در شخص می گردد.
خودارضایی پیش از ازدواج به سبب خلاء رابطه جنسی و کمبود آن، امری طبیعی تلقی شده که در بین زنان و مردان امری شایع است. طبق تحقیقات انجام شده بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد افراد حداقل یکبار در طول زندگی خود، عمل خود ارضایی را انجام داده اند.
شاید از خود بپرسید خودارضایی چه ضررهایی دارد؟

خودارضایی چیست؟

خودارضایی یا جلق زدن ( همچنین استمناء برای مردان و استشهاء برای زنان) از روش های انحراف جنسی برای رسیدن به ارضای جنسی است که می تواند از طریق دست شخص، آلت مصنوعی و یا حتی تفکر صورت بگیرد. همچنین استفاده از ابزار آلات جنسی که این رابطه را همانند سازی می کنند نیز نوعی از خود ارضایی محسوب می شود.

این امر به سبب رسیدن به اوج لذت جنسی صورت می گیرد که برای مردان همراه با بیرون ریختن مایع منی و برای زنان به صورت اسپاسم ( سفتی عضلات ) در ناحیه ی مهبل است. از مهمترین عوامل خود ارضایی می توانیم به مشاهده عکس و فیلم های تحریک کننده، معاشرت با دوستانی که مداوم از رابطه جنسی صحبت می کنند و تنهایی و عدم استفاده از انرژی جوانی اشاره نمود.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 شهريور 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

 

بیماری شقاق یا فیشر مقعدی چیست؟

آیا تا به حال لب شما ترک خورده است؟ اگر به آخرین باری که لب‌تان دچار ترک شده که معمولاً مربوط به فصول سرما است فکر کنید، احتمالاً متوجه می‌شوید که ابتدا پوست لب خشک و سپس شروع به ترک برداشتن کرده است. اگر به ترک لب‌تان بی‌توجهی می‌کردید، خشکی آن به قدری شدت می‌یافت که باعث وسیع و عمیق شدن ترک و در نهایت خونریزی در آن می‌شد. این مثال ساده نمونه‌ی بارزی از یک نوع شقاق بود که می‌تواند بارها برای بدن هر فردی رخ داده باشد.
شقاق یک ترک‌خوردگی باریک با طول و عمق مشخص است که ممکن است در پوست یا یک دیواره‌ی یا غشای مخاطی ایجاد شود. شقاق یک بیماری بسیار شایع است که اگر زود اقدام به پیگیری آن شود می تواند به راحتی درمان شود. بسته به ناحیه‌ای که دچار شکاف یا ترک ایجاد شده است انواع شقاق در بدن انسان ایجاد و نام‌گذاری می‌شود. شقاق مقعد و شقاق پا، دو شکاف مشترکی هستند که در بدن رخ می‌دهند.
شقاق با نام علمی فیشر فقط یک ترک یا پارگی دیواره‌ی پوشش داخلی بدن یا سطوح خارجی پوست است که نباید با برش اشتباه شود. در شقاق کشش دیواره باعث از هم گسیختگی آن می‌شود که در صورت عدم درمان به موقع به زخم‌های باز بزرگ تبدیل خواهد شد که می‌تواند عضلات زیرین را نیز درگیر کند.
حال اگر این ترک یا پارگی در دیواره‌ی درونی کانال مقعد ـ لوله کوتاه مابین دو دریچه‌ی ابتدایی و انتهایی مقعد که چهار سانتی‌متر انتهایی لوله‌ی گوارشی یعنی راست‌روده را تشکیل می‌دهدـ رخ دهد، شقاق یا فیشر مقعد نامیده می‌شود. فیشر مقعد یک بیماری شایع است که اغلب با دیگر اختلالات ناحیه‌ی مقعد مانند بواسیر اشتباه گرفته می‌شود.
شقاق مقعد به شکل یک قطره اشک خطی دردناک و یا ایجاد شکاف در بافت پوششی نرم و مرطوب (مخاط) قسمت انتهایی کانال مقعد ظاهر می‌شود که در کوتاه مدت معمولاً تنها شامل سطح پوششی دیواره‌های داخلی مقعد و در بلندمدت به صورت عمقی‌تر تمام ضخامت مخاط مقعد را درگیر می‌کند. شقاق یا فیشر مقعد با شیوع یکسان در هر دو جنس زن و مرد اتفاق می‌افتد. البته احتمال شقاق مقعد در زنان پس از زایمان و در افراد مبتلا به بیماری کرون بیشتر است. این بیماری اغلب در سنین جوانی و میانسالی رخ می‌دهد. با افزایش سن احتمال ابتلا به فیشر مقعد کم می‌شود. این بیماری در کودکان کمتر از یک سال نیز بسیار دیده می‌شود.
در نیمی از موارد امکان بهبود با خودمراقبتی فرد و اصلاح عادات غلط تغذیه‌ای و جلوگیری از یبوست وجود دارد. با این‌ حال احتمال عود بیماری در صورت تکرار فشار در ناحیه‌ی آسیب دیده هست. شکست درمان طبی شقاق نشانه‌ای برای درمان جراحی آن است. امروزه محققان به‌ شدت دنبال راهی برای پیدا کردن یک درمان دارویی مؤفق و جایگزین درمان جراحی فیشر مقعدی هستند.



