نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

به نقل از https://robeka.ir/

بواسیر یا هموروئید یا hemorrhoids شایع ترین بیماری مقعدی است. هموروئید ها، شبکه ای از سیاهرگ ها هستند که در کانال و بر روی دریچه مقعد قرار دارند. وقتی به هموروئید ها فشار وارد شود، متورم و گشاد می شوند و به شکل زائده هایی گوشتی از مقعد خارج میشوند، به این بیماری بواسیر گفته میشود

پزشک بواسیر کیست؟
همه پزشکان از جمله پزشک عمومی میتواند بواسیر را تشخیص دهند. ولی درمان این بیماری را تنها باید به متخصص جراح عمومی سپرد. جراح عمومی متخصصی است که در زمینه جراحی اعضای مختلف بدن تسلط کافی را دارد. البته باید از پزشکی کمک بگیرید که در این زمینه فعالیت کرده و تجربه کافی را دارا باشد.

راه های درمان بواسیر
خوشبختانه این بیماری روشهای درمان مختلفی دارد که البته همه این روشها به یک اندازه تاثیرگذار نیستند و حتی ممکن است عوارض ناخوشایندی را به دنبال داشته باشند، در ادامه به بررسی روشهای مختلف برای درمان این بیماری می پردازیم:

درمان های خانگی : در این روش بیشتر به تغذیه صحیح تاکید شده است. مصرف فیبر کافی، نوشیدن آب و مایعات و ورزش می تواند یبوست را درمان و از تشدید این بیماری جلوگیری کند.
درمان های دارویی : مصرف داروها نمی تواند درمان قطعی این بیماری باشد. اما مصرف پمادها می تواند در تسکین علائم بیماری موثر باشد و موقتاً درد و التهاب را کاهش دهد. مهمترین این دارو ها پماد و شیاف آنتی هموروئید است.
جراحی سنتی : روش قدیمی درمان این بیماری است که به گفته بیمارانی که به این روش درمان شده اند، بسیار دردناک است. در این جراحی زائده ی هموروئیدی با تیغ جراحی از پایه قطع میشود. جراحی سنتی در بیمارستان و باید تحت بیهوشی عمومی انجام شود. بعد از این جراحی باید بیمار چند هفته ای را در منزل استراحت کند. در ضمن هر خطایی در انجام این جراحی ممکن است عوارضی مثل بی اختیاری در کنترل مدفوع و یا عفونت را به همراه داشته باشد.
بیشتر بخوانید: معرفی چند بردگیم برتر معروف ایرانی و خارجی در سال 2021
درمان قطعی، سرپایی و سریع بواسیر با لیزر
 لیزر بهترین روشی است که تا به امروز برای درمان بیماری هموروئید به کار رفته است. لیزر را می توان در کلینیک و بدون نیاز به بیهوشی انجام داد.

در این روش با استفاده از اشعه لیزر، زائده ی هموروئیدی را از پایه قطع می کنند. لیزر با افزایش دقت، میزان خطای پزشک را تا حد زیادی کاهش می دهد. از طرفی لیزر حین برش، عروق خونی و اعصاب را ترمیم می کند، بنابراین از درد و خونریزی هم جلوگیری می شود.

از دیگر مزایای لیزر می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

درمان سرپایی و بدون نیاز به بستری در بیمارستان
بدون نیاز به تزریق داروی بیهوشی
کاهش هزینه های درمان
درمان قطعی با یک جلسه لیزر
قابل انجام برای انواع بواسیر
بدون نیاز به دوره نقاهت
بدون نیاز به پانسمان
بدون ایجاد عوارضی مثل عفونت یا بی اختیاری در کنترل مدفوع



:: برچسب‌ها: بواسیر ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

شقاق چیست؟
شقاق یا فیشر به ایجاد هر نوع زخم، پارگی یا ترک عمیق بر روی پوست گفته میشود. شقاق می‌تواند بر روی لب، نوک سینه و یا در لبه مقعد ایجاد شود. شایع‌ترین نوع شقاق همان نوع مقعدی است، که با نام شقاق مقعد نیز شناخته میشود.
ایجاد شقاق بر روی مقعد می‌تواند عضله را شکاف دهد و درد شدیدی را ایجاد کند. این بیماری اغلب در نیمه تحتانی کانال مقعد در ناحیه زیر خط دندانه‌ای شکل می‌گیرد. این بخش بدن تعداد زیادی اعصاب داشته، پس خیلی طبیعی است که در صورت ایجاد زخم، بیمار درد شدیدی را احساس کند.
برای تشخیص شقاق می‌توانید از پزشک عمومی و دکتر شخصی کمک بگیرید. اما بعد از تشخیص، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.
بهترین پزشک که می‌تواند در درمان این بیماری به شما کمک کند، متخصص جراح عمومی است. این پزشک به صورت تخصصی به موضوع جراحی تسلط داشته و به خوبی با پیچیدگی‌های جراحی مقعد آشنایی دارد. مقعد ناحیه‌ای حساس و مملو از اعصاب است پس باید دکتر شقاق فردی متخصص و با تجربه باشد.
انواع شقاق
شقاق
انواع شقاق بسته به علائم بیماری و مدت زمان شروع آن‌ها متفاوت است و به دو نوع زیر تقسیم میشود:
بیشتر شقاق‌ها خفیف (حاد) هستند. یعنی با مراقبت‌های ویژه (تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی) در طی چند هفته درمان می‌شوند. فیشر حاد، عمق کمتری داشته و علائم خفیف تری هم دارد.
اما اگر شقاق بعد از گذشت ۸ تا ۱۲ هفته درمان نشد، وارد فاز مزمن شده است. برای درمان شقاق‌های مزمن باید با پزشک مشورت کنید، که معمولاًهم پزشک درمان‌های جراحی را برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌نماید.
علائم و نشانه‌ها
علائم این بیماری رابطه مستقیمی با نوع و میزان پیشرفت آن دارد. شقاق مزمن علائم به نسبت شدیدتری دارد. به همین جهت به بیماران توصیه می‌کنیم، در صورت تجربه کردن هر یک از این علائم سریعاً برای درمان توسط پزشک اقدام کنید.
مهمترین نشانه‌های این بیماری عبارتند از:
- درد شدید مقعدی که با دفع مدفوع و یبوست شدت می‌گیرد.
- مشاهده زخم در عضله مقعد
- سوزش و خارش
- التهاب و قرمزی دریچه مقعدی
- خونریزی، مشاهده خون در مدفوع

علت شقاق
عوامل مختلفی در ایجاد این بیماری، نقش دارند. اما معمولاً شقاق با انقباض عضله اسفنکتر در ارتباط است. انقباض جریان گردش خون را کاهش داده و باعث ایجاد ترک و درد شدید مقعد میشود. آسیب دیدگی و وارد شدن ضربه به مقعد نیز می‌تواند این بیماری را در پی داشته باشد.
از عوامل این بیماری می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:
- رابطه جنسی مقعدی
- بارداری
- زایمان
- یبوست و اسهال مزمن
- تنگی عضله مقعد
- جابه جایی اجسام سنگین
- بیماری کرون
- زیاده روی در شستشوی مقعد
- کم تحرکی
احتمال ایجاد شقاق در زنان و مردان و نیز در هر سنی وجود دارد. حتی نوزادان نیز ممکن است، دچار شقاق شوند. اما زنان در طول زندگی خود بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند، بنابراین میزان شیوع این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.
تشخیص
شقاق در لبه‌ی مقعد ایجاد میشود، پس برای تشخیص نیازی به آزمایشات سخت و پیچیده نیست! پزشک با یک معاینه ساده می‌تواند این عارضه را تشخیص دهد.
درمان شقاق
همان طور که در ابتدای بحث هم توضیح دادیم، شقاق تا زمانی که حاد است، ممکن است با روش‌های خانگی و مراقبت‌های ویژه درمان شود. اما وقتی شقاق مزمن میشود، یعنی مشکل جدی‌تر است. در این وضعیت عمق زخم بیشتر از پیش شده و بیمار درد شدیدی را احساس می‌کند و این یعنی باید هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید.
برخی از روش‌های موثر درمان این بیماری عبارتند از:
درمان شقاق با لیزر
شقاق مزمن در اثر اسپاسم شدید در عضله‌ی مقعدی ایجاد شده است. برای رفع این اسپاسم و بهبود گردش خون در عضله می‌توان با استفاده از لیزر این گرفتگی یا اسپاسم را رفع کرد.
برای انجام لیزر نیازی نیست که در بیمارستان بستری شوید، این جراحی سرپایی انجام میشود و لیزر باعث ایجاد درد نمیشود. تاثیرگذاری لیزر شقاق را می‌توانید پس از درمان حس کنید، چرا که درد به سرعت رفع میشود.
از مزایای این درمان میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:
- درمان سرپایی و بدون نیاز به بستری در بیمارستان
- بدون درد یا خونریزی
- تاثیر گذاری سریع، بلافاصله بعد از لیزر
- هزینه مناسب
- بدون نیاز به طی کردن دوره نقاهت
- نتیجه‌ی موفقیت آمیز با انجام یک بار لیزر
- بدون هیچ گونه خطر و عوارض بعدی
- بدون خطر عفونت و یا بی اختیاری
- مناسب برای همه بیماران در هر سن و هر شرایطی
جراحی
دومین روش بعد از انجام لیزر، جراحی سنتی است که امروزه به ندرت هم توصیه میشود. مهمترین علت منسوخ شدن این نوع جراحی خطر، آسیب دیدن عضله‌ی مقعد و در نتیجه‌ی آن خطر بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده است.
در این روش قسمتی از عضله‌ی مقعدی توسط چاقوی جراحی قطع میشود. کوچک‌ترین خطای پزشکی در انجام این جراحی می‌تواند به بی اختیاری در کنترل مدفوع بیانجامد. در ضمن جراحی سنتی در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام میشود.
از معایب و عوارض این جراحی می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:
- درد
- خونریزی
- نیاز به بستری در بیمارستان
- پانسمان
- نیاز به استراحت چند روزه در منزل
- خطر ایجاد عوارضی مثل بی اختیاری در کنترل مدفوع، عفونت و …
- هزینه‌های بالای درمان
درمان خانگی
در صورتی که شقاق از نوع حاد بوده و علت زمینه‌ای نداشته باشد، می‌توان با رعایت یکسری نکات تا حدی بیماری را درمان نمود. همچنین در حالتی که شقاق مزمن شده است، رعایت این نکات می‌تواند در کنار سایر روش‌ها به بهبودی سریع‌تر و بعد از جراحی به پیشگیری از عود مجدد بیماری کمک کند.
مصرف فیبر: فیبر می‌تواند در درمان یبوست موثر باشد. برای افزودن فیبر به رژیم غذایی لازم است مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و غلات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
نوشیدن آب: نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی می‌تواند از یبوست پیشگیری و یا آن را درمان نماید. برای این منظور حداقل ۸ لیوان آب را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
ورزش: ورزش و تحرک بدنی می‌تواند به بهبود حرکات روده کمک ویژه‌ای نماید. برای این منظور حداقل ۸ لیوان آب در طول روز بنوشید.
نشستن در لگن آب گرم: گرما می‌تواند گردش خون در عضله‌ی آسیب دیده را افزایش داده و به بهبود درد و التهاب ناشی از بواسیر کمک کند.
کمپرس سرد: سرما می‌تواند برای چند دقیقه درد شدید مقعد را کاهش دهد.
درمان‌های دارویی
دارو‌های شقاق شامل یک سری پماد و شیاف است. این دارو‌ها برای درمان شقاق حاد تا حدی موثر هستند. اما هیچ تاثیری در درمان شقاق‌های مزمن نخواهند داشت، و در بهترین حالت درد و سایر علائم بیماری را کاهش می‌دهند.
این دارو‌ها تاثیرات متفاوتی دارند و بسته به نوع داروی تجویزی می‌توانند در بهبود درد، التهاب، خارش، سوزش، خونریزی و اسپاسم مقعد موثر باشند. پرکاربردترین نوع دارو‌ها عبارتند از:
پماد لیدوکائین: بهبود درد، سوزش و خارش مقعد
پماد تتراسایکلین: درمان التهاب و عفونت زخم مقعد یا فیشر
پماد نیتروگلیسیرین: درمان اسپاسم عضله مقعد، افزایش گردش خون در بهبود سریع درد
پماد ام جی: درمان عفونت و التهاب مقعد

منبع : تابناک جوان



:: برچسب‌ها: شقاق ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

یماری بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoids) یکی از انواع شایع بیماریهای نشیمنگاهی یا مقعدی است. سرخرگها، رگ هایی هستند که خون حاوی اکسیژن را به بافت های بدن از جمله مقعد می رسانند و سیاهرگها این خون را به قلب برمی گردانند. اگر به هر دلیلی در سر راه برگشت این جریان خون مانعی ایجاد شود، سیاهرگ ها تحت فشار قرار گرفته و گشاد می شوند، به این گشاد شدن سیاهرگ ها بیماری بواسیر می گوییم.
به بیانی دیگر، هموروئید ها، سیاهرگ هایی در کانال مقعد هستند که به شکل بالشتک هایی پر خون دیده می شوند. در صورتی که به هر دلیلی این سیاهرگ ها تحت فشار قرار بگیرند آسیب می بینند. تورم یا زخمی شدن این سیاهرگ ها تحت عنوان گشاد شدن سیاهرگ نیز شناخته میشود که نتیجه آن بیماری بواسیر است.
برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با بیماری هموروئید و بواسیر این مطلب را مطالعه نمایید.

انواع بواسیردرمان بواسیر

 

انواع این بیماری بستگی محل قرار گیری هموروئید دارد.

داخلی

اگر هموروئید داخل کانال مقعد وجود داشته باشد، هموروئید از نوع داخلی است و به ۴ درجه مختلف دسته بندی می‌شود :

درجه ۱ : در این حالت در اثر تورم سیاهرگ ها، زائده ای گوشتی در مقعد ایجاد شده است.
درجه ۲ : در گرید ۲ این زائده به حدی متورم شده که از مقعد خارج میشود اما به داخل مقعد باز می گردد.
درجه ۳ : در گرید ۳ این زائده از مقعد خارج میشود اما تنها با فشار دست به داخل مقعد برمی گردد.
درجه ۴ : این نوع شدید ترین نوع هموروئید است، زائده خارج شده از مقعد به هیچ وجه به داخل بر نمی گردد.

خارجی

هموروئید خارجی در خارج از کانال مقعد و بر روی دریچه ی آن ایجاد شده است. این نوع هموروئید به دلیل قرار گرفتن در ناحیه ای حساس دردناک تر از دیگر انواع این بیماری است. اگر در این هموروئید لخته خون تجمع کند، با نام هموروئید ترومبوز شناخته میشود.

علت

همانطور که اشاره کردیم، علت این بیمار وارد شدن فشار بیش از اندازه مقعد است. از مهمترین علت های ایجاد این وضعیت می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

. بارداری
. زایمان
. یبوست مزمن
. اضافه وزن
. کهولت سن
. جا به جایی اجسام سنگین
. وارد کردن فشار به مقعد هنگام دفع مدفوع
. رابطه مقعدی
. ژنتیک

علائم

علائم و نشانه های این عارضه بستگی به نوع بواسیری که به آن مبتلا شده اید دارد، اما به طور کلی افراد علائم زیر را با درجات مختلف تجربه می کنند:

. درد
. خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع
. خارش
. سوزش مقعد
. بیرون زدن زائده های گوشتی از مقعد
. تورم و التهاب اطراف مقعد

برای درمان بواسیر به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای تشخیص بواسیر می توانید به پزشک عمومی مراجعه کنید. اما پزشک عمومی یا گوارش نمی تواند برای درمان این بیماری به شما کمک کنند. پزشک بواسیر، متخصص جراح عمومی است. این متخصص، به خوبی با جراحی بخش های مختلف بدن تسلط دارد.

تشخیص

تشخیص این بیماری با یک معاینه ساده انجام میشود. معاینه انگشتی یکی از روشهای تشخیص این بیماری است. زیرا بواسیر بافت متفاوتی نسبت به عضله ی مقعد دارد، به راحتی از طریق یک معاینه ساده قابل تشخیص است.
در مواردی پزشک جهت بررسی های بیشتر از ابزار هایی مثل اندوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی استفاده می کند.

درمان بواسیر

برای درمان این بیماری روشهای متفاوتی وجود دارد. بسته به وضعیت بیمار و درجه هموروئید توصیه های مختلفی به بیماران میشود. اما خوب است بدانید در هر حال زائده ی هموروئید با هیچ روش خانگی یا دارویی از بین نمی رود. داروها در بهترین حالت می توانند علائم بیماری را تا حدی کنترل کنند.
برای درمان باید زائده ی هموروئید حذف شود. برای این کار روش های جراحی مختلفی وجود دارند که هریک معایب و مزایای مختلفی دارند. در ادامه به بررسی دقیق تر آنها می پردازیم:

درمان بواسیر با لیزر

ساده ترین و سریع ترین و موثرترین روش برای درمان بواسیر، لیزر است. این روش مورد تایید همه پزشکان است و در درمان انواع هموروئید چه خفیف و شدید موثر عمل می کند.

این روش که همان روش عمل سرپایی بواسیر است. نیازی به دریافت داروی بیهوشی ندارد. در این روش، توسط نیروی لیزر برش زائده بواسیری انجام میگیرد. لیزر ضمن برش، زخم را ترمیم کرده و از درد و خونریزی جلوگیری می کند. از طرفی در این روش دقت پزشک تا چند برابر افزایش یافته و این موضوع احتمال موفقیت در درمان را تا چند برابر افزایش می دهد.

از مزایای این درمان میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:

. درمان سرپایی و بدون نیاز به بستری در بیمارستان
. بدون ایجاد احساس درد یا خونریزی
. درمان قطعی تنها با یکبار لیزر درمانی
. صرفه جویی در زمان و هزینه ها
. بدون نیاز به پانسمان
. مناسب برای انواع بواسیر های داخلی و خارجی

جراحی سنتی

در گذشته درمان بواسیر به روش جراحی سنتی انجام میشد. برای درمان با این روش باید چند روزی را در بیمارستان بستری شوی و آزمایشات خاصی را قبل از جراحی انجام دهید.
جراحی سنتی یا همان هموروئیدکتومی در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام میشود. در طی جراحی هم این زائده قطع و از مقعد حذف میشود. بسته به وضعیت زخم بخیه زده شده و پانسمان میشود.
هر اشتباهی در طی این جراحی می تواند عوارض جبران ناپذیری از جمله بی اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع را به دنبال داشته باشد.

از معایب و عوارض جراحی سنتی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

. نیاز به بستری چند روزه در بیمارستان
. درد و خونریزی که ممکن است تا چند روز بعد از عمل هم ادامه داشته باشد.
. خطر ایجاد عوارضی مثل عفونت یا بی اختیاری در کنترل گاز رو روده و مدفوع
. طولانی بودن دوره نقاهت
. خطر تنگ شدن کانال مقعد
. انسداد روده
. افزایش هزینه ها

درمان خانگی

روشهای خانگی درمان قطعی بیماری نیستند، اما می توانند به کنترل شرایط کمک کنند و به تاثیر گذاری سریع تر لیزر و جراحی سنتی نیز کمک ویژه ای می نماید.

. مصرف فیبر، مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و غلات را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
. نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز
. انجام ۳۰ دقیقه ورزش سبک مثل پیاده روی
. نشستن در تشت آب گرم به منظور کاهش درد و التهاب مقعد
. قرار دادن کیسه یخ روی مقعد به جهت کاهش سریع درد
. پرهیز از زور زدن در توالت
. رعایت بهداشت مقعد
. پرهیز از دستمال توالت های زبر

پیشگیری

امکان پیشگیری ۱۰۰ درصدی از این بیماری وجود ندارد، اما می توان با رعایت یکسری از نکات خطر بروز بواسیر را به حداقل کاهش داد.

. درمان سریع و به موقع یبوست
. رعایت بهداشت مقعد
. پرهیز از رابطه جنسی مقعدی
. پرهیز از جابه جایی اجسام سنگین
. ورزش، پرهیز از انجام ورزش های سنگین مثل وزنه برداری
. پرهیز از زور زدن در توالت



:: برچسب‌ها: بواسیر ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

عارضه‌های نشیمنگاهی اگرچه در گروه بیماری های خطرناک قرار نمی‌گیرند، اما می توانند کیفیت زندگی افراد را به شدت کاهش داده و به مرور زمان جدی شوند. بیماری‌های مقعد و نشیمنگاه در قسمت انتهایی دستگاه گوارش یا همان رکتوم و مقعد بروز پیدا می کنند و معمولا با علائم دردناکی همراهند.

ممکن است مشکلات گوارشی در ایجاد این بیماری ها تاثیرگذار باشند اما دلایل دیگری هم در ایجاد این بیماری ها موثرند. بواسیر یا هموروئید، فیستول، شقاق و کیست مویی از اصلی ترین عارضه های نشیمنگاهی هستند که با یکدیگر متفاوت اند اما در مواقعی علائم آنها باهم مشترک است.

بیماری بواسیر یا هموروئید که حدودا 50 درصد مردم در طول زندگی خود به آن مبتلا می شوند، به عنوان رایج ترین عارضه مقعدی شناخته می شود و احتمال بروز آن در هر سنی وجود دارد. این بیماری در واقع آسیب دیدگی و التهاب رگ ها در ناحیه تحتانی رکتوم و مقعد است و زمانی که این عروق از حالت طبیعی خود خارج می شوند، بواسیر بروز پیدا کرده است. افرادی که تغذیه مناسب و سبک زندگی درستی دارند کمتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

درمان سریع و قطعی هموروئید

بنابراین قطعی ترین روش های درمان بواسیر در زمانی که علائم بیماری پیشرفت کرده، استفاده از روش های جراحی و لیزر است که در ادامه به آنها می پردازیم:

اسکلروتراپی هموروئید: تزریق یک نوع ماده شیمیایی داخل هموروئید است که به کوچک شدن و از بین رفتن زائده هموروئیدی کمک می کند. این روش به راحتی و بدون درد انجام می شود اما به عنوان روش قطعی استفاده نمی شود.

رابربند: در این روش با استفاده از یک کش لاستیکی که دور بواسیر انداخته می شود، جریان خون به این زائده را متوقف می کنند و کمک می کنند که این زائده از بین برود. شاید چند روزی زمان ببرد تا این زائده کوچک شود و از بین برود. رابربند یکی از روش های قدیمی است که برای درمان هموروئید داخلی از آن استفاده می شود.

بوتاکس: از تزریق سم بوتاکس در داخل عضله اسفنکتر برای کاهش درد هموروئید استفاده می شود. این سم باعث فلج موقت عضله اسفنکتر شده و همراه با جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.

جراحی بواسیر با لیزر: یکی از بهترین روش های سرپایی برای درمان سریع بواسیر، استفاده از لیزر است که که روشی قطعی و بدون بازگشت برای درمان این بیماری است. لیزر یک روش نوین است و در حال حاضر توانسته محبوبیت زیادی در مقایسه با روش های جراحی قدیمی پیدا کند. 

ادامه این مقاله را در سایت آسمونی بخوانید



:: برچسب‌ها: درمان بواسیر با لیزر , درمان هموروئید با لیزر , لیزر بواسیر , لیزر هموروئید ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

بواسیر به طور کلی به متورم شدن و کشیدگی سیاهرگ ها یا شبکه ای از عروق به نام هموروئید گفته می شود که می تواند موضعی متورمی را در کانال مقعد و یا خارج از آن پدید آورد. عامل اصلی این بیماری وارد شدن فشار بیش از اندازه به مقعد است. این فشار می تواند در اثر هر عاملی ایجاد شود.

عمل جراحی لیزر بواسیر چیست؟

این روش در مطب پزشک انجام شده و چه قبل و چه بعد از عمل نیازی به بستری در بیمارستان ندارد. در واقع عمل جراحی و درمان خونریزی بواسیر (هموروئید) با لیزر بصورت سرپایی است. همچنین قبل از  لیزر هموروئید نیاز به مراقبت خاصی نخواهد بود.

 

برای شروع عمل بیمار به روی شکم دراز کشیده و برای کاهش استرس به بیمار بی حسی تزریق می شود. فرایند عمل در کمتر از یک ساعت انجام شده و پس از آن معمولاً موضع بخیه زده نمی شود. میزان درد و خونریزی بیمار در طی عمل بسیار کم است. پس از انجام لیزر بیمار می تواند به محیط کار یا منزل باز گردد، اما بهتر است رانندگی نکند و یک نفر همراه داشته باشد. دوره نقاهت این درمان کوتاه بوده و معمولاً جای زخم در طی چند روز و به سرعت بهبود می یابد.

اما جراحی بواسیر با لیزر چگونه انجام می شود؟ همان طور که توضیح دادیم، بواسیر متورم شدن سیاهرگ ها و کشیدگی آن است. در صورتی که بیمار نسبت به درمان بی توجه باشد، به تدریج این سیاهرگ دچار افتادگی شده و حتی ممکن است از مقعد نیز خارج شود. در این صورت لازم است این بافت به طور کامل حذف شود. اما در صورتی که بیماری در مراحل ابتدایی باشد، درمان ساده تر انجام میگیرد. به طور کلی دو نوع لیزر وجود دارد:

لیزر مادون قرمز

لیزر مادون قرمز یا IRC نوع ضعیف تری از لیزر است که بافت را برش نمی دهد. این نوع لیزر توسط پروب مخصوص بر روی موضع و بر روی رگ بالای هموروئید تابیده می شود. این اشعه موجب انقباض و انبساط رگ شده تا در نهایت مسیر خونرسانی به سیاهرگ قطع شود. در نتیجه این امر بافت بواسیری خشک شده و در طی چند روز از بین می رود.

لیزر CO2

لیزر CO2 از ترکیب گاز CO2 و جریان الکتریکی به دست می آید. این اشعه قدرت مند، می تواند موضع بواسیری را بدون خطر برش داده و جدا کند و جایگزین مناسبی برای تیغ جراحی باشد. پرتوهای لیزر کوتاه بوده و پزشک می تواند به راحتی موضع را مشاهده نماید، در نتیجه احتمال خطا و یا آسیب به نواحی اطراف وجود ندارد.

یکی از خصوصیات لیزر ترمیم همزمان اعصاب و رگ های آسیب دیده با برش موضع است. از طرفی دیگر اشعه لیزر موضع را ضد عفونی کرده و از عفونت پیشگیری می نماید.

مزیت های درمان هموروئید با لیزر

از مزایای درمان بواسیر با لیزر نسبت به دیگر روشها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • عمل با لیزر بدون احساس درد یا خونریزی انجام میشود.

  • لیزر درمانی سرپایی و سریع و محدودیت های بستری در بیمارستان را ندارد.

  • نیازی به بیهوشی ندارد، در نتیجه مناسب برای بیمارانی است که به هر دلیلی نمی توانند بیهوشی دریافت کنند.

  • این درمان جای زخم های آزار دهنده ای به جای نمیگذارد.

  • لیزر سرعت بهبودی را افزایش می دهد.

  • لیزر به بافت های اطراف به خصوص اسفنکتر آسیبی وارد نکرده و خطراتی مثل بی اختیاری را به همراه ندارد.

  • این درمان روشی قطعی بوده و موجب میشود، برای همیشه از این بیماری آزار دهنده خلاص شوید.

  • در مقایسه با سایرین از هزینه مناسب تری برخوردار است.

منبع در اینجا



:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

بیماری بواسیر همان تورم عروق یا سیاهرگ ها در داخل کانال مقعدی است.این بیماری درد، خونریزی، خارش به همراه دارد و روشهای قطعی درمان جراحی یا لیزر درمانی است. اما در این مقاله قصد داریم تا شما را روشهای موقتی درمان یعنی دارو و درمان خانگی آشنا کنیم. تا قبل از انجام درمان، توانید موقتاً علائم خود را تسکین دهید.

درمان سریع بواسیر با دارو

داروهای مناسب این بیماری دارای خواص ضد التهابی، ضد خارش و سوزش و نیز قابض هستند. از داروی های مناسب این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • داروی روهمورین : این داروی خوراکی عروق گسترش یافته را از بین برده و از این طریق به درمان بواسیر کمک می کند. در مورد مصرف این دارو بهتر با پزشک مشورت نمایید.و اما به طور کلی مصرف این دارو 2 بار در روز و با معده خالی توصیه می شود.
  • پماد یا شیاف آنتی هموروئید : این دارو می تواند به جهت تسکین خارش، سوزش، درد کاربرد داشته باشد و دارای خاصیت قابض است. این دارو را می توان تا 3 الی 4 مرتبه در روز مصرف نمود. بهترین زمان مصرف آنتی هموروئید بعد از اجابت مزاج است. در ضمن دوره مصرف این دارو 7 روز است.
  • پماد ام جی : این ماده با استفاده از عصاره گیاه مورد تولید شده است و دارای یون های وازواکتیو و یون های منقبض کننده عروق است. از همین روی دارو دارای خواص التیام بخشی، ضد التهاب و ضد قارچ است. بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید.
  • پراموکسین : این دارو به جهت درمان تحریکات جزئی پوست کاربرد دارد، اما برای این بیماری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو می توانند درد، سوزش و خارش را برطرف نماید.

درمان خانگی

با استفاده از روشهای زیر می توان علائم بیماری را موقتاً تسکین داد.

  • حمام سیتز، نشستن در آب گرم می تواند علائم بیماری را موقتاً تسکین دهد و التهاب را برطرف نماید.
  • کمپرس یخ، سرما می تواند درد شدید مقعد را برطرف نماید. برای این منظور 10 الی 20 دقیقه این کمپرس را بر روی مقعد قرار دهید.
  • مصرف داروهای مسکن
  • آلوئه ورا، استعمال آلوئه ورا بر روی مقعد می توان به بهبود علائم و درمان التهاب کمک نماید.
  • مصرف مکمل های فیبر یا ملین های طبیعی مصرف پسلیوم

پیشگیری از عود مجدد

  • مصرف فیبر، فیبر در بدن هضم نمی شود، در نتیجه در روده ها تجمع کرده و حجم مدفوع را افزایش می دهد. فیبر در انواع سبزیجات، میوه و غلات یافت می شود.
  • نوشیدن آب، نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز می تواند به درمان یبوست کمک نماید.
  • ورزش، انجام ورزش با بهبود عملکرد روده در درمان یبوست تاثیر گذار است.
  • رعایت بهداشت مقعد و پرهیز از زیاده روی در شستشو
  • اجتناب از دستمال توالت های خشک و زبر
  • پرهیز از زیاد نشستن و ایستادن
  • اجتناب از زور زدن در توالت و تاخیر در اجابت مزاج

منبع 



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

بیماری بواسیر همان تورم عروق یا سیاهرگ ها در داخل کانال مقعدی است.این بیماری درد، خونریزی، خارش به همراه دارد و روشهای قطعی درمان جراحی یا لیزر درمانی است. اما در این مقاله قصد داریم تا شما را روشهای موقتی درمان یعنی دارو و درمان خانگی آشنا کنیم. تا قبل از انجام درمان، توانید موقتاً علائم خود را تسکین دهید.

درمان سریع بواسیر با دارو

داروهای مناسب این بیماری دارای خواص ضد التهابی، ضد خارش و سوزش و نیز قابض هستند. از داروی های مناسب این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • داروی روهمورین : این داروی خوراکی عروق گسترش یافته را از بین برده و از این طریق به درمان بواسیر کمک می کند. در مورد مصرف این دارو بهتر با پزشک مشورت نمایید.و اما به طور کلی مصرف این دارو 2 بار در روز و با معده خالی توصیه می شود.
  • پماد یا شیاف آنتی هموروئید : این دارو می تواند به جهت تسکین خارش، سوزش، درد کاربرد داشته باشد و دارای خاصیت قابض است. این دارو را می توان تا 3 الی 4 مرتبه در روز مصرف نمود. بهترین زمان مصرف آنتی هموروئید بعد از اجابت مزاج است. در ضمن دوره مصرف این دارو 7 روز است.
  • پماد ام جی : این ماده با استفاده از عصاره گیاه مورد تولید شده است و دارای یون های وازواکتیو و یون های منقبض کننده عروق است. از همین روی دارو دارای خواص التیام بخشی، ضد التهاب و ضد قارچ است. بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید.
  • پراموکسین : این دارو به جهت درمان تحریکات جزئی پوست کاربرد دارد، اما برای این بیماری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو می توانند درد، سوزش و خارش را برطرف نماید.

درمان خانگی

با استفاده از روشهای زیر می توان علائم بیماری را موقتاً تسکین داد.

  • حمام سیتز، نشستن در آب گرم می تواند علائم بیماری را موقتاً تسکین دهد و التهاب را برطرف نماید.
  • کمپرس یخ، سرما می تواند درد شدید مقعد را برطرف نماید. برای این منظور 10 الی 20 دقیقه این کمپرس را بر روی مقعد قرار دهید.
  • مصرف داروهای مسکن
  • آلوئه ورا، استعمال آلوئه ورا بر روی مقعد می توان به بهبود علائم و درمان التهاب کمک نماید.
  • مصرف مکمل های فیبر یا ملین های طبیعی مصرف پسلیوم

پیشگیری از عود مجدد

  • مصرف فیبر، فیبر در بدن هضم نمی شود، در نتیجه در روده ها تجمع کرده و حجم مدفوع را افزایش می دهد. فیبر در انواع سبزیجات، میوه و غلات یافت می شود.
  • نوشیدن آب، نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز می تواند به درمان یبوست کمک نماید.
  • ورزش، انجام ورزش با بهبود عملکرد روده در درمان یبوست تاثیر گذار است.
  • رعایت بهداشت مقعد و پرهیز از زیاده روی در شستشو
  • اجتناب از دستمال توالت های خشک و زبر
  • پرهیز از زیاد نشستن و ایستادن
  • اجتناب از زور زدن در توالت و تاخیر در اجابت مزاج

منبع 



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

وده های متورم که بر روی دریچه مقعدی تشکیل می شوند، تحت عنوان بیماری هموروئید بواسیر خارجی شناخته میشود و جای نگرانی ندارد، زیرا که قابل درمان است.

 

بیماری هموروئید یا بواسیر خارجی به واریسی شدن یا گشاد شدن عروق مقعدی در بیرون از مقعد و بر روی دریچه آن گفته می شود. همچنین ممکن است این بیماری بر روی سیاهرگ های داخل کانال مقعد اثر بگذارد و از نوعی داخلی باشد.

 

از علائم بواسیر خارجی می توانیم به درد شدید، خونریزی از مقعد (یا خون در مدفوع)، لمس توده ای برآمده بر روی دریچه مقعد، خارش و سوزش اشاره کنیم. بواسیر خارجی یک مشکل بسیار شایع است. تخمین زده می شود، که 75 درصد از مردم دنیا در برخی از مقاطع زندگی خود آن را تجربه کنند. برخی از روشها خانگی که می توانند به درمان بیماری کمک کنند، به این شرح است:

 فندق جادوگر

فندق جادوگر می تواند خارش و درد، که دو علامت اصلی بواسیر است، را کاهش دهد. این گیاه یک ضد التهاب طبیعی است، بنابراین می تواند تورم را نیز کاهش دهد. برای استفاده از فندق جادوگر می توان عصاره آن را خریداری کرد و مستقیماً روی ناحیه متورم اعمال نمود. 

  آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا قدمت زیادی در درمان این بیماری داشته و از داروهای گیاهی پرکاربرد به شمار می رود. این گیاه دارای خواص ضد التهابی است، که ممکن است به کاهش سوزش کمک کند. اگرچه شواهد بالینی کافی در مورد اثرات ژل آلوئه ورا وجود ندارد ، اما مرکز ملی سلامت، مصرف موضعی آن را بی خطر اعلام کرده است.

 

برای درمان باید از ژل آلوئه ورا خالص استفاده کنید. ژل آلوئه ورا خالص را می توان مستقیماً از داخل برگ گیاه آلوئه خارج کرد.

 

برخی از بیماران، به ویژه افرادی که به سیر یا پیاز آلرژی دارند، نسبت به آلوئه ورا، نیز حساس هستند. به همین جهت پیشنهاد می شود قبل از استعمال، مقداری کمی از آن را بر روی ساعد تست و واکنش های آلرژیک را بررسی کنید. اگر هیچ واکنشی رخ نداد، می توانید از آن استفاده کنید.

 

 حمام گرم با نمک اپسوم

 

حمام گرم می تواند به تسکین سوزش حاصل از این بیماری کمک کند. می توانید از حمام sitz آماده که بر روی دریچه توالت نصب شده، یک وان پلاستیکی کوچک یا وان حمام کمک بگیرید و پس استرلیزه کردن آن را با آب گرم پر کنید. استفاده از حمام گرم بهتر است به مدت 20 دقیقه و پس از هر حرکت روده باشد. افزودن نمک Epsom به آب حمام سرعت بهبود را افزایش می دهد.

 

پمادهای بدون نسخه

پمادها و کرم های بدون نسخه که در همه فروشگاه ها یافت می شوند، و می توانند به تسکین فوری علائم بیماری کمک کنند. برخی از این پماد ها می توانند تورم را کاهش داده و به هموروئید کمک کنند تا سریعتر بهبود یابد. از این دارو ها می توانیم به پماد آنتی هموروئید، هیدروکورتیزون، ام جی، لیدوکائین، نیتروگلیسیرین اشاره کنیم. اگر از کرم هیدروکورتیزون استفاده می کنید، بیش از یک هفته مصرف آن را ادامه ندهید.

 

کمپرس سرد

استعمال بسته های یخ یا کمپرس های سرد بر روی مقعد به مدت 15 دقیقه می تواند تورم و درد را برطرف کند. این روش برای کاهش تورم هموروئید های بزرگ و دردناک مؤثر است. می توانید یخ را درون یک پارچه یا حوله بپیچید. هرگز یخ را مستقیماً بر روی پوست قرار ندهید.

 

 نرم کننده های مدفوع

به گفته موسسه ملی دیابت و گوارش و بیماری های کلیوی ، نرم کننده های مدفوع یا مکمل های فیبر مانند psyllium می توانند به کاهش یبوست، نرم کردن مدفوع و دفع بدون درد روده کمک کنند. بسیاری از این نرم کننده های مدفوع به فرم هایی مانند پودر، کپسول و مایعاتی در دسترس هستند.

 

 لباس گشاد و پنبه ای

جایگزینی لباس های تنگ پلی استری با پنبه (به خصوص لباس زیر پنبه) می تواند به تمیز و خشک شدن ناحیه مقعد کمک کند. این روش به طور بالقوه می تواند علائم را کاهش دهد. همچنین برای کاهش تحریک استفاده از مواد شوینده معطر یا نرم کننده های پارچه را محدود کنید.

 

مراقبت های بعد از درمان

  • مصرف 25 گرم یا 30 گرم فیبر در روز، مصرف انواع میوه ها، سبزیجات

  • نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز

  • رعایت بهداشت مقعد

  • مراقبت از زخم و استفاده از بالش های نرم دوناتی شکل برای نشستن

  •  ورزش منظم حداقل 30 دقیقه در روز

  • پرهیز از نشستن برای مدت طولانی

  • پرهیز از تاخیر در اجابت مزاج

  • اجتناب از دستمال توالتهای معطر

  • ترک سیگار و نوشیدن الکل

  • مصرف ملین در صورت یبوست مداوم

  • اجتناب از ایستادن و نشستن به مدت طولانی

  • کاهش وزن

  • اجتناب از جا به جایی اشیاء سنگین

faradeed.ir



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

به نقل از خبرگزاری برنا

هنگامی که رگ های ناحیه مقعد و بخش تحتانی راست روده متورم شوند، شما به این بیماری مبتلا شده اید. اگر این زائده در داخل مقعد ایجاد شود، بواسیر داخلی و اگر در بیرون و اطراف مقعد نمایان شود، هموروئید خارجی نام دارد. البته جای نگرانی نیست و در صورت تشخیص به موقع، خطری وجود نخواهد داشت.

عوامل بسیاری می توانند در بروز بیماری تاثیرگذار باشند، اما علت اصلی را می توان ایجاد فشار بر رگ های خونی بخش انتهایی روده دانست. در ادامه به بررسی جامع علائم، دلایل و روش های درمان این بیماری می پردازیم:

علت ابتلا به هموروئید

زمانیکه فشار زیادی به رگ های خونی دیواره رکتوم وارد می شود، این عروق متورم و کشیده می شوند و همین امر زمینه ساز ایجاد هموروئید می باشد. عواملی که باعث ایجاد فشار در این ناحیه می شوند:

  • نشستن به مدت طولانی
  • مقاربت مقعدی
  • یبوست و اسهال مزمن
  • بارداری و زایمان
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • بالا رفتن سن و ضعیف شدن بافت مقعد

نشانه‌های بواسیر

ممکن است علائم هموروئید در همه افراد یکسان نباشد و هر فردی تجربه ای متفاوت از این بیماری داشته باشد. زیرا بسته به نوع و شدت بیماری، نشانه های آن متفاوت است. بخشی از مهمترین علائم این بیماری به این شرح است:

  • احساس خارش و سوزش
  • خونریزی از مقعد هنگام دفع مدفوع
  • زائده های گوشتی و برآمدگی در ناحیه اطراف مقعد
  • خروج ترشحات
  • احساس درد

همانطور که گفته شد با توجه به محل عروق آسیب دیده ناحیه مقعد، بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم میشود و می تواند علائم مختلفی ایجاد کند :

بواسیر داخلی: اغلب بدون درد بوده و نشانه شایع آن خونریزی از مقعد و مشاهده خون در مدفوع است. در واقع در این نوع بواسیر، عروق داخلی انتهای راست روده درگیر هستند و بیمار درد کمی را احساس می کند. اما گاهی عبور مدفوع باعث تحریک و بیرون آمدن رگهای هموروئیدی و ایجاد ناراحتی خواهد شد.

نوع داخلی چهار درجه دارد:

درجه یک: تورم رگهای دیواره انتهایی راست روده، بدون اینکه از مقعد خارج شوند. این بالشتک ها بسته به میزان فشار و تجمع خون در آنها می توانند دچار خونریزی شوند.

درجه دو:زمانی که بیماری پیشرفت میکند، رگهای بواسیری هنگام دفع مدفوع و ایجاد فشار بیرون می زنند و پس از آن بصورت خود به خود به داخل باز می گردند.

درجه سه: در این مرحله از پیشرفت بیماری، برآمدگی های ایجاد شده قادر به بازگشت خود به خود نیستند و با کمک انگشت می توان آنها را به داخل کانال بازگرداند.

درجه چهار:در این درجه از بیماری، رگهای متورم کاملا از مقعد خارج شده و برآمدگی ایجاد می کند. این عروق به هیچ عنوان به داخل برنمی گردد.

بواسیر خارجی: شریان های خارج از مقعد را درگیر می کند و باعث ایجاد درد، خارش و سوزش زیادی برای بیمار می شود. بواسیر خارجی یک برآمدگی دردناک در پوست اطراف مقعد است و در مقایسه با هموروئید داخلی علائم آزاردهنده تری دارد.

روش های درمان بواسیر یا هموروئید

چندین روش برای درمان بواسیر یا هموروئید وجود دارد اما پزشک با توجه به میزان پیشرفت بیماری یکی از روش های درمان را پیشنهاد می دهد. اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می توان با روشهای خانگی و دارویی آن را درمان نمود. در غیر اینصورت باید یکی از روش های اسکلروتراپی، هموروئیدکتومی، استاپلر، رابربند و یا لیزر برای درمان بیماری شما انجام شود.

با توجه به اینکه درمان بیماری بواسیر یا هموروئید خارجی و داخلی با لیزر بصورت سرپایی و بدون بیهوشی انجام می شود، یکی از روشهای پر طرفدار برای درمان هموروئید است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر

لیزر امروزه به دلیل مزایای بسیار، جایگزین جراحی شده. جراحی بواسیر با بیهوشی کامل و بستری شدن در بیمارستان،  تنها راه درمان قطعی در گذشته بود. علاوه بر این، فرد تا مدتها از درد و عوارض جراحی رنج می برد. اما با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش دستگاه های لیزر، روشهای جراحی به مرور کنار گذاشته شد.

روش درمان با لیزر که یکی از روشهای درمانی نوین بشمار می آید، برای بواسیر و سایر بیماریهای نشیمنگاهی استفاده می شود و اولویت اول بیماران است، زیرا روند درمان را برای بیمار و پزشک رضایت بخش نموده است. در روش لیزر هموروئید به دلیل انعقاد خون پس از ایجاد برش، محل جراحی به طور کامل برای جراح شفاف می شود. به همین دلیل احتمال اینکه ریشه ها ناقص سوزانده شوند به حداقل می رسد و امکان بازگشت بیماری نزدیک به صفر است.

درمان هموروئید با لیزر به دو روش انجام می شود که بنا به تشخیص پزشک و نوع و درجه بواسیر یکی از این روشها انتخاب می شود :

اشعه درمانی: این روش اغلب برای هموروئید درجه یک و دو استفاده می شود که بدون درد و خونریزی شما را از شر این بیماری خلاص می کند.

لیزر CO2: برای درمان بواسیر درجه سه و چهار از لیزر استفاده می شود. در این درجات بیماری چون رگها از مقعد بیرون آمده اند، تنها با استفاده از لیزر نواحی اطراف هموروئید آسیب نمی بینند.

هزینه درمان هموروئید با لیزر

هزینه های درمان با لیزر ثابت نیستند اما معمولا از هزینه عمل های سنتی بیشتر نمی باشند. در اکثر بیماران تا وقتی که معاینه انجام نشود، پزشک قادر نخواهد بود بیماری آن ها را تشخیص دهد. به همین دلیل در تماس تلفنی نمی توان مبلغ واحدی را برای درمان بواسیر با لیزر عنوان کرد. حتی اگر بیمار علائم مشخصی از بواسیر داشته باشد، باید حتما معاینه شود تا نوع و میزان پیشرفت بیماری بطور دقیق تشخیص داده شود.

 

 


:: برچسب‌ها: درمان بواسیر با لیزر , لیزر بواسیر , لیزر هموروئید , درمان هموروئید با لیزر ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

در این مقاله تصمیم گرفته ایم، روشی تحت عنوان عمل لیزر بواسیر را به شما معرفی کنیم که روشی کم تهاجمی است و هیچ یک از مشکلات جراحی این بیماری را به همراه ندارد.

بواسیر یا هموروئید یک مشکل بسیار شایع و آزار دهنده است که 50% افراد جامعه به آن مبتلا می شوند. بواسیرها رگ هایی در ناحیه مقعد هستند که تحت فشار قرار گرفته و متورم یا ملتهب شده اند. آنها به راحتی و به دلیل قرار گرفتن در موضعی حساس مستعد خونریزی، خارش و عفونت هستند. درمان لیزری یک روش پزشکی غیر جراحی با حداقل تهاجم است که برای درمان بواسیر استفاده می شود.

روش درمان بواسیر با لیزر خیلی دقیق است، بگونه ای که احتمال خطا و آسیب نواحی اطراف را به حداقل کاهش می دهد. البته در نظر داشته باشید این مورد با مهارت پزشک نیز در ارتباط است. این درمان همزمان با برش بافت ناحیه آسیب دیده موضع اطراف آن را ترمیم می نماید، در نتیجه با بسته شدن ورودی عروق و اعصاب آسیب دیده احتمال آسیب به حداقل کاهش پیدا می کند.

 

هموروئید یا بواسیر چیست؟ روش های درمان، هزینه

مزایای لیزر هموروئید

یکی از دلایلی که باعث شده بیماران توجه ویژه ای نسبت به لیزر داشته باشند و این روش را به دیگر روشهای درمانی نظیر جراحی ترجیح بدهند مزایای مختلف این درمان در مقایسه با دیگر روشها است. برخی از مهمترین مزیت های این درمان به این شرح است:

بدون احساس درد و یا خونریزی های سنگین

بدون نیاز به پانسمان یا تامپون

لیزر یک درمان سرپایی محسوب شده و کمتر از یک ساعت به طول می انجامد

کاهش خطر عفونت به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی لیزر

درمان قطعی بدون احتمال بازگشت بیماری

بدون نیاز به دریافت بیهوشی

کاهش دوره نقاهت پس از درمان حداقل به یک سوم جراحی

رفع آسیب های پس از جراحی نظیر به جای ماندن اسکار زخم

روشی ایمن

دقت بالا و جلوگیری از وارد آمدن آسیب به مقعد

مناسب برای انواع های بواسیر های داخلی و خارجی

هزینه

هزینه لیزر بواسیر یا هموروئید بسته به فاکتورهای مختلفی تعیین می شود. این هزینه معمولاً مابین 2 تا 3 میلیون متغیر است. از فاکتور هایی که در تعیین هزینه تاثیرگذار هستند، می توانیم به نوع بواسیر (داخلی یا خارجی)، میزان دستمزد جراح، نوع لیزر، شهر یا منطقه ای که در آن درمان انجام می شود، اشاره کنیم.

هزینه درمان لیزری هموروئید توسط بیمه پرداخت نمیشود، علت این امر سرپایی بودن درمان است. با این حال باز هم شما ضرر مالی نمی کنید، زیرا اولاً هزینه لیزر در مقایسه با هزینه جراحی بسیار کمتر است، زیرا جراحی به غیر از هزینه عمل، هزینه های جانبی دیگر نظیر بستری در بیمارستان را نیز دارا می باشد. دوماً لیزر درمانی قطعی بوده و با پرداخت تنها یک بار هزینه برای همیشه از شر این عارضه خلاص خواهید شد در واقع از این طریق اطمینان دارید که با یک بار پرداخت هزینه از این بیماری خلاص می شوید.

عوارض

آمار ها نشان داده بیماران پس از این درمان در 98% از مواقع به بهبودی کامل رسیده اند و عوارض جدی برای آنان ایجاد نشده است. احتمال عود مجدد بیماری پس از این درمان، بسیار کمتر از سایر روشهای درمانی است. این درمان به علت دقت بالا عوارضی مانند بی اختیاری یا خونریزی را به همراه ندارد. همچنین با انجام لیزر از عوارض جدی جراحی مانند عفونت در امان خواهید ماند.

این درمان تنها در 1% از موارد همراه با خونریزی است و مقدار خونریزی نیز کم است. در صورت تجربه خونریزی یا درد های شدید و یا علائم مربوط به عفونت به خصوص علائمی که تا قبل از جراحی وجود نداشت، با پزشک مشورت نمایید.

مراقبت های بعد از لیزر هموروئید

مراقبت های پس از درمان در مورد بیماران مبتلا به این عارضه اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا در نتیجه گیری از درمان موثر است. همچنین رعایت این نکات در پیشگیری از بیماری نیز موثر است:

مصرف فیبر : فیبر ماده ای غذایی مفید و ضروری برای بدن است که هر فرد باید به طور متوسط روزانه 25 الی 30 گرم فیبر در طول روز مصرف نماید. فیبر در بدن انسان قابل هضم و جذب نیست در نتیجه در روده ها تجمع می کند و با افزایش حجم مدفوع به درمان بیماری کمک خواهد نمود.

حمام سیتز :استفاده از حمام سیتز یا نشیمن در دوره نقاهت پس از عمل به درمان سریع تر کمک میکند. حمام سیتز در بهبود التهاب و درد پس از جراحی موثر است. برای این منظور می توانید از لگن حمام و یا وان آب گرم کمک بگیرید. برای افزایش بازدهی به آب حمام مقداری جوش شیرین یا نمک اپسوم بیافزایید.

نوشیدن آب : نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز ضامن سلامت بدن به خصوص روده ها خواهد بود. آب مدفوع را نرم نموده و در دوره نقاهت به بهبود سریع تر و در آینده در جلوگیری از عود مجدد بیماری موثر است.

کمپرس یخ :استفاده از کمپرس سرد در بهبود درد بعد از عمل موثر است. برای این منظور تنها کافی است چند تکه یخ را درون کیسه پلاستیکی قرار داده و در حوله بپیچید.

همچنین رعایت نکات زیر در بهبودی پس از عمل موثر خواهد بود.

حفظ تعادل وزن

اجتناب از سیگار و الکل

اجتناب از زیاد نشستن و یا به مدت طولانی ایستادن

استفاده از لباس های با الیاف پلی استر و چسبان

اقدام فوری برای اجابت مزاج

پرهیز از زور زدن در توالت

مصرف مکمل های فیبر نظیر پسلیوم در صورت لزوم و با مشورت پزشک

مراقبت از ناحیه مقعد مثل نشستن بر روی سطوح نرم و یا استفاده از بالش های نرم دوناتی شکل

اجتناب از دستمال های زبر و معطر

اجتناب از شوینده های بهداشتی عطری

در آخر رعایت دستورات پزشک و نیز مصرف داروهای تجویزی به تسریع روند درمان و نتیجه گیری قطعی از لیزر هموروئید کمک می نماید.

 

منبع: تالاب



:: برچسب‌ها: لیزر هموروئید , لیزر بواسیر , درمان بواسیر با لیزر , درمان هموروئید با لیزر , جراحی بواسیر با لیزر ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 بهمن 1398 | نظرات ()