نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

حتما تا به حال در مورد تاکید بر مصرف فیبر زیاد شنیده اید. اما آیا می دانید چرا این ماده غذایی برای سلامتی مفید است؟ فیبر ماده غذایی است که به طور عمده در میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات یافت می شود.

 

معروفیت این ماده غذایی بیشتر به دلیل خاصیت آن در رفع و جلوگیری از یبوست است. اما خواص این ماده غذایی به همین جا ختم نمیشود. بلکه مصرف آن می تواند ده ها مزیت دیگر نیز برای سلامتی داشته باشد. انتخاب غذاهای خوشمزه ولی دارای فیبر نیز کار سختی نیست. تنها لازم است در مورد فیبر مورد نیاز و غذاهای دارای فیبر اطلاعات کامل را داشته باشید. پس همراه ما باشید.

فیبر غذایی چیست؟
فیبر غذایی چیست؟

فیبر غذایی یا خوراکی نوعی ماده مغذی با پایه گیاهی است. برخلاف سایر مواد غذایی، مانند چربی ها، پروتئین ها یا کربوهیدرات ها بدن انسان ها قادر به هضم و جذب این ماده غذایی نیست. زیرا بدن آنزیم مورد نیاز برای هضم آن را ترشح نمی کند. بنابراین توسط بدن هضم نمی شود، و با عبور از معده و روده کوچک تغییری نکرده و در روده بزرگ تجمع می کند. به طور کلی این ماده غذایی مفید در دو نوع زیر دسته بندی میشود:

فیبر محلول : این نوع فیبر در آب حل می شود و ماده ای شبیه به ژل را تشکیل میدهد. همچنین می تواند به کاهش کلسترول و قند خون کمک کند. فیبر محلول در جو، نخود فرنگی، لوبیا، سیب، مرکبات، هویج و پسیلیوم یافت می شود.
فیبر نامحلول : این نوع فیبر سرعت حرکت مواد زائد در دستگاه گوارش را افزایش میدهد. بنابراین می تواند برای کسانی که دچار یبوست هستند، مفید باشد. آرد گندم، سبوس گندم، آجیل، لوبیا و سبزیجات مانند گل کلم، لوبیا سبز و سیب زمینی منابع خوبی از فیبر نامحلول به شمار میروند.
مقدار این ماده غذایی در میوه ها و سبزیجات مختلف متفاوت است. برای حفظ سلامتی باید از طیف مختلفی از مواد غذایی استفاده نمود.

فواید
مهمترین فواید یک رژیم غذایی با فیبر بالا شامل موارد زیر است :

حرکات روده را تنظیم می کند
این ماده غذایی باعث افزایش حجم مدفوع شده و آن را نرم می کند. عبور مدفوع حجیم از مقعد آسانتر است و احتمال یبوست شما را کاهش می دهد. همچنین مصرف آن می تواند در رفع اسهال نیز مفید باشد. زیرا ابن ماده آب را در روده جذب کرده و مدفوع را سفت تر می کند.

به حفظ سلامت روده کمک می کند
رژیم غذایی با فیبر بالا احتمال ابتلا به بواسیر و ایجاد کیسه های کوچک بر روی سطح روده بزرگ را کاهش می دهد(بیماری دیورتیکولیز). همچنین مطالعات نشان داده اند که این رژیم غذایی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش خواهد داد.

سطح کلسترول خون را کاهش می دهد
یکی از خواص شگفت انگیز فیبر محلول موجود در لوبیا، جو دوسر، تخم کتان و سبوس جو دوسر این است که با کاهش لیپوپروتئین با چگالی کم یا سطح کلسترول “بد” به کاهش سطح کلسترول خون کمک میکند. مطالعات همچنین نشان داده اند که این نوع رژیم غذایی می تواند با کاهش فشار خون و التهاب، برای سلامت قلب نیز مفید باشد.

به کنترل سطح قند خون کمک می کند
در افراد مبتلا به دیابت، فیبر به ویژه از نوع محلول، می تواند باعث کاهش جذب قند شود و به بهبود سطح قند خون کمک کند.

در رسیدن به وزن سالم موثر است
این غذاها نه تنها کالری کمتری دارند، بلکه حجم بیشتری از روده را پر می کنند؛ بنابراین احتمالاً غذای کمتر می خورید.

به افزایش طول عمر کمک می کند
مصرف این ماده غذایی می تواند به شما کمک می کند تا زندگی طولانی تری داشته باشید. مطالعات نشان می دهد که افزایش مصرف این ماده غذایی با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها با افزایش طول عمر همراه است.

چه مقدار فیبر بخوریم ؟
انستیتوی پزشکی، که در زمینه پزشکی و بهداشت توصیه های علمی مفیدی ارائه می دهد، بر این باور است که میزان فیبر دریافتی باید متناسب با سن و جنسیت فرد باشد. به این ترتیب که مردان کمتر از 50 سال 38 گرم و بالاتر از 50 سال به 30 گرم فیبر در طول روز نیاز دارند. به همین ترتیب زنان کمتر از 50 به 25 و بالاتر از 50 به 21 گرم فیبر نیاز دارند. کودکان نیز به کمتر از 20 گرم نیاز دارند.

عدم دریافت فیبر غذایی به میزان کافی یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری های نشیمنگاهی مثل شقاق، بواسیر و …. به شمار میرود که تنها با افزودن چند خوراکی ارزان و قابل دسترس به رژیم غذایی قابل پیشگیری است.

چه غذاهای فیبر دارند؟
غذاهای سرشار از فیبر

بهترین گزینه برای دریافت این ماده ارزشمند به این شرح است :

غلات سبوس دار
میوه ها
سبزیجات
لوبیا، نخود فرنگی و حبوبات دیگر
آجیل و دانه ها
غذاهای تصفیه شده یا فرآوری شده، مانند انواع کنسروها، میوه ها و سبزیجات، آب میوه بدون پالپ، نان های سفید و ماکارونی فیبر کمتری دارند. فرآیند پالایش دانه، باعث میشود پوشش بیرونی (سبوس) آن از دانه خارج شود و این باعث کاهش مقدار فیبر آن خواهد شد. غذاهای غنی شده دارای برخی از ویتامین های گروه B و آهن هستند که پس از پردازش به آنها اضافه می شود، اما حاوی این ماده غذایی نیستند.

مکمل های فیبر و غذاهای غنی شده
به طور کلی مصرف غذاهای حاوی فیبر بهتر از مکمل های آن است. مکمل های فیبر مانند Metamucil ، Citrucel و FiberConسایر مواد مورد نیاز مانند انواع ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مفید را تامین نمی کنند. راه دیگر برای بدست آوردن این ماده غذایی خوردن غذاهایی مانند غلات، ماست و بستنی با فیبر اضافه است.

البته برخی از افراد بعد از مصرف مقدار زیادی از این ماده غذایی دچار نفخ یا تجمع گاز در معده میشوند. با این وجود، اگر تغییرات رژیم غذایی کافی نباشد یا دچار مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال یا سندرم روده تحریک پذیر باشید، ممکن است هنوز هم به مکمل نیاز داشته باشید. قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی در مورد مصرف
قبل از اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی خود نکات زیر را به یاد داشته باشید:

روز خود را با فیبر آغاز کنید : برای صبحانه میتوانید غلات با فیبر بالا را انتخاب کنید. مصرف 5 گرم فیبر یا بیشتر در یک وعده. به طور مثال می توانید یک یا چند قاشق غذاخوری سبوس گندم فرآوری نشده را به غلات مورد علاقه خود اضافه کنید.
افزودن غلات برای دریافت فیبر کافی

از غلات کامل استفاده کنید : حداقل نیمی از غلات مصرفی خود را از نوع غلات کامل انتخاب کنید. به دنبال نان هایی باشید از گندم سبوس دار، آرد گندم کامل یا یک دانه کامل تولید شده و حداقل 2 گرم فیبر غذایی دارد. برنج قهوه ای، برنج وحشی، جو، ماکارونی سبوس دار و گندم بلغور از منابع خوب این ماده به شمار میروند.
حبوبات : حبوباتی مثل لوبیا، نخود فرنگی و عدس منبع عالی فیبر هستند. لوبیا را میتوانید به سوپ کنسرو یا یک سالاد سبز اضافه کنید.
میوه و سبزیجات بیشتری بخورید : میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر و دارای ویتامین ها و مواد معدنی هستند.
تنقلات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید : میوه های تازه، سبزیجات خام، پاپ کورن کم چرب و کراکر غلات سبوس دار همه گزینه های خوبی هستند. تعداد انگشت شماری از آجیل ها یا میوه های خشک نیز یک میان وعده سالم به شمار میروند. البته توجه داشته باشید که آجیل و میوه های خشک کالری بالایی دارند.
مضرات
غذاهای پر فیبر برای سلامتی مفید هستند. اما اضافه کردن بیش از حد آن به یکباره می تواند باعث افزایش گاز روده، نفخ شکم و گرفتگی شود. پس بهتر است این ماده غذایی به تدریج و در طی چند هفته به رژیم غذایی افزوده شود. این کار به باکتری های طبیعی موجود در دستگاه گوارش شما اجازه می دهد تا به تدریج تغییر یابند. همچنین، می توانید برای جلوگیری از نفخ همراه با این ماده غذایی مقدار زیادی آب نیز بنوشید. این کار باعث می شود مدفوع نرم و حجیم تر شود.

فیبر چیست؟ خواص شگفت انگیز فیبر برای سلامتی



:: برچسب‌ها: فیبر ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

بیماری بواسیر متورم شدن یا گشاد شدن سیاهرگ ها است.  این بیماری بسته به اینکه این سیاهرگ آسیب دیده داخل مقعد قرار دارد و یا خارج از آن ، به انواع مختلفی شامل نوع داخلی و خارجی تقسیم میشود.  

درجه بندی انواع بواسیر داخلی
یکی از انواع شایع بواسیر، نوع داخلی آن است. اگر رگ های داخل و نزدیک مقعد در رکتوم در اثر اعمال فشار دچار التهاب و تورم شوند، بواسیری که ایجاد شده است، از نوع داخلی است.

این نوع بواسیر در ابتدای شروع علائم به ندرت درد دارد و معمولاً بیمار با خونریزی مقعدی پی به وجود آن می برد.

این بیماری فقط در طی چند هفته پیشروی می کند. در موارد پیشرفته تر (از درجه یک به بعد) این رگ های متورم شده در اثر اعمال فشار و با دفع مدفوع به سمت مقعد دچار افتادگی یا پرولاپس شده و زائده هایی گوشتی از مقعد خارج می شوند، که مهمترین علامت این نوع هموروئید همین زائده ها است و بر همین اساس هم به 4 درجه مختلف دسته بندی میشود.

درجه بندی بواسیر یا هموروئید داخلی به شرح زیر است:

هموروئید یا بواسیر درجه 1
این نوع هموروئید، خفیف ترین نوع این بیماری است و در این مرحله زائده ایجاد شده هنوز داخل مقعد قرار دارد. معمولاً این بیماری در هفته های اول از این درجه است، و وقتی بیماری نسبت به درمان و رعایت نکات پیشگیری کننده، بی توجهی کند، عارضه پیشرفت خواهد کرد.

هموروئید داخلی درجه یک
در این حالت میزان برآمدگی و افتادگی سیاهرگ متورم شده به حدی کم است که هنوز از مقعد خارج نشده است. بنابراین بیمار نمی تواند زائده ای را در خارج از مقعد مشاهده کند.

علائم این نوع هموروئید خفیف بوده و معمولاً بیمار تنها به میزان کم احساس درد داشته و یا ممکن است خونریزی داشته باشد.

هموروئید یا بواسیر درجه 2
از مرحله اول تا دوم بین چند روز تا چند هفته فاصله وجود دارد. در این مرحله زائده ای که قبلا در مقعد شکل گرفته بود حالا پیشرفت کرده و متورم تر از قبل از شده است. بنابراین در این شرایط زائده هموروئیدی دچار پرولاپس یا افتادگی بیشتری شده و معمولاً با دفع مدفوع از مقعد خارج میشود. اما خود به خود و حتی بدون نیاز به فشار دست، به داخل باز می گردد.

هموروئید یا بواسیر درجه 2
علائم بواسیر درجه دو شامل موارد زیر میشود:

درد خفیف
بیرون زدگی که به داخل برمی گردد.
خونریزی خفیف
سوزش و خارش مقعد
هموروئید یا بواسیر درجه 3
وقتی بیماری وارد مرحله سوم شود، یعنی زنگ خطر برای شما روشن شده و باید هرچه سریع تر بیماری خود را درمان کنید!

در هموروئید داخلی درجه سوم نیز با اعمال فشار به مقعد زائده ای گوشتی از مقعد خارج میشود، ولی این زائده تنها با فشار دست به داخل باز می گردد.

عکس هموروئید یا بواسیر داخلی درجه3
از علائمی که بیمار در این حالت تجربه میکند، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

درد شدید
خونریزی
زائده ای که به سختی به داخل برمی گردد.
خارش و سوزش
احساس مداوم نیاز به دفع مدفوع
هموروئید یا بواسیر درجه 4
درجه چهارم شدیدترین نوع بواسیر است. در این حالت علائم تشدید و زائده بواسیری از مقعد خارج شده و حتی با فشار دست نیز به داخل باز نمی گردد.

عکس هموروئید یا بواسیر داخلی درجه 4

هموروئید درجه چهار وضعیتی اورژانسی محسوب میشود. در این حالت :

بیمار درد شدیدی احساس می کند.
معمولاً به دلیل خونریزی غیر قابل کنترل، نیاز به درمان سریع دارد.
در مواردی جدی تر بیمار به دلیلی انسداد روده توانایی دفع مدفوع را از دست می دهد.
ترشحات مخاطی و لزج در این مرحله مشاهده میشوند.
خارش و سوزش شدید، به دلیل عدم توانایی بیمار در تمیز کردن مقعد
بیرون زدگی بواسیر داخلی
وقتی زائده بواسیر داخلی بزرگ و متورم میشود، به تدریج دچار افتادگی شده و از مقعد بیرون می زند، به این حالت بیرون زدگی، افتادگی هموروئید یا همان پرولاپس گفته میشود. هموروئید داخلی درجه 2، 3 و 4 با شدت های مختلفی از نوع پرولاپس هستند.

بواسیر خونی
نوعی از بواسیر داخلی یا خارجی است که دچار خونریزی شده است. عبور مدفوع سخت از مجرای مقعد، سطح هموروئید را خراش داده و باعث خونریزی میشود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این نوع هموروئید صفحه بواسیر خونی را مطالعه کنید.

تصاویر بواسیر داخلی
عوارض

بی توجهی به درمان این بیماری عوارض مختلفی را به دنبال دارد:

کم خونی
از دست رفتن حس اعتماد به نفس
درد
تاثیرات منفی در رابطه جنسی
تنگی مقعد
تشخیص بواسیر داخلی
بواسیری که از مقعد خارج شده است از طریق معاینه چشمی هم قابل تشخیص است اما بواسیر درجه یک که داخل مقعد قرار دارد، از طریق معاینه انگشتی تشخیص داده میشود.

در مراحل بعدی به تشخیص پزشک ممکن است کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی نیز انجام میشود.

ارتباط با پزشک در واتساپ
بیماران می توانند جهت مشاوره رایگان و پرسش سوالات به این شماره در واتساپ پیام دهند.

۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴
لیزر، بهترین درمان هموروئید داخلی
واقعیت این است که این بیماری تنها زمانی رفع می شود که زائده هموروئیدی از بین برود، هیچ دارو خوراکی یا درمان خانگی نمی تواند این زائده را رفع کند! در واقع این زائده فقط با روش های جراحی ( سنتی یا لیزر) از بین میرود.

تا زمانی که بیماری از نوع درجه یک باشد، علائم بیماری از طریق درمان های خانگی و دارویی تا حدی قابل کنترل است. اما در صورتی که وارد مرحله دوم، سوم یا چهارم شود، وضعیت حاد تر است و بیمار نیاز به درمان های فوری و جدی تری دارد.

بهترین روش درمانی که تا به امروز پیشنهاد شده است، درمان لیزری است. لیزر با کمترین میزان آسیب، بدون درد و بدون خونریزی و سرپایی بیماری شما را رفع میکند.

سایر روش های درمان
روشهای مختلفی برای درمان هموروئید داخلی وجود دارد که شامل رابربند، استاپلر، جراحی و … میشود. در ادامه به بررسی بیشتر این روشها می پردازیم:

درمان گیاهی و خانگی
مصرف داروهای گیاهی و روش های خانگی تاثیری در درمان هموروئید داخلی ندارد، و در بهترین حالت می توانند در رفع علائم بیماری مثل درد، سوزش و خارش موثر باشند.

یکی از داروهای گیاهی که در درمان این بیماری اثر گذار است، آلوئه ورا است. آلوئه ورا خاصیت ضد التهاب داشته و می تواند درد و سوزش بواسیر را از بین ببرد.

از دیگر داروهای گیاهی می توانیم به روغن نارگیل اشاره کنیم. این روغن حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین E است و می تواند در بهبود آسیب های ناشی از بواسیر و علائم بیماری موثر باشد.

از آنجایی که هموروئید داخلی، داخل کانال مقعد قرار دارد، برای استعمال داروهای گیاهی می توانید از اپلیکاتور های مخصوص استفاده کنید.

برای درمان به روش خانگی به این بیماران توصیه میشود، برای کنترل یبوست که اصلی ترین عامل بواسیر شناخته میشود، فیبر بیشتری را در طول روز مصرف کنند و حتما انواع میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهند. نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی (حداقل 8 لیوان در طول روز) و ورزش از دیگر روشهایی است که می تواند در کنترل یبوست موثر باشند.

بیشتر بخوانید : درمان خانگی بواسیر و درمان گیاهی هموروئید

داروها
داروهایی که برای درمان بواسیر داخلی به کار می روند یا به صورت شیاف هستند و یا توسط اپلیکاتور هایی مخصوص که در جعبه پماد ها موجود است و به داخل مقعد تزریق میشوند.

یکی از مهمترین داروهایی که برای درمان این بیماری کاربرد دارد، آنتی هموروئید است. این دارو می تواند در رفع سوزش، خارش و التهاب مقعد موثر عمل کند. آنتی هموروئید را می توانید از داروخانه ها هم به صورت شیاف و هم به صورت پماد تهیه کنید.

بیشتر بخوانید : داروی بواسیر چیست؟ معرفی بهترین پماد هموروئید

جراحی
جراحی سنتی از روشهای قدیمی تر درمان این بیماری است. در این روش زائده هموروئید طی یک جراحی در بیهوشی کامل از مقعد خارج میشود. ولی چند سالی است که پزشکان این عمل جراحی را توصیه نمی کنند زیرا، این جراحی معمولاً درد شدید را به همراه داشته و ممکن است موجب عفونت، بی اختیاری در کنترل مدفوع گردد و حتی عود مجدد بیماری را به همراه داشته باشد.

بواسیر خارجی

همان طور که در عکس نیز مشخص است، یکی دیگر از انواع بواسیر در خارج از مقعد و بر روی عضله دریچه مقعدی ایجاد میشود.

علائم این بیماری شامل :

سوزش
خارش
تورم و قرمزی اطراف مقعد
خونریزی
همچنین بیمار در این مورد درد شدید تری را احساس می کند، که هنگام دفع مدفوع، یا نشستن شدت میگیرد.
بیشتر بخوانید : هموروئید خارجی چیست؟

بواسیر شما از کدام نوع است؟
اگر همچنان در تشخیص نوع بواسیر خود مردد هستید، می توانید از مشاوره کارشناسان کلینیک در واتساپ بهره مند شوید.

۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴
تفاوت بواسیر داخلی و خارجی
بواسیر داخلی در داخل کانال مقعد یا همان رکتوم ایجاد میشود. این نوع هموروئید در مراحل اولیه علامت خاصی را ایجاد نمی کند. تنها برخی از بیماران ممکن است اندکی خونریزی داشته باشند. با پیشرفت بیماری علائم شدت می یابد. در این مراحل درد شدت میگیرد و زائده ی هموروئیدی از مقعد خارج میشود.

در حالی که بواسیر خارجی، خارج از کانال مقعد و بر روی دریچه ی خروجی مقعد ایجاد میشود. این نوع هموروئید از همان ابتدا درد شدید و غیر قابل تحملی را ایجاد می کند.

ادامه مطلب انواع بواسیر را در وب سایت کلینیک عابدیان بخوانید :



:: برچسب‌ها: بواسیر ,
:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

نعوظ به حالت برانگیختگی جنسی در مردان و زنان گفته میشود که در مردان با برآمده شدن آلت جنسی و در زنان با برآمدگی کلیتوریس همراه است. این فرآیند موجب میشود، مقدار خون ورودی به آلت جنسی زنانه و مردانه افزایش چشمگیری داشته باشد.
اختلال نعوظ نیز نوعی ناتوانی جنسی است، که منظور از آن ناتوانی در نعوظ یا حفظ حالت نعوظ برای مدت کافی و در طی رابطه جنسی است. در ادامه به 9 علت شایع ایجاد این اختلال در مردان می پردازیم :

افسردگی
مغز تاثیر مستقیمی بر برانگیختگی جنسی دارد. در واقع هیجان جنسی از مغز شروع میشود. افسردگی یکی از اختلالات شایعی است که می تواند میل جنسی شما را کاهش دهد و منجر به اختلال نعوظ شود.
به علاوه بسیاری از داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می شوند، می توانند میل جنسی شما را سرکوب کرده و علت اختلال نعوظ باشند و یا باعث تاخیر در ارگاسم می شوند.

الکل
مصرف الکل
زیاده روی در مصرف نوشیدنی های می تواند یک علت اختلال نعوظ باشد. اما اثرات آن معمولاً موقتی است.

دارو ها
داروها می تواند بر عملکرد بر انگیختگی یک مرد تاثیر منفی داشته باشند. از جمله داروهایی که می توانند باعث این مشکل شوند، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:
داروهای خاص فشار خون
داروهای ضد درد
اما هرگز بدون مشورت قبلی با پزشک، مصرف هیچ دارویی را قطع نکنید. داروها و مواد مخدر اعتیاد آور مانند آمفتامین، کوکائین و ماری جوانا نیز می توانند در مردان مشکلات جنسی ایجاد کنند.

استرس
یک علت اختلال نعوظ استرس زندگی است. غرق شدن در مسئولیت های کار و زندگی، فشار روحی شدیدی را به همراه دارد. استرس می تواند بر بخشی های مختلف بدن از جمله آلت تناسلی شما تأثیر بگذارد.

با ایجاد تغییراتی در زندگی می توان تا این استرس را تا حدی کاهش داد.، انجام ورزش منظم ، خواب کافی و در صورت لزوم کمک گرفتن از یک مشاوره می تواند به رفع استرس کمک کند.

عصبانیت
عصبانیت می تواند جریان خون را به سمت صورت متمایل کند و نعوظ را با اختلال مواجه نماید. احساس عاشقانه در حین انجام رابطه جنسی میتواند به بهبود نعوظ کمک کند. این خشم و عصبانیت چه از جانب همسرتان باشد چه از موضوع دیگری می تواند عملکرد شما در اتاق خواب را تحت تاثیر قرار دهد.
اضافه وزن
اضافه وزن
وزن اضافه می تواند بر عملکرد جنسی شما تأثیر منفی بگذارد و این فقط به سبب کاهش اعتماد به نفس نیست. مردان چاق سطح پایین تری از هورمون مردانه تستوسترون دارند. این هورمون برای میل جنسی و نعوظ بسیار مهم است. از طرفی اضافه وزن با فشار خون بالا و تصلب شرایین مرتبط است و می تواند جریان خون در آلت تناسلی را کاهش دهد.

تصور منفی از خود
یک علت اختلال نعوظ تصور منفی نسبت به خود است. وقتی از ظاهر خود راضی نیستید، تصور می کنید شریک زندگی شما نیز چنین تصوری دارد. این تصویر منفی از خود باعث می شود، عملکرد جنسی شما در رختخواب تحت تاثیر قرار بگیرد. این اضطراب می تواند نعوظ را با اختلال مواجه کند.
کاهش میل جنسی
میل جنسی پایین با اختلال نعوظ متفاوت است، اما بسیاری از عواملی که نعوظ را با اختلال مواجه می کنند، می توانند علاقه شما به رابطه جنسی را نیز کاهش دهند. عزت نفس پایین، استرس، اضطراب و داروهای خاص می توانند میل جنسی را نیز کاهش دهند.
بیماری ها
بسیاری از بیماریها و مشکلات سلامتی می توانند بر روی اعصاب، عضلات یا جریان خون تاثیر گذاشته و علت اختلال نعوظ باشد.

بیماری های مثل دیابت، فشار خون بالا، تصلب شرایین، آسیب های نخاعی و مولتیپل اسکلروزیس می تواند در اختلال نعوظ تاثیر گذار باشند.

همچنین جراحی برای درمان مشکلات پروستات یا مثانه می تواند بر اعصاب و عروق خونی کنترل کننده نعوظ تأثیر بگذارد.

چه غذاهایی برای بهبود نعوظ وجود دارد؟
هندوانه : تحقیقات نشان داده مصرف هندوانه می تواند بر عملکرد جنسی شما تاثیرات مثبت داشته باشد. هندوانه سرشار از لیکوپن، آنتی اکسیدان های مفید برای قلب و پروستات است.
صدف : مصرف صدف می تواند سطح تستوسترون را در بدن افزایش دهد، و این می تواند به افزایش میل جنسی کمک کند. همچنین صدف مملو از روی، ماده مغذی مورد نیاز برای بدن است. اما اطمینان حاصل کنید که صدف ها به خوبی پخته شده باشند.
قهوه : یک فنجان قهوه صبحگاهی انتخاب بسیار جذابی است. مصرف روزانه قهوه می تواند زندگی عاشقانه شما را تقویت کند. یک مطالعه نشان داده مردانی که روزانه دو یا سه فنجان کافئین می نوشند، کمتر دچار اختلال نعوظ می شوند. زیرا که کافئین به افزایش جریان خون کمک می کند. اگر قهوه دوست ندارید، می توانید انواع چای ها، سودا و نوشیدنی های ورزشی حاوی کافئین را امتحان کنید.
شکلات : عادت به مصرف شکلات می تواند نعوظ را بهبود بخشد، همچنین شکلات می تواند برای قلب نیز مفید باشد و آنچه که برای قلب مفید است، می تواند برای سایر بخش های بدن نیز مفید باشد. شکلات سرشار از فلاوانول، مواد مغذی گیاهی است که می تواند جریان خون را افزایش داده و فشار خون را کاهش دهد. همچنین به بدن شما کمک می کند مقدار بیشتری اکسید نیتریک تولید کند که می تواند به نعوظ کمک کند.
گردو : گردو حاوی مقدار زیادی آرژنین دارد ، آمینو اسیدی که بدن شما از آن برای تولید اکسید نیتریک استفاده می کند. همچنین گردو منابع خوبی از ویتامین E ، اسید فولیک و فیبر است. در مصرف گردو زیاده روی نکنید چرا که کالری زیادی دارد.
سیر : با افزایش چربی ممکن است درون رگ های خونی رسوبات تشکیل شود، مصرف سیر می تواند این رسوبات را از بین ببرد.
ماهی : ماهی قزل آلا و سایر ماهی های چرب منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 سالم هستند که میتوانند اکسید نیتریک را در بدن شما تقویت کنند. فشار خون و خطر حمله قلبی و لخته شدن خون را نیز کاهش می دهند.
سبزی ها : کلم پیچ به تولید نیتریک اکسید در بدن کمک می کند. مصرف سبزیجات به غیر از مزایای که برای رابطه جنسی دارند، مملو از ویتامین ها ، مواد معدنی و امگا 3 هستند.
فلفل : فلفل جریان خون در قلب و سایر اندام های بدن، از جمله آلت تناسلی مرد را افزایش می دهد. فلفل قرمز همچنین می تواند به کاهش فشار خون و کلسترول کمک کرده و از لخته شدن خون جلوگیری کند.
روغن زیتون : روغن زیتون به بدن شما کمک میکند تا تستوسترون بیشتری تولید کند. همچنین روغن زیتون مملو از چربی اشباع نشده است و می تواند به کاهش کلسترول بد بدن کمک کند. بهتر است از روغن زیتون طبیعی که در معرض حرارت قرار نگرفته برای این منظور استفاده کنید.



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

کیست مویی چیست؟

کیست مویی چیست

بیماری کیست مویی یا به انگلیسی سینوس پیلونیدال را جزو بیماریهای نشیمنگاهی می دانند. زیرا شایع ترین موضعی که کیست ایجاد می شود، پایین تر از کمر و مابین دو کفل است.

اما کیست مویی چیست؟ کیست مویی برجستگی یا فرورفتگی حاوی مو است. اگر کیست عفونت کرده باشد، دچار آبسه شده و یا مایعی چرکی از آن تخلیه میشود.

صورت عفونت آن گسترش یافته و عوارض خطرناکی را به همراه دارد. از عوارض درمان نکردن کیست مویی میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • افزایش تعداد کیست ها
  • سرطان پوست 
  • آبسه
  • فیستول
  • عفونت خون

برای درمان کیست مویی به کدام متخصص مراجعه کنم؟

برای تشخیص این بیماری می توانید به پزشک عمومی، متخصص گوارش و یا پوست مراجعه کنید. از آنجایی این پزشکان تخصص کافی برای درمان این بیماری را ندارند، شما را به پزشک جراح ارجاع می دهند. بنابراین می توانید برای صرفه جویی در زمان و هزینه از ابتدا با متخصص جراح مشورت کنید.

درمان کیست مویی

متاسفانه هنوز هیچ دارویی برای درمان کیست مویی وجود ندارد. بنابراین درمان این بیماری شامل روشهای جراحی برای تخلیه و از بین بردن کیست مویی است.

 در برخی موارد پزشکان مصرف داروی آنتی بیوتیک را توصیه می کنند. این دارو هیچ نقشی در از بین بردن کیست مویی نداشته و تنها با هدف کاهش عفونت کیست مویی قبل از عمل تجویز میشود. 

در ادامه به بررسی انواع روشهای جراحی کیست مویی می پردازیم:

درمان کیست مویی با لیزر

در حال حاضر بهترین روشی که برای درمان کیست مویی وجود دارد، لیزر درمانی است. لیزر در مطب پزشک و بدون نیاز به بستری در بیمارستان انجام میشود. اشعه لیزر جایگزین چاقوی جراحی میشود و موضع کیست مویی با کمترین میزان آسیب برش داده میشود. لیزر دقت پزشک را تا چند برابر افزایش می دهد و حین برش یا ترمیم اعصاب و عروق آسیب دیده از درد و خونریزی جلوگیری می کند. 

از مزایای لیزر کیست مویی میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • بدون درد یا خونریزی 
  • بدون نیاز به بستری در بیمارستان
  • درمان قطعی با اثربخشی بالا
  • بدون نیاز به دوره نقاهت 
  • هزینه مناسب و مقرون به صرفه
  • بدون آسیب های پوستی یا اسکار (جای زخم)
  • بدون نیاز به بیهوشی ( از بی حسی موضعی استفاده میشود.)

جراحی کیست مویی

جراحی کیست مویی عوارض موقت و دائمی را دارد. به همین جهت است که پزشکان چند سالی است که انجام این جراحی را توصیه نمی کنند. این جراحی به 2 روش باز و بسته انجام میشود، همچنین جراحی باید در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی   انجام شود. دو روش جراحی کیست مویی عبارتند از :

  • جراحی باز : در این روش بعد از برش و تخلیه کیست مویی، موضع را بدون بخیه رها می کنند. این کار با هدف پیشگیری از عود کیست مویی انجام میشود. این جراحی درصد موفقیت بیشتری دارد اما خطر عفونت آن بیشتر است. پس بیماران باید برای پیشگیری از عفونت هر روز پانسمان ها را تعویض کنند.
  • جراحی بسته : در صورتی که خطر بی اختیاری بعد از عمل وجود داشته باشد و یا کیست مویی در موضعی که خطر عفونت بیشتر است، باشد، جراحی به روش بسته انجام میشود. در این روش هم کیست را با استفاده از چاقوی جراحی تخلیه می کنند، ولی این باز موضع را بخیه می زنند. بستن زخم خطر عفونت را کم کرده اما خطر عود مجدد بیماری را افزایش میدهد.

از عوارض جراحی سنتی کیست مویی میتوانیم به این موارد اشاره کنیم :   

  • درد و خونریزی شدید
  • دوره نقاهت طولانی ( حداقل استراحت یک ماهه در منزل)
  • نیاز به بستری در بیمارستان
  • دریافت داروی بیهوشی و تحمل عوارض آن
  • افزایش هزینه
  • خطر عود مجدد بیماری
  • خطر عوارضی مثل بی اختیاری در کنترل مدفوع و عفونت زخم
  • به جای ماندن اسکار های آزار دهنده

پیشگیری

راه قطعی برای پیشگیری از کیست مویی وجود ندارد. اما با رعایت این نکات میتوان خطر بروز بیماری را به حداقل کاهش داد:

  • حفظ وزن در حالت تعادل
  • استفاده از لباسهای گشاد با الیاف طبیعی مثل لباس های پنبه
  • اصلاح موها زائد
  •  لیزر موهای زائد ( به خصوص اگر سابقه ابتلا به این بیمار را دارید.)
  • پرهیز از طولانی مدت نشستن
  • رعایت بهداشت
  • ورزش                

کیست مویی چیست؟ درمان فوری و سریع با لیزر



:: برچسب‌ها: کیست مویی ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

به نقل از https://robeka.ir/

بواسیر یا هموروئید یا hemorrhoids شایع ترین بیماری مقعدی است. هموروئید ها، شبکه ای از سیاهرگ ها هستند که در کانال و بر روی دریچه مقعد قرار دارند. وقتی به هموروئید ها فشار وارد شود، متورم و گشاد می شوند و به شکل زائده هایی گوشتی از مقعد خارج میشوند، به این بیماری بواسیر گفته میشود

پزشک بواسیر کیست؟
همه پزشکان از جمله پزشک عمومی میتواند بواسیر را تشخیص دهند. ولی درمان این بیماری را تنها باید به متخصص جراح عمومی سپرد. جراح عمومی متخصصی است که در زمینه جراحی اعضای مختلف بدن تسلط کافی را دارد. البته باید از پزشکی کمک بگیرید که در این زمینه فعالیت کرده و تجربه کافی را دارا باشد.

راه های درمان بواسیر
خوشبختانه این بیماری روشهای درمان مختلفی دارد که البته همه این روشها به یک اندازه تاثیرگذار نیستند و حتی ممکن است عوارض ناخوشایندی را به دنبال داشته باشند، در ادامه به بررسی روشهای مختلف برای درمان این بیماری می پردازیم:

درمان های خانگی : در این روش بیشتر به تغذیه صحیح تاکید شده است. مصرف فیبر کافی، نوشیدن آب و مایعات و ورزش می تواند یبوست را درمان و از تشدید این بیماری جلوگیری کند.
درمان های دارویی : مصرف داروها نمی تواند درمان قطعی این بیماری باشد. اما مصرف پمادها می تواند در تسکین علائم بیماری موثر باشد و موقتاً درد و التهاب را کاهش دهد. مهمترین این دارو ها پماد و شیاف آنتی هموروئید است.
جراحی سنتی : روش قدیمی درمان این بیماری است که به گفته بیمارانی که به این روش درمان شده اند، بسیار دردناک است. در این جراحی زائده ی هموروئیدی با تیغ جراحی از پایه قطع میشود. جراحی سنتی در بیمارستان و باید تحت بیهوشی عمومی انجام شود. بعد از این جراحی باید بیمار چند هفته ای را در منزل استراحت کند. در ضمن هر خطایی در انجام این جراحی ممکن است عوارضی مثل بی اختیاری در کنترل مدفوع و یا عفونت را به همراه داشته باشد.
بیشتر بخوانید: معرفی چند بردگیم برتر معروف ایرانی و خارجی در سال 2021
درمان قطعی، سرپایی و سریع بواسیر با لیزر
 لیزر بهترین روشی است که تا به امروز برای درمان بیماری هموروئید به کار رفته است. لیزر را می توان در کلینیک و بدون نیاز به بیهوشی انجام داد.

در این روش با استفاده از اشعه لیزر، زائده ی هموروئیدی را از پایه قطع می کنند. لیزر با افزایش دقت، میزان خطای پزشک را تا حد زیادی کاهش می دهد. از طرفی لیزر حین برش، عروق خونی و اعصاب را ترمیم می کند، بنابراین از درد و خونریزی هم جلوگیری می شود.

از دیگر مزایای لیزر می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

درمان سرپایی و بدون نیاز به بستری در بیمارستان
بدون نیاز به تزریق داروی بیهوشی
کاهش هزینه های درمان
درمان قطعی با یک جلسه لیزر
قابل انجام برای انواع بواسیر
بدون نیاز به دوره نقاهت
بدون نیاز به پانسمان
بدون ایجاد عوارضی مثل عفونت یا بی اختیاری در کنترل مدفوع



:: برچسب‌ها: بواسیر ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

شقاق چیست؟
شقاق یا فیشر به ایجاد هر نوع زخم، پارگی یا ترک عمیق بر روی پوست گفته میشود. شقاق می‌تواند بر روی لب، نوک سینه و یا در لبه مقعد ایجاد شود. شایع‌ترین نوع شقاق همان نوع مقعدی است، که با نام شقاق مقعد نیز شناخته میشود.
ایجاد شقاق بر روی مقعد می‌تواند عضله را شکاف دهد و درد شدیدی را ایجاد کند. این بیماری اغلب در نیمه تحتانی کانال مقعد در ناحیه زیر خط دندانه‌ای شکل می‌گیرد. این بخش بدن تعداد زیادی اعصاب داشته، پس خیلی طبیعی است که در صورت ایجاد زخم، بیمار درد شدیدی را احساس کند.
برای تشخیص شقاق می‌توانید از پزشک عمومی و دکتر شخصی کمک بگیرید. اما بعد از تشخیص، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.
بهترین پزشک که می‌تواند در درمان این بیماری به شما کمک کند، متخصص جراح عمومی است. این پزشک به صورت تخصصی به موضوع جراحی تسلط داشته و به خوبی با پیچیدگی‌های جراحی مقعد آشنایی دارد. مقعد ناحیه‌ای حساس و مملو از اعصاب است پس باید دکتر شقاق فردی متخصص و با تجربه باشد.
انواع شقاق
شقاق
انواع شقاق بسته به علائم بیماری و مدت زمان شروع آن‌ها متفاوت است و به دو نوع زیر تقسیم میشود:
بیشتر شقاق‌ها خفیف (حاد) هستند. یعنی با مراقبت‌های ویژه (تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی) در طی چند هفته درمان می‌شوند. فیشر حاد، عمق کمتری داشته و علائم خفیف تری هم دارد.
اما اگر شقاق بعد از گذشت ۸ تا ۱۲ هفته درمان نشد، وارد فاز مزمن شده است. برای درمان شقاق‌های مزمن باید با پزشک مشورت کنید، که معمولاًهم پزشک درمان‌های جراحی را برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌نماید.
علائم و نشانه‌ها
علائم این بیماری رابطه مستقیمی با نوع و میزان پیشرفت آن دارد. شقاق مزمن علائم به نسبت شدیدتری دارد. به همین جهت به بیماران توصیه می‌کنیم، در صورت تجربه کردن هر یک از این علائم سریعاً برای درمان توسط پزشک اقدام کنید.
مهمترین نشانه‌های این بیماری عبارتند از:
- درد شدید مقعدی که با دفع مدفوع و یبوست شدت می‌گیرد.
- مشاهده زخم در عضله مقعد
- سوزش و خارش
- التهاب و قرمزی دریچه مقعدی
- خونریزی، مشاهده خون در مدفوع

علت شقاق
عوامل مختلفی در ایجاد این بیماری، نقش دارند. اما معمولاً شقاق با انقباض عضله اسفنکتر در ارتباط است. انقباض جریان گردش خون را کاهش داده و باعث ایجاد ترک و درد شدید مقعد میشود. آسیب دیدگی و وارد شدن ضربه به مقعد نیز می‌تواند این بیماری را در پی داشته باشد.
از عوامل این بیماری می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:
- رابطه جنسی مقعدی
- بارداری
- زایمان
- یبوست و اسهال مزمن
- تنگی عضله مقعد
- جابه جایی اجسام سنگین
- بیماری کرون
- زیاده روی در شستشوی مقعد
- کم تحرکی
احتمال ایجاد شقاق در زنان و مردان و نیز در هر سنی وجود دارد. حتی نوزادان نیز ممکن است، دچار شقاق شوند. اما زنان در طول زندگی خود بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند، بنابراین میزان شیوع این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.
تشخیص
شقاق در لبه‌ی مقعد ایجاد میشود، پس برای تشخیص نیازی به آزمایشات سخت و پیچیده نیست! پزشک با یک معاینه ساده می‌تواند این عارضه را تشخیص دهد.
درمان شقاق
همان طور که در ابتدای بحث هم توضیح دادیم، شقاق تا زمانی که حاد است، ممکن است با روش‌های خانگی و مراقبت‌های ویژه درمان شود. اما وقتی شقاق مزمن میشود، یعنی مشکل جدی‌تر است. در این وضعیت عمق زخم بیشتر از پیش شده و بیمار درد شدیدی را احساس می‌کند و این یعنی باید هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید.
برخی از روش‌های موثر درمان این بیماری عبارتند از:
درمان شقاق با لیزر
شقاق مزمن در اثر اسپاسم شدید در عضله‌ی مقعدی ایجاد شده است. برای رفع این اسپاسم و بهبود گردش خون در عضله می‌توان با استفاده از لیزر این گرفتگی یا اسپاسم را رفع کرد.
برای انجام لیزر نیازی نیست که در بیمارستان بستری شوید، این جراحی سرپایی انجام میشود و لیزر باعث ایجاد درد نمیشود. تاثیرگذاری لیزر شقاق را می‌توانید پس از درمان حس کنید، چرا که درد به سرعت رفع میشود.
از مزایای این درمان میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:
- درمان سرپایی و بدون نیاز به بستری در بیمارستان
- بدون درد یا خونریزی
- تاثیر گذاری سریع، بلافاصله بعد از لیزر
- هزینه مناسب
- بدون نیاز به طی کردن دوره نقاهت
- نتیجه‌ی موفقیت آمیز با انجام یک بار لیزر
- بدون هیچ گونه خطر و عوارض بعدی
- بدون خطر عفونت و یا بی اختیاری
- مناسب برای همه بیماران در هر سن و هر شرایطی
جراحی
دومین روش بعد از انجام لیزر، جراحی سنتی است که امروزه به ندرت هم توصیه میشود. مهمترین علت منسوخ شدن این نوع جراحی خطر، آسیب دیدن عضله‌ی مقعد و در نتیجه‌ی آن خطر بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده است.
در این روش قسمتی از عضله‌ی مقعدی توسط چاقوی جراحی قطع میشود. کوچک‌ترین خطای پزشکی در انجام این جراحی می‌تواند به بی اختیاری در کنترل مدفوع بیانجامد. در ضمن جراحی سنتی در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام میشود.
از معایب و عوارض این جراحی می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:
- درد
- خونریزی
- نیاز به بستری در بیمارستان
- پانسمان
- نیاز به استراحت چند روزه در منزل
- خطر ایجاد عوارضی مثل بی اختیاری در کنترل مدفوع، عفونت و …
- هزینه‌های بالای درمان
درمان خانگی
در صورتی که شقاق از نوع حاد بوده و علت زمینه‌ای نداشته باشد، می‌توان با رعایت یکسری نکات تا حدی بیماری را درمان نمود. همچنین در حالتی که شقاق مزمن شده است، رعایت این نکات می‌تواند در کنار سایر روش‌ها به بهبودی سریع‌تر و بعد از جراحی به پیشگیری از عود مجدد بیماری کمک کند.
مصرف فیبر: فیبر می‌تواند در درمان یبوست موثر باشد. برای افزودن فیبر به رژیم غذایی لازم است مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و غلات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
نوشیدن آب: نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی می‌تواند از یبوست پیشگیری و یا آن را درمان نماید. برای این منظور حداقل ۸ لیوان آب را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
ورزش: ورزش و تحرک بدنی می‌تواند به بهبود حرکات روده کمک ویژه‌ای نماید. برای این منظور حداقل ۸ لیوان آب در طول روز بنوشید.
نشستن در لگن آب گرم: گرما می‌تواند گردش خون در عضله‌ی آسیب دیده را افزایش داده و به بهبود درد و التهاب ناشی از بواسیر کمک کند.
کمپرس سرد: سرما می‌تواند برای چند دقیقه درد شدید مقعد را کاهش دهد.
درمان‌های دارویی
دارو‌های شقاق شامل یک سری پماد و شیاف است. این دارو‌ها برای درمان شقاق حاد تا حدی موثر هستند. اما هیچ تاثیری در درمان شقاق‌های مزمن نخواهند داشت، و در بهترین حالت درد و سایر علائم بیماری را کاهش می‌دهند.
این دارو‌ها تاثیرات متفاوتی دارند و بسته به نوع داروی تجویزی می‌توانند در بهبود درد، التهاب، خارش، سوزش، خونریزی و اسپاسم مقعد موثر باشند. پرکاربردترین نوع دارو‌ها عبارتند از:
پماد لیدوکائین: بهبود درد، سوزش و خارش مقعد
پماد تتراسایکلین: درمان التهاب و عفونت زخم مقعد یا فیشر
پماد نیتروگلیسیرین: درمان اسپاسم عضله مقعد، افزایش گردش خون در بهبود سریع درد
پماد ام جی: درمان عفونت و التهاب مقعد

منبع : تابناک جوان



:: برچسب‌ها: شقاق ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهريور 1400 | نظرات ()