:: برچسب‌ها: شقاق،درمان شقاق، ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی
مقعد نیز مثل هر جای دیگری از بدن ممکن است دچار زخم و التهاب شود، با این تفاوت که تمام زخم‌های درون روده‌ای نمی‌توانند همانند زخم‌های سطح پوست ایجاد درد و ناراحتی کنند تا فرد به سرعت متوجه وجود آن شود. بسته به محلی از مقعد که زخم ایجاد شده فرد احساس درد و در موارد شدید خونریزی خواهد کرد.
زخم ایجاد شده درون دیواره‌ها و خروجی مقعد می‌تواند علت‌های بسیاری داشته باشد. توجه به مکانیزم به وجود آورنده‌ی زخم، بیماری و مشکلات متفاوتی برای فرد به وجود می‌آید. در ادامه به بحث در مورد هر یک از انواع زخم مقعدی می‌پردازیم.

سندرم زخم مقعد منفرد

سندرم زخم مقعد منفرد بیماری است که هم‌زمان با ایجاد و گسترش یک یا چند زخم باز یا قرمز در راست روده رخ می‌دهد. رکتوم یک لوله عضلانی است که به پایان کولون متصل است. مدفوع از طریق مقعد از بدن عبور می‌کند. سندرم زخم مقعد منفرد یک اختلال نادر است که لزوماً به یک زخم ختم نمی‌شود و ممکن است قسمت‌های مختلف راست‌روده را مبتلا کند. این بیماری اغلب در افراد مبتلا به یبوست مزمن ایجاد می‌شود. این زخم می‌تواند منجر به خونریزی مقعدی در حین زور زدن هنگام دفع مدفوع شود.

شیوع زخم رکتال در مردان و زنان یکسان است و می‌تواند در هر سنی ایجاد شود. اکثر افراد مبتلا به زخم رکتال ۵۰ سال و یا کمتر هستند، در حالی‌که این بیماری ۲۵ درصد از افراد بالای ۶۰ سال را درگیر می‌کند. افراد مبتلا به اختلالات روانی خاص، مانند اختلال وسواسی ـ اجباری، در صورتی‌که رفتارهای نابه‌هنجار توالت را ترک نکنند در معرض خطر بالاتر ابتلا به زخم رکتوم قرار می‌گیرند. برخی بیماری‌های سیستمیک مانند زخم دهان نیز ممکن است خطر ابتلا به زخم رکتوم را افزایش دهد.


:: برچسب‌ها: زخم مقعد، ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

 

نرم افزار مطب دربردارنده برنامه های کاربردی حسابداری و مدیریت انواع مطب عمومی و مهارتی است.

 

نرم افزار مطب و کلینک به آسانی و در حداقل زمان، مراجعه های بیمارهای مطب و کلینیک را مدیریت کرده و برای آنها فرایندی نظیر: تشکیل پرونده، پذیرش، تعیین نوبت و رزو برای مراحعه بعدی و غیره را میسر می سازد. امکان تعریف سرویس های پزشکی گوناگون در نرم افزار، این امکان را برای پزشک ایجاد کرده است تا از آن در هر مطب پزشکی مثل: عمومی، زیبایی، ارتوپدی، دندانپزشکی، چشم پزشکی ،توان بخشی، طب سنتی، مشاوره و ترک اعتیاد و غیره استفاده کند.

نرم افزار مدیریت مطب و کلینک

مجهز بودن به سیستم سامانه اس ام اس و سیستم کالرآیدی و قابلیت هایی نظیر: تشکیل پرونده برای بیمارها، پذیرش و صندوق، نوبت دهی به بیمار و به یادآوردن توسط اس ام اس، آرشیو عکس های بیمارها، متصل بودن به قلم نوری، لابراتوار، و غیره را از برتری های پراهمیت این نرم افزار می توان برشمرد. در این جهت نرم افزار شرکت بهتا رایان فردا اولین نرم افزار تحت وب در ایران است که برای مراکز پوست، مو، زیبایی و لاغری، مطب ها، کلینیک ها و درمانگاه ها کاربرد دارد و می تواند باعث تسریع در کارهای محل مورد نظر شود.

نرم افزار مدیریت درمانگاه

ورژن اصلی این نرم افزار، افزون بر داشتن پشتیبانی، همراه با یک حساب سامانه اس ام اس مجانی ارائه می گردد.



:: برچسب‌ها: طراحی سایت، ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

 

در این زخم به صورت خطی در طول مقعد ظاهر می گردد و به این خاطر که این قسمت مقعد دریافت کننده های حسی بسیاری را داراست یک حالت فوق العاده دردآوری را موجب می گردد. که نشانه هایی نظیر یبوست - زایمان دفع مدفوع بزرگ و محکم و یا اسهال دراز مدت و نظایر آنها منجر به پدید آمدن شقاق یا فیشر می گردد.

 دلیل پدید آمدن شقاق یا فیشر ، آسیب های ناشی از عبور مدفوع سفت و یا اسهال طولانی است. همینطور مواردی نظیر زایمان، سابقه جراحی مقعد و استفاده بی مورد ملین ها م قسمتی از علت های این بیماری هستند. شقاق به دو گروه حاد و مزمن قسمت می گردد. شقاق در مدت  12 هفته اولی که به وجود می آید از گروه حاد شمرده می شود. شقاق حاد باعث اسپاسم اسفنکتر داخلی مقعد می شود که خود باعث بالا رفتن درد، توسعه پارگی و کم شدن خونرسانی به آنودرم می گردد. این چرخه درد، اسپاسم و ایسکمی باعث بهبود نیافتن زخم شده و شقاق مزمن  را پدید می آورد.



:: برچسب‌ها: شقاق،درمان شقاق، ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1395 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